Útek z gréckeho pekla: Cestovná kancelária reaguje na slová klienta

Nútený odchod časti Slovákov, ktorí boli na dovolenke na gréckom Rodose, sa skončil úspešne. Generálna riaditeľka cestovnej kancelárie Satur Eleonóra Fedorová pred nedeľňajším príletom dovolenkárov pre televíziu ta3 vyhlásila, že v kontakte sú so všetkými. Správu sme aktualizovali o stanovisko CK Satur.

24.07.2023 17:00 , aktualizované: 25.07.2023 15:24
Požiar na gréckom ostrove Rodos. Foto:
Požiar na gréckom ostrove Rodos.
debata (20)
Návrat dovolenkárov z horiaceho Grécka: Ako na Titanicu
Video

Podľa nej sa 23 klientov rozhodlo zostať a vybavovali náhradné ubytovanie v neverejnej časti ostrova. Spomínala, ako bol chaos na gréckej strane, u kompetentných úradov a situáciu mala zhoršiť aj grécka armáda. Nefungovala podľa nej elektrika, mobily delegátov boli vybité a problémy spôsobovali preťažené linky.

Pravde sa ozval cestujúci, ktorý mal iný pohľad na situáciu. Komunikácia s cestovnou kanceláriou bola podľa Luboša Masaryka komplikovaná. Delegáti sa dovolenkárom vraj vyhýbali, animátori mali podľa jeho slov údajne ujsť.

Ak ste sa stali svedkom podobného požiaru aj vy, svoje video nám pošlite cez aplikáciu mReportér.

Grécko je "vo vojne" s lesnými požiarmi,...
Vojak a občan sa pokúšajú uhasiť plamene na...
+9Požiar na gréckom ostrove Rodos.
Generálna riaditeľka Satur Eleonóra Fedorová k situácii na Rodose
Video
Zdroj: ta3

Ako prebiehala komunikácia s cestovnou kanceláriou?

Jedna pani im už v piatok volala s tým, že vedľajšia oblasť sa evakuuje a chcela zistiť, ako má postupovať, ak bude musieť utekať aj ona. Vysvetlili jej, že nemá mať strach a všetko bude v poriadku. V sobotu, keď sa dym a plamene približovali k nám, som sa od pol jednej snažil dovolať našej delegátke, no bez odozvy. Pýtal som sa animátoriek, čo sa deje. Povedali, že nič a požiar je na druhej strane kopca. Mama volala do kancelárie a jej odkázali, nech sa nebojí, že horí za kopcom. Okolo tretej nás evakuovali a delegátka sa ma pýtala, či mám správne informácie, lebo ona o ničom nevie a že mám ísť za animátorkami. No tie už medzitým ušli.

Cestovné kancelárie mali tvrdiť, že všetko zvládajú a poukazujú na tých, ktorí cestujú na vlastnú päsť, že sú na tom horšie.

Čo sa týka gréckej strany, tak to bolo všetko v poriadku. My sme sedeli tri hodiny pred hotelom, kým sa objavili autobusy našej cestovnej kancelárie. Do autobusov nás však nechceli pustiť, lebo čakali na delegáta, ktorého nikde nebolo. Nakoniec nás naložili a odviezli. Nikto nevedel, kam ideme, až sme sa objavili v športovej hale. Nikto nevedel, koľko tam budeme a čo sa bude diať. Do cestovnej kancelárie sa nedalo dovolať. V sobotu večer sa mi nakoniec ozvali a povedali, že môžem byť rád, že som nebol v Thajsku, keď tam bolo cunami. Pretože tam boli zranení ľudia a my sme zdraví.

Celé stanovisko cestovnej kancelárie Satur

"Situáciu pána Masaryka sme preverovali a mrzí nás, že naše úsilie vnímal negatívne, napriek tomu že v takto vypätej a mimoriadnej situácii sa snažili naši pracovníci robiť maximum pre to, aby sa dostali všetci naši klienti do bezpečia. Situácia sa vyvíjala a menila veľmi rýchlo, skutočne z minútu na minútu dostávali naši pracovníci nové informácie a pokyny od gréckych autorít, ktorými bolo potrebné sa riadiť.

V CK Satur sme sa s klientami snažili byť v kontakte po celú dobu a priebežne všetkých informovať. Prvá informácia klientom v postihnutej oblasti bola rozposielaná prostredníctvom SMS v sobotu 22.7. o 17:45h., v znení: Vážení klienti, úprimne nás mrzí vzniknutá situácia. CK Satur monitoruje, rieši vzniknutú situáciu a postupuje podľa pokynov bezpečnostných zložiek, vlády a obchodných partnerov na Rodose. V najbližšom možnom čase vás budeme informovať ohľadom ubytovania a následných krokov. Prosíme o spoluprácu a porozumenie počas tejto vzniknutej situácie. Ďakujeme CK Satur.

Nasledujúca SMS bola klientom rozposielaná 22.7. o 22:50h. s textom: Vážení klienti, dovoľujeme si Vás kontaktovať v súvislosti so vzniknutou situáciou. I napriek tomu, že aktuálne okolnosti výrazne prevyšujú naše kompetencie, snažíme sa byť maximálne nápomocní a súčinní s gréckou bezpečnostnou službou a preto Vás chceme veľmi pekne požiadať, kontaktujte našich delegátov s krátkou správou, či ste v poriadku a kde sa nachádzate. Uveďte prosím, celé Vaše meno. Veríme, že ste v bezpečí evakuovaní do alternatívneho ubytovania. Ak ste sa náhodou evakuovali individuálne, prosíme Vás o kontaktovanie na tel.c. delegátov: +421911674349, +421903400705 V­áš Satur.

Postupne sme prostredníctvom zriadeného call centra kontaktovali všetkých klientov v oblasti. Prioritne tých, ktorí mali letieť prvým repatriačným letom, následne klientom, ktorí mali letieť v noci a na záver klientom, ktorí mali na Slovensko letieť plánovaným charterovým letom ráno. Ako vyplýva zo záznamu telefonátu z nášho call centra, pán Masaryk bol našou CK kontaktovaný dňa 23.7. o 15:15h., kedy potvrdil, že sa nachádza v bezpečí a dostal všetky potrebné informácie k svojmu odletu. Nakoľko pán Masaryk mal letieť pôvodným plánovaným charterovým letom v pondelok ráno bez zmeny, je pravdepodobné, že túto informáciu dostal priamo od delegátky, ktorá sa po celý čas zdržiavala spolu s 5 animátormi v prednej časti haly, ktorá slúžila ako dočasné ubytovanie pre evakuovaných ľudí.

Ako vypovedali viacerí cestujúci, ale aj naši pracovníci, požiarom bola zasiahnutá aj miestna elektráreň, čo spôsobilo výpadky elektrického prúdu, internetu a telefónneho signálu. Potvrdzuje to aj vyjadrenie našej animátorky Viktórie, ktorá sa na mieste nachádzala pre Refresher: „Padala sieť. Nebolo jednoduché spojiť sa s niekým cez mobilný telefón, na to bolo veľa sťažností, ale to bohužiaľ nikto z nás nevie vyriešiť,“ poznamenáva Ševelová.

Rovnako nás mrzí, ak mal cestujúci pocit, že animátorky "ušli''. Animátorky boli ubytované v časti hotela, ktorá je vyhradená pre zamestnancov a bola ako prvá ohrozovaná požiarom. Z tohto dôvodu boli bezpečnostnými zložkami ako prví vyzvaní na evakuáciu a následne sa postupovalo do zvyšných častí hotela. Po hodine sa však už všetky nachádzali v zriadenom krízovom centre.

Napriek tomu, sme nesmierne radi, že sa nám v CK Satur do 24 hodín podarilo dostať všetkých našich klientov do bezpečia a prepraviť 305 ľudí domov 3 letmi, ktoré sme zabezpečili na naše náklady.

Zdravie a bezpečnosť našich klientov sú pre nás priorita."

Mali ste v športovej hale kontakt zo zástupcami cestovnej kancelárie?

Ani nie. Tým, ktorí za nimi osobne prišli, povedali, že nič nevedia. Nič neriešili. Z ostatných kancelárií tam delegáti chodili, snažili sa pomôcť. Okolo polnoci zo soboty na nedeľu nám prišla hromadná správa, že sa máme ozvať, kde sme a či sme v poriadku. Dovtedy však nemali ani tušenie, kde majú ľudí. Keď sme sa ich na to pýtali, odkázali nám, že Gréci urobili chaos a že ľudia nepočúvali pokyny. No my sme nemali žiadne pokyny, tri hodiny sme sedeli pred hotelom a ani potom nám nikto nič nepovedal.

Aká bola situácia v evakuačnom centre?

Bola to klasická športová hala, trochu menšia ako Pasienky. V nej bolo plno gréckych dobrovoľníkov, ktorí rozdávali vodu, trikrát za deň jedlo, koláče. Pýtali sa nás, či nepotrebujeme zdravotnú pomoc, spisovali, kto tam je a snažili sa nájsť lepšie ubytovanie pre rodiny s malými deťmi. Po celom dni začali kolabovať sociálne zariadenia, no bolo tam viac ako päťsto ľudí.

Takto vyrazili slovenskí hasiči pomáhať Grékom hasiť požiare
Video

Myslíte si, že by ste sa dostali rovnako domov, keby ste nešli cez cestovnú kanceláriu?

Jediné, čo spravila tá naša, bolo, že v nedeľu ráno povedala, že zasadá krízový štáb a nevie nič. Stále sme len čakali. Keď sa ľudia pýtali, či by sa nemohli presťahovať do hotelov na severe ostrova, tak im povedali, že tam je všetko plné. Preto ma zaskočilo, keď som videl, ako riaditeľka Saturu hovorí, že ten, kto chcel, bol ubytovaný vo voľných hoteloch na severe. To nebola podľa mňa pravda. Hovoria o tom, ako s nami komunikovali, animátori nás zabávali, no absolútne nič, osem hodín sme boli bez akéhokoľvek kontaktu s niekým z cestovky. Napríklad cestovná kancelária TUI, po tom, ako sa postarala o svojich, obiehala ostatných a tých, ktorí sa potrebujú dostať do Anglicka či Nemecka, môžu ísť s nimi, aj napriek tomu, že nie sú ich klientmi.

Problémom vraj nemalo byť, že by boli šľahajúce plamene blízko hotelových rezortov, no skôr ich spôsoboval dym.

Náš rezort zadymilo už v piatok, padal tam popol na ľudí a neskôr sa objavil čierny dym.

Dalo sa tam dýchať?

V piatok to bolo ako na opekačke a dym odfúklo na more. No keď sa otočil vietor, tak z kopca začali zliezať plamene k nášmu hotelu.

Vie si človek v takej situácii na dovolenke oddýchnuť?

Boli tam ľudia, ktorí prišli v piatok a hneď v sobotu museli byť evakuovaní.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 20 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Grécko #Požiare #Rodos #klimatická kríza