Podplukovník Gregor v rozhovore hovorí:
- o najťažšej časti výcviku v USA,
- kde bol a ako reagoval na správu, že bude pilotovať F-16,
- či môžu piloti v stíhačke jesť a piť,
- ako dlho trval jeho najdlhší let.
Výcvik pilota F-16 ste absolvovali v USA. Vyzerá výcvik pilota ako z filmu Top Gun?
V niektorých fázach áno, čo sa týka lietadla určite áno. Niektoré prvky, cvičenia sú veľmi podobné, ale povedzme si pravdu, Hollywood je Hollywood.
V čom sa teda film líšil od skutočnosti?
V tom, čo vo filme nevidíte – každodenná drina človeka. Aj keď to tam bolo niekedy ukázané, že tam človek sedí niekedy do polnoci, do jednej, do druhej nad knihami, aby nasledujúci deň spravil nejaký test alebo aby bol pripravený na ďalší let. Je tam veľa driny, ktorú vo filme, okrem plážového volejbalu neukázali.
Čo považujete za najnáročnejšie z výcviku?
Pre mňa najnáročnejšia bola tá časť, keď som bol v USA bez rodiny. Je to iné, keď sa človek po náročnom dni výcviku vráti a nájde svoj background (z angl. zázemie, poz. red.), rodinné pohodlie. Keď ho tam nemáte, je to ťažšie. Samotný ten výcvik bol trošku ťažší, keď to porovnám s mladšími pilotmi, pretože ja už nejakú skúsenosť s lietaním mám. Musel som akoby premazávať pamäť a nahrávať do nej nové veci. Starší mozog už nepracuje tak ako mladý. Ďalšia vec je, že tí mladí chlapci, ktorých teraz máme vo výcviku, sú takzvaná počítačová generácia. Celé to lietadlo F-16 Block 70 je lietajúci počítač, čiže sa im ľahšie pracuje s týmito modernými technológiami.
Stať sa pilotom F-16 je nepochybne obrovský zlom v kariére. Podľa akého kľúča sa vyberalo, kto pôjde na výcvik do USA?
Výcvik pilotov bol riadený, boli vopred určené podmienky, za ktorých pilot môže odísť a čo musí splniť, aby bol schopný absolvovať výcvik v USA. Keď už ste sa stali pilotom, čo je prvý krok, čiže musíte prejsť zdravotnou prehliadkou, veľkú úlohu zohrával vek pilota. Druhým veľkým limitujúcim faktorom bol anglický jazyk, keďže kompletne celý výcvik je v anglickom jazyku.
Pamätáte si ešte na moment, keď vám to oznámili?
Pamätám si. Šoféroval som do práce, keď mi môj nadriadený volal, že je to „approved“ (z angl. schválené, poz. red.) a môžeš vycestovať. Nechcete počuť ten hurhaj, čo nastal v tom momente v aute.
Máte skúsenosť s pristávaním v náročných podmienkach?
Samozrejme, každý pilot musí byť schopný pristáť s lietadlom za akýchkoľvek podmienok. Ako hovoríme my piloti – vzlietnuť môžeš, pristáť musíš, čiže ten výcvik v USA je nastavený tak, aby ten pilot bol schopný pristáť za akýchkoľvek sťažených poveternostných podmienok, samozrejme, na certifikované a schválené letisko.