Ako požiadať o vrátenie poplatku
Meškanie pri vydaní cestovného pasu je obzvlášť nepríjemné, keď jeho oneskorená výroba môže ohroziť dovolenku. Ministerstvo vnútra ubezpečuje, že čakacie lehoty sa pomaly skracujú, aj keď sú doteraz dlhšie než štandardných 30 dní. „Pasy vzhľadom na situáciu s čistopismi vydávame cca do 45 dní, občianske a vodičské preukazy do cca 18–20 dní,“ povedal hovorca rezortu.
Príjemnou správou však je, že občania si môžu od štátu vypýtať späť svoje peniaze, ak na nový doklad čakali dlhšie, ako to vyplýva zo zákona o správnom konaní, tiež nazývaného správny poriadok. Podľa neho by rezort vnútra mal o žiadostiach rozhodnúť do 30 dní od začatia konania, vo zvlášť zložitých prípadoch má na to 60 dní.

Ministerstvo vnútra považuje situáciu trvajúcu od marca za zložitý prípad, preto ako omeškané hodnotí len tie žiadosti, pri ktorých sa na pas čakalo vyše dvoch mesiacov. Zo stanoviska rezortu vyplýva, že to sa stalo 20-tisíc Slovákom. „Dotknutým osobám prostredníctvom Slovenskej pošty postupne vraciame správne poplatky v celkovej výške asi 600-tisíc eur,“ uviedol rezort.
Potvrdil ďalej, že ak cestovný doklad nebol vydaný ani po 60 dňoch od podania žiadosti, ministerstvo vnútra ako správny orgán musí rozhodnúť o vrátení poplatku v plnej výške. Tento nárok vzniká občanovi ex officio – teda bez návrhu či žiadosti o vrátenie. „Občanom, ktorí čakali na vydanie cestovného pasu viac ako 60 dní, sa v súlade so zákonom o správnych poplatkoch vydávajú rozhodnutia o vrátení správneho poplatku. Dostanú ich pri preberaní vybaveného pasu na oddelení dokladov, kde od nich naši pracovníci zároveň žiadajú korešpondenčné údaje a číslo bankového účtu, na ktorý majú byť finančné prostriedky vrátené,“ podotkol rezort.