Momentálne je vojenské letisko v Kuchyni pripravené nielen na bežné pristátie moderných bojových lietadiel, ale aj na tie núdzové prípady. Od stredy tam funguje záchytný systém BAK-12, ktorý úspešne prešiel certifikačným testom. Záchytný systém pozostáva z niekoľkých oceľových lán položených cez pristávaciu plochu letiska, navrhnutých tak, aby boli zachytené zadným hákom lietadla. Systém nastupuje, keď nemožno použiť brzdy ani núdzový padák.
Záchytné zariadenie BAK-12 dokáže zabrzdiť lietadlo do hmotnosti 22 680 kilogramov a môže sa používať nielen pre núdzové zabrzdenie F-16, ale aj ďalších typov vojenských lietadiel, ako sú F-22 a F-35. Systém bude prevádzkovaný nielen pre potreby slovenského letectva, ale aj v rámci poskytovania podpory pre lietadlá koaličných partnerov z NATO.
Ak by pilot počas letu stíhačkou zistil problémy s brzdovým systémom, nahlási problém základni a certifikovaní technici rýchlo nasadia núdzový systém. Po tom, čo sa stíhačka uzemní, pilot „vyhodí“ z lietadla hák. Ten zapadne do lana a lietadlo sa tak zastaví. Podobný systém na zabrzdenie stíhačiek používajú napríklad aj na lietadlových lodiach.
Na Slovensku je takýto systém už dávnejšie nainštalovaný na vojenskom letisku Sliač a v roku 2016 ho mohli návštevníci leteckých dní SIAF vidieť na vlastné oči. Vtedy systém zachytil v núdzi lietadlo Eurofighter Typhoon z letky nemeckej armády a tým sa predišlo havárii a bol zachránený život pilota.
Systém BAK-12, ako aj jeho inštaláciu a výcvik pre technikov zabezpečili príslušníci americkej armády. Pentagon tiež uhradil náklady na záchytný systém, ktoré boli podľa slov veľvyslanca USA na Slovensku Gautama Ranu 880-tisíc dolárov (814-tisíc eur). Americký veľvyslanec ocenil úsilie slovenských aj amerických vzdušných síl pri príprave certifikácie. Projekt bol podľa neho dokončený za deväť mesiacov, hoci zvyčajne trvá realizácia rok. „Oslavujeme ďalší míľnik v našej bezpečnostnej spolupráci,“ zhodnotil.
Boli F-16, ale nie slovenské
Otestovať nasadený systém prišli dve stíhačky F-16, ktoré na Záhorie doleteli zo základne v Taliansku. Aj keď mnohí očakávali, že testovať systém budú slovenské lietadlá, v stredu túto úlohu plnili americkí vojaci na stíhačkách z americkej vojenskej flotily. Stíhačky po 45-minútovom lete spravili ukážkový prelet nad letiskom, po dvoch okruhoch nad záhorskými lesmi úspešne pristáli.
Letisko v Kuchyni disponuje potrebnou infraštruktúrou pre moderné vojenské lietadla. „Prvé F-16 tu pristáli ešte v roku 1996, boli to lietadlá holandských spojencov,“ povedal pre Pravdu hovorca Ozbrojených síl (OS) SR Štefan Zemanovič. Aj preto táto vojenská základňa bola vybraná ako dočasný domov pre slovenské prúdové lietadlá, prílet ktorých sa očakáva do konca júla. Najprv prídu dve F-16, do konca roka na Slovensko priletí aj tretí kus. Ďalších sedem stíhačiek by malo na Slovensku pristáť začiatkom roka 2025, zvyšné štyri v polovici roku 2026.
Výcvik slovenských pilotov na stíhačkách F-16 prebieha v rámci 162. krídla národnej gardy štátu Arizona na letisku Tucson.
V Kuchyni aktuálne prebiehajú posledné práce na hangároch, ktoré podľa štátneho tajomníka ministerstva obrany Martina Vojtašoviča budú dokončené tesne pred príletom F-16 na Slovensko. Bojové lietadlá by však mohli parkovať aj pod holým nebom, vysvetlil Zemanovič, do hangárov sa stíhačky zvyčajne presúvajú pre servisné práce či opravy. Tri mobilné hangáre, ktoré ministerstvo obrany zaobstaralo pred mesiacom, by tiež mali byť dodané do konca roka. Každé takéto „stojisko“ dokáže umiestniť vo vnútri do štyroch kusov stíhačiek.
Ako už informovala Pravda, Slovensko sa nedokázalo riadne pripraviť na príchod nových stíhačiek ani po šiestich rokoch od podpisu zmluvy na ich nákup. Za 14 taktických nadzvukových stíhacích lietadiel F-16 Block 70/72 zaplatil štát v prvej fáze 1,58 miliardy eur. Obchod schválila koaličná vláda Smeru, Mosta-Híd a SNS ešte v júli 2018. Ako domov pre flotilu „bojových sokolov“ malo slúžiť vojenské letisko v Sliači, jeho obnova však stále nebola dokončená.

Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) označil projekt rekonštrukcie Sliača za „príklad zlej praxe“. Vládni audítori identifikovali významné zlyhania v celom procese prípravy, ako aj pri projektovom riadení tejto strategickej investície. Poznamenali tiež, že určité chyby nastali v dôsledku spôsobu, akým ministerstvo obrany celý proces manažovalo. Kontrolóri skritizovali aj to, že časť investície mala zabezpečiť Agentúra NATO-NSPA (NATO Support and Procurement Agency). Tým sa významne predĺžili procesy a klesla transparentnosť projektu, upozornili.
Preto pred mesiacom minister obrany Robert Kaliňák (Smer) oznámil, že procesy na Sliači ruší, ukončuje spoluprácu s agentúrou NATO a rezort dokončí obnovu vo vlastnej réžii. Avizuje, že tým ušetrí štátne financie aj čas. Podľa Kaliňáka totiž bol plán NSPA neudržateľný a neakceptovateľný, ale aj cenovo menej výhodný. Minister tiež tvrdí, že rekonštrukcia Sliača by mala byť dokončená o tri až o päť rokov, teda F-16 by sa mohli naň presunúť medzi rokmi 2027 až 2029.
Agentúrnu správu sme vymenili za autorský článok.