Spolu s rozhodnutím ústavného súdu ministerstvo spravodlivosti zverejnilo v zbierke zákonov aj samotnú veľkú novelu trestného zákonníka a ďalších zákonov, ktoré okrem slovenskej opozície a prezidentky Zuzany Čaputovej kritizovali aj inštitúcie Európskej únie.
Ministerstvo spravodlivosti publikovalo schválený zákon neobvykle až viac ako mesiac po tom, čo ho snemovňa schválila.
Čaputová aj opozičné strany, ktoré podali na ústavný súd podnety na preskúmanie zákona, už skôr tvrdili, že ide o obštrukciu vlády v snahe obmedziť priestor na rozhodovanie súdu o norme.
Ústavný súd však na rozdiel od svojej predchádzajúcej praxe rozhodol o pozastavení platnosti časti trestnoprávnych zmien ešte predtým, než bol balík zákonov publikovaný v zbierke. Teraz budú sudcovia posudzovať, či schválené zákony nie sú v rozpore s ústavou.

Podľa opozície hlavným cieľom schválených zmien trestného práva, ktoré vládna koalícia premiéra Roberta Fica pripravila a presadila v zrýchlenom režime a bez širšej odbornej diskusie, má byť dosiahnutie beztrestnosti stíhaných osôb s väzbami na terajšiu vládnu koalíciu. Obžalobe napríklad čelí poslanec Ficovho Smeru a bývalý policajný prezident Tibor Gašpar. Vláda naopak tvrdí, že trestné sadzby chce znížiť na úroveň európskych krajín a že elitný útvar prokuratúry je zaujatý. Práve ÚSP vykonáva dozor okrem iného nad vyšetrovaním káuz z doby skoršieho vládnutia Smeru, pri ktorom boli obvinené alebo už odsúdené desiatky ľudí.

Predseda hnutia opozičného KDH a poslanec Národnej rady SR Milan Majerský ocenil zverejnenie novely trestných kódexov a uznesenia Ústavného súdu v Zbierke zákonov, informovala hovorkyňa hnutia Lenka Halamová.
„Aj vďaka tlaku KDH vládna väčšina skončila s detinským taktizovaním a snahou vyšachovať Ústavný súd SR, vďaka čomu sme sa vyhli ústavnej kríze a rozkladu právneho štátu,“ uviedol Majerský.
Hnutie zároveň apeluje na vládu, aby viac neskĺzavala k rýchlym a chybným zmenám v skrátenom legislatívnom konaní a už vôbec nie pri zmene trestnej politiky. Majerský zdôraznil, že skrátené legislatívne konanie musí byť využívané len pri mimoriadnych udalostiach.