TIS konštatuje, že posledný týždeň pred konaním volieb výdavky na transparentných účtoch presiahli 19,5 milióna eur. „Spolu s výdavkami z predkampane tak Transparency odhaduje prekonanie dosiaľ najdrahšej kampane z roku 2020, ktorá stala 23,6 milióna eur,” spočítala protikorupčná organizácia. Vyše milióna eur do kampane investovalo až 12 z 27 kandidujúcich strán, cez hranicu dva milióny sa môže dostať sedem z nich.
Analýza transakcií na transparentných účtoch strán ukazuje, že asi tretina výdavkov išla na outdoorovú reklamu, napríklad bilbordy, ďalších 22 percent minuli na propagačné materiály, asi šestinu financií investovali do on-line propagácie a okolo ôsmich percent nákladov strany minuli na kampaňové podujatia.
Tempo straníckych výdavkov na kampaň sa rekordne zrýchlilo hlavne v septembri. Napríklad náklady koalície OĽaNO, Kresťanská únia (KÚ) a Za ľudí v septembri prekonali 2,6 milióna eur. Najviac minulo hnutie Igora Matoviča, a to až 1,6 milióna eur. Prekvapila však strana Anny Záborskej, ktorá v sume výdavkov predbehla aj volebných lídrov, ako sú Progresívne Slovensko (PS), Hlas či Smer-SD.
„V prípade OĽaNO sa špekulovalo o tom, že môže prevalcovať konkurenciu až 9-miliónovou kampaňou, ak by dokázala obísť zákon a nejako posunúť milióny menším stranám v trojkoalícii, teda Za ľudí a Kresťanská únia, ktoré samy osebe nemajú na trojmiliónovú kampaň, čo je limit na výdavky,” upozorňovali predtým analytici mimovládnej organizácie.
OĽaNO zároveň vyčítajú aj to, že mimo transparentného účtu sa ocitla veľká časť bilbordovej reklamy, ktorá bola uhradená ešte pred oficiálnym začiatkom kampane, či nákup 79 veteránov Fiat500 za 800-tisíc eur. Podľa zákona za prekročenie limitov výdavkov na kampaň ministerstvo vnútra môže strane uložiť pokutu v sume 10– až 100-tisíc eur.
Jarmoky a púte
Strany kampaňovali aj v teréne, niektorým sa však na obecných mítingoch podarilo ušetriť. Viaceré strany, napríklad ĽS¤NS či OĽaNO, za propagáciu na obecných podujatiach platili sumy od niekoľkých stoviek do niekoľkých tisícok eur. Časť strán sa však vybrala inou cestou a voličov lákali na podujatiach, ktoré za verejné zdroje organizovali mestá alebo obce.
„V posledných dvoch mesiacoch sme si všímali mestské a obecné akcie, ktoré pritiahli aj kandidátov pre aktuálne parlamentné voľby. Zväčša išlo o prípady obcí, v ktorých majú dané strany svojich primátorov a starostov,” upozornila vo svojom monitoringu Transparency.
Televízie zaostali za on-line
Hoci voľby sú až v sobotu, dá sa povedať, že v istom zmysle už majú svojich víťazov. Tými sú marketingové agentúry, televízie a produkčne firmy, od ktorých si strany objednávali inzerciu. Podľa odhadov televízie na politických reklamách zarobili asi milión eur, výdavky strán na bilbordy presiahli šesť miliónov, náklady na inzeráty v tlačených médiách dosiahli niečo vyše 900-tisíc. Medzinárodné spoločnosti Meta a Google, od ktorých si strany kupovali reklamy na sociálnych sieťach, ako sú Instagram, YouTube či Facebook, na slovenských voľbách zarobili 1,5 milióna eur.
Zistiť presnejšie sumy sa nedá, keďže mnohé strany preferujú platiť svoje kampaňové aktivity cez objednávky služieb od veľkých mediálnych agentúr.
Čítajte viac Šimečka priznal, že zarobí 115-tisíc ročne aj za koľko kúpil byt. Čo o sebe prezradili ďalší lídri kandidátok?Menej transparentnosti
Víťazi posledných volieb vedú najmenej transparentné kampane, konštatuje vo svojom hodnotení mimovládna TIS.
„Že netransparentný prístup pred voľbami môže byť problém aj po nich, si uvedomujú aj voliči. Vyše polovice respondentov reprezentatívneho prieskumu agentúry Ipsos pre Transparency z polovice augusta sa stotožnila s tvrdením, že ak strana či politik postupuje neférovo v kampani, bude tak robiť aj po zvolení,“ pripomína riaditeľ organizácie Michal Piško.