Pre zlyhanie železničiarov po náraze medzinárodného vlaku Metropolitan z Prahy do Budapešti do linkového autobusu s cestujúcimi vyhaslo sedem životov ľudí v autobuse a viacerí ďalší sa zranili.
Minister dopravy Jozef Ráž a generálny riaditeľ ŽSR Alexander Sako už deň po nešťastí hovorili o individuálnom zlyhaní ľudského faktora ako jeho pravdepodobnej príčine. Dotknutá koľaj mala byť podľa nich v tom čase vo výluke, čiže mimo prevádzky, a vlak na nej nemal čo hľadať. Naopak, podľa interných informácií operátora železničnej infraštruktúry, ktorým sú ŽSR, koľaj už mala byť vtedy desiatky minút spojazdnená a vlak na ňu vošiel. Problémom bolo, že zabezpečovacie zariadenie na priecestí, na málo prehľadnom mieste, bolo stále vypnuté a závory zdvihnuté.
Oslovili sme ministerstvo dopravy aj železnice, či minister a generálny riaditeľ prípadne zvažujú vyvodiť aj osobnú zodpovednosť za tragické pochybenie na železniciach. Konkrétne sa nevyjadrili, lebo pokračuje vyšetrovanie príčin nehody. Vo vyspelejších krajinách ako je Slovensko zodpovední bežne odstupujú automaticky za rôzne aj menšie zlyhania. „Vyšetrovanie naďalej prebieha, nebudeme preto v tejto chvíli vyvodzovať žiadne závery. Počkáme na jeho výsledok a podľa toho určíme ďalšie kroky a postup,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková. Všetko, čo aktuálny stav vyšetrovania dovoľuje zverejniť, podľa ministerstva už zverejnili.
Čítajte viac Objavili sa nové skutočnosti v prípade tragickej nehody pri Nových Zámkoch: Vlak zrejme nešiel po vylúčenej koľajiVyšetrovanie pokračuje, preto sa nebudú vyjadrovať k žiadnym ďalším otázkam ani nehodu nijako komentovať. Celú situáciu spolu s kolegami zo ŽSR podrobne zanalyzujú a v prípade potreby prijmú ďalšie opatrenia. „Žiaľ, zlyhanie ľudského faktora, ktoré sa javí ako pravdepodobná príčina nehody, sa eliminovať nedá,“ podotkla hovorkyňa.
Podobne zdržanlivé sú ŽSR, v súvislosti s vyšetrovaním tragickej nehody tiež nebudú poskytovať ďalšie vyjadrenia. Všetky informácie, ktoré majú v súčasnosti k dispozícii, podľa nich už prezentovali. Železničiari sa na opakované otázky SITA vyjadrili k svojmu generálnemu riaditeľovi. Minister Jozef Ráž vymenoval Alexandra Saka za nového šéfa ŽSR na návrh ich správnej rady vlani v novembri, hoci na železniciach nepôsobil.
„Správna rada ŽSR navrhla pána Saka za generálneho riaditeľa ŽSR, po dlhej a náročnej diskusii o možnom kandidátovi, na základe odporučenia predsedu Správnej rady ŽSR,“ informovala hovorkyňa a riaditeľka odboru komunikácie a marketingu ŽSR Vladimíra Bahýlová. Predsedom správnej rady je podľa portálu spoločnosti Ladislav Bariak.
Hoci generálny riaditeľ nemal skúsenosti so železnicami, ale podľa ŽSR mal bohaté manažérske skúsenosti s riadením veľkých podnikov. „V Dopravnom podniku Bratislava pôsobil osem rokov. Jeho návrh zohľadňoval aj potrebu “neželezničiarskeho” pohľadu na riadenie, fungovanie a procesy v ŽSR,“ uviedla hovorkyňa. Posty námestníkov generálneho riaditeľa podľa nej zastávajú skúsení železničiari. Námestníkom pre prevádzku je Peter Blaho, pre ľudské zdroje Pavol Komarňanský, pre ekonomiku Jozef Opálený a pre rozvoj a informatiku Jozef Veselka.
Správna rada navrhla Alexandra Saka za generálneho riaditeľa bez výberového konania. „Správna rada sa na základe aktuálnej situácie ako aj predchádzajúcej skúsenosti rozhodla neopakovať výberové konanie,“ odvetila Vladimíra Bahýlová. Predošlého generálneho riaditeľa Radoslava Štefánka správna rada vybrala a navrhla vlani po vôbec prvom výberovom konaní. Po výmene na čele ministerstva dopravy v októbri 2023 ho následne odvolala. ŽSR tvrdia, že jeho odvolanie nebolo popretím pôvodného rozhodnutia.
„Správna rada navrhla ministrovi dopravy jeho odvolanie na základe vtedy aktuálnej situácie na ŽSR, výsledkov jeho krátkej práce a rozhodnutí ktoré uskutočnil na poste generálneho riaditeľa,“ vysvetlila hovorkyňa. Na otázku, či to bol politický dôvod a nie odborný, poznamenala, že správna rada koná podľa zákona o ŽSR. „Nerozhoduje politicky a politické vplyvy sa snaží maximálne eliminovať,“ dodala Vladimíra Bahýlová.