Drucker chce meniť sieť stredných škôl, malé školy by mohli fungovať spolu

Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas) oznámil zámer optimalizovať sieť stredných škôl. Menšie školy by sa mohli spájať do väčších celkov, ktoré by mali spoločné manažmenty, dokázali sa zjednocovať v plánoch vzdelávania, mať spoločných odborných zamestnancov či nadväzovať partnerstvá so zamestnávateľmi. Zdôraznil, že školy sa nebudú zatvárať. Informoval o tom na utorkovej tlačovej konferencii.

04.06.2024 11:00 , aktualizované: 14:15
debata (2)
Ministerstvo chce optimalizovať sieť stredných škôl, bez ich zatvárania
Video

„Slabinou súčasnej situácie v strednom školstve vrátane gymnázií je pomerne prílišná zotrvačnosť, ktorá súvisí s nerealizovaním mnohých zmien dlhé roky,“ skonštatoval. Poukázal napríklad na zmeny na trhu práce či v demografii. Mnohé školy majú podľa neho rozpočty, ktoré im vystačia len na prežitie, a tak nemajú možnosť rozvoja či spolupráce so zamestnávateľmi.

Lenka Svoradová a Tomáš Drucker o regulácii smartfónov v školách Čítajte viac V školách zakážu mobily, niektoré ročníky budú mať výnimky. Za porušenie môže hroziť aj neospravedlnená hodina

Priblížil, že na Slovensku je 84 stredných škôl, ktoré majú menej ako 100 žiakov. „Takéto školy si veľmi ťažko dokážu zabezpečiť kvalitných učiteľov, odborných zamestnancov, odborné vzdelávanie,“ načrtol Drucker. Pripravovanými opatreniami chce umožniť spájať školy do spoločných celkov. Mohli by mať spoločné manažmenty aj tzv. supervízorov. „Chceme, aby z menšieho počtu škôl, ktoré naďalej budú fyzicky v regiónoch, vznikli ucelenejšie väčšie celky,“ zhrnul.

Do konca augusta by mali zriaďovatelia predložiť rezortu školstva projekty optimalizácie. Do konca marca 2025 by mohli poslať už konkrétne žiadosti o zmenu siete. V novom nastavení by školy mohli fungovať od septembra 2025. Podľa ministra je pripravených viacero rýchlych legislatívnych zmien, ktoré by mohli platiť od januára 2025.

Štátny tajomník Ministerstva hospodárstva SR Kamil Šaško zdôraznil, že stredné školy aktuálne nedokážu dostatočne reflektovať potreby trhu práce. „Čo je však oveľa väčšou výzvou, súčasná sieť stredných škôl, ich nastavenie a spôsob fungovania nedokážu zabezpečiť budúce nároky na kvalitu, štruktúru a kompetencie pracovnej sily,“ upozornil.

Predsedníčka parlamentného školského výboru Paula Puškárová (Hlas-SD) považuje návrh za príležitosť na lepšie prepojenie stredných a vysokých škôl a riešenie mnohých problémov, ktorým školy čelia, ako je odlev mozgov.

Prvý viceprezident Republikovej únie zamestnávateľov Mário Lelovský podporuje myšlienku väčších vzdelávacích centier, ktoré by mohli obsahovať gymnázium, strednú školu, odbornú školu, ale aj ďalšie študijné programy. „Určite by to dalo mladému človeku väčšiu šancu sa rozvíjať a nechajme ho pokojne prvý, možno aj druhý rok hľadať, objavovať, čo sa preňho hodí najviac, a nechať mu možnosť vybrať si postupne v rámci svojho rozvoja,“ uviedol.

Generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz návrh nového systému víta. Od zmien očakáva väčší prílev peňazí do škôl, čo umožní lepšie zaplatiť majstrov odborného výcviku. Ako vysvetlil, napríklad elektrotechnici či „ítečkari“ zarobia vo firme oveľa viac ako v škole. Víta aj možnosť zdieľať niektorých učiteľov. Rovnako by mohli školy viac investovať do vybavenia.

Myšlienku väčších školských celkov podporil aj viceprezident Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR Andrej Hutta. „Veríme, že bude viac priestoru pre duálne vzdelávanie, že v nich zamestnávatelia nájdu kompetentných partnerov na to, aby sme vedeli vytvárať odborníkov pre trh práce,“ vyhlásil.

Riaditeľ združenia Rodicia.sk Matej Stuška dodal, že od rodičov vníma silný dopyt po kvalitnom vzdelávaní. „Väčšina rodičov a žiakov chce ísť smerom odborného vzdelávania, ale dúfajú, že ich pripraví na prax, že budú môcť pracovať s kvalitnými technológiami, že budú mať dobrých učiteľov,“ potvrdil.

SaS víta zámer spájať stredné školy, no od rezortu nevidí žiadne nové riešenie

Myšlienka spájať stredné školy do väčších celkov je vítaná, ministerstvo školstva však nepredstavilo žiadne nové riešenie. Uviedol to poslanec Národnej rady SR a bývalý minister školstva SaS Branislav Gröhling. Rezort podľa neho len pomenoval systém, ktorý existuje už roky. Inšpirovať sa podľa neho treba v praxi, kde sa spájanie stredných škôl už zrealizovalo.

„Spájanie škôl je často politicky nepopulárne a mestá či kraje sa mu vyhýbajú. Je preto pozitívne, ak minister povie, že spájanie podporuje. Žiadne nové riešenie však minister Tomáš Drucker nepredstavil,“ zhodnotil Gröhling.

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba (SaS) vysvetľuje, že štyri stredné odborné školy v záujme vyššej efektivity zlúčili pod iné školy. „Kľúčové bolo vysvetliť to zastupiteľstvu, rodičom, žiakom aj samotným školám. Tento krok nebol jednoduchý, ale už dnes vidíme výsledky,“ vysvetlil. Budúcnosť stredného školstva vidí vo veľkých kampusoch, ktoré vo väčších areáloch združujú rôzne druhy škôl, prepájajú ich s praxou a naplno využívajú ekonomiku rozsahu.

Spájaniu škôl v Bratislavskom kraji podľa Gröhlinga predchádzalo zmapovanie potrieb trhu práce, ale aj záujmu žiakov.

Študentská rada stredných škôl dúfa, že optimalizácia neprinesie problémy pre žiakov z menších regiónov

Študentská rada stredných škôl (ŠRSŠ) dúfa, že optimalizácia siete stredných škôl neprinesie problémy pre žiakov z menších regiónov. Plošné zlúčenie by podľa nej znamenalo aj zhoršenie prístupu k škole. Poukázala na nepriaznivú dopravu pre študentov na Slovensku či na stratu individuálnej identity škôl.

„Optimalizácia stredných škôl prináša potenciál na výrazné zlepšenie vzdelávacieho systému, avšak je potrebné dôkladne zvažovať všetky aspekty a implementovať zmeny s ohľadom na potreby a záujmy všetkých zainteresovaných strán,“ zdôraznili zástupcovia študentov. Návrh z dielne rezortu školstva podporujú. Proces však podľa nich môže mať viacero výhod aj nevýhod, ktoré závisia od konkrétnych opatrení a ich implementácie.

Upozornili na to, že strata individuálnej identity škôl môže mať negatívny dopad na študentskú komunitu a tradície škôl v rámci regiónov. Učitelia, rodičia a študenti tiež podľa nich môžu byť v rámci optimalizácie SŠ rezistentní voči zmenám. „Doprava na Slovensku, ktorá je v mnohých regiónoch veľmi nepriaznivá pre študentov, je ďalším dôležitým problémom,“ doplnili.

Zo ŠRSŠ dodali, že špecializácia škôl môže lepšie vyhovieť individuálnym potrebám a talentom študentov. Zároveň optimalizácia podľa nich môže zvýšiť prepojenia medzi školami a zamestnávateľmi prostredníctvom stáží a praxe.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Tomáš Drucker