Pokračovanie článku: „Fackovací“ panák aj kasička pre vládu. Župy zrátali vláde a poslancom posledný rok. Kritické boli aj kraje, kde vyhrali Smer a Hlas

Konsolidačný balíček by zatriasol každou vládou, zatrasie aj Ficovými voličmi, hovorí politológ
Video
Zdroj: TV Pravda

ANKETA: Aké konkrétne tri zmeny by ste uvítali od vlády a poslancov parlamentu v ostávajúcich rokoch?

Ondrej Lunter, banskobystrický župan

Nechcem hovoriť len o peniazoch, ale myslím si, že to podporia aj kolegovia zo samospráv – kritické je financovanie. Matovičova atómovka de facto znefunkčnila samosprávy, ktoré ledva vykrývajú povinné výdavky a majú minimálny priestor pre investície a rozvoj. Keďže sa staráme o 80 percent toho, s čím občan voči štátu prichádza do kontaktu, považujem to za absolútne kritické.

Erika Jurinová, žilinská županka

Samosprávy dlho volajú po zmene financovania samospráv, aby sa vlády zaoberali novým daňovým mixom, ktorý by lepšie definoval financovanie originálnych kompetencii samospráv a doriešil financovanie prenesených kompetencii zo strany štátu. Financovanie samospráv by tak bolo dlhodobo stabilnejšie a predvídateľnejšie aj v rôznych fázach ekonomického cyklu. Samosprávne kraje dlhodobo žiadajú aj o reformu verejnej správy, spojenú s väčším presunom kompetencií zo štátnej správy na samosprávy s cieľom zefektívniť a zjednodušiť život občanov.

Zuzana Vilčeková, Komunikačné oddelenie Nitrianskeho kraja

V zdravotníctve by sme považovali za strategický a rozhodujúci posun v tom, aby kraje mohli rozhodovať o lokalizácii ambulancií obvodných lekárov. Lekárov máme sústredených hlavne vo veľkých mestách, pričom v mikroregiónoch chýbajú. Tak sa odbornosť sústreďuje len na vybrané lokality. Toto je základná kompetencia v oblasti zdravotníctva, ktorou by sme chceli disponovať.

V oblasti dopravy a pozemných komunikácií by sme očakávali väčšiu spoluprácu s miestnymi orgánmi štátnej správy, konkrétne s odbormi dopravy okresných úradov. Nepociťujeme totižto z ich strany takú súčinnosť, akú by sme potrebovali. Navyše, ich rozhodovanie je v mnohých aspektoch nejednotné, čo nám mimoriadne komplikuje napríklad rekonštrukcie ciest a mostov. Vzhľadom na všeobecne zlý stavebno-technický stav mostov na území SR oceňujeme snahu ministerstva dopravy vytvoriť fond, z ktorého by boli financované náklady na ich obnovu.

Jozef Viskupič, trnavský župan

Základnou príčinou zlého stavu verejných financií a teda potreby konsolidácie verejných financií je hospodárenie vlády, nie územnej samosprávy. Územná samospráva je naopak často príkladom zodpovedného a vyrovnaného hospodárenia. Konsolidácia verejných financií by preto zásadne nemala ísť na úkor samosprávy, miestnej či regionálnej, ale rezervy a opatrenia je potrebné hľadať predovšetkým v oblastiach správy štátu v kompetencii vlády SR a je podriadených orgánoch.

Združenie SK8 minulý rok predstavilo politickým stranám požiadavky, ktoré by pozitívne ovplyvnili fungovanie samosprávnych krajov. Ide napríklad o zaradenie združenia SK8 medzi stálych členov Hospodárskej a sociálnej rady SR, zavedenie rozšíreného daňového mixu. Ďalej, udeliť krajom možnosť disponovať s finančnými prostriedkami aj na účtoch komerčných bánk ako to majú obce a mestá (v súčasnosti môžeme využívať len služby Štátnej pokladnice).

Vytvoriť cestný fond určený na starostlivosť o cestnú infraštruktúru na cestách II. a III. triedy (aby sa postupne odstraňoval investičný dlh), oslobodenie autobusovej dopravy od platenia mýta. Rozšíriť kompetencie krajov pri zazmluvňovaní poskytovateľov zdravotnej starostlivosti čo by automaticky viedlo k zlepšovaniu dostupnosti zdravotnej starostlivosti. Rovnako aj zvýšiť alokácie pre samosprávne kraje z Programu Slovensko 2021–2027 ako aj preniesť všetky kompetencie týkajúce sa stredných škôl z Regionálnych úradov školskej správy na samosprávne kraje.

Ešte počas minulého roka sme sa ako združenie SK8 stretli s predstaviteľmi politických strán a podpísali s nimi memorandum „Samospráva ako partner“, ktoré župy iniciatívne pripravili. Predmetom dokumentu sú potreby zamerané na rozvoj krajskej samosprávy s cieľom posilniť jej kompetencie a zabezpečiť požadovaný rozsah služieb obyvateľov. Aj preto očakávam vytvorenie akéhosi fóra na úrovni samospráv a štátu, aby sme jednotlivé kroky a návrhy vedeli zaradiť do vládnej agendy. Tam je potreba dialógu a pravidelných stretnutí počas roka, ako je to napríklad v ČR.

Je potrebné si uvedomiť, že problémy sa množia, riešenia pribúdajú a pomôcť tomu môže partnersky prístup. Navyše starostovia, primátori aj župani sú priamo volení a nesú významný politický mandát, sú pripravení a majú riešenia. Uvidíme aká bude reálna odozva tejto vlády.

Rastislav Trnka, košický župan

Privítali by sme väčší dohľad nad tokom verejných financií a transparentnosťou ich prerozdeľovania. Systémové, efektívne a transparentné prerozdeľovanie financií z hľadiska oblastí financovania – školstvo, sociálna oblasť, infraštruktúra a podobne.

Sme presvedčení o tom, že prerozdeľovanie verejných zdrojov je potrebné riešiť územne s prihliadaním na regionálne špecifiká. Z pohľadu regionálneho rozvoja a životnej úrovne by malo ísť viac financií do regiónov východného Slovenska, pokiaľ chce vláda stierať regionálne rozdiely. Súčasná vláda si to tiež zadala do svojho programového vyhlásenia, ale zatiaľ sa tak nedeje.

Daša Jeleňová, hovorkyňa Prešovského kraja

Urýchlenie administratívnych procesov spojených s čerpaním eurofondov, možnosť čerpania úverov zo strany štátu na strategické investície cez Slovak investment holding – SIH alebo Štátny fond rozvoja bývania na projekty pre sociálnu oblasť.

Omnoho väčšiu akceleráciu štátu by sme uvítali v investičných projektoch na východe krajiny, ako je dobudovanie rýchlostnej cesty R4, následne R9, podpora pri obchvatoch miest a obcí, pri komplexnej obnove ciest a mostov, realizácii juhovýchodného obchvatu mesta Prešov a napojenie oblasti Grófske na R4. Za kľúčové považujeme zásadnú modernizáciu železničnej trate z Kysaku do Poľska, ktorá v súčasnom stave nespĺňa ani kapacitné ani rýchlostné požiadavky pre verejnú dopravu medzi druhým a tretím najväčším mestom Slovenska.

Napokon je nevyhnutná aj zmena v prerozdeľovaní daní zo strany štátu na regióny, keďže doterajší kľúč roztvára nožnice medzi západnou časťou krajiny s ostatnými krajmi a najmä Prešovským samosprávnym krajom, kde sú regionálne rozdiely najpriepastnejšie. Sme za aplikovanie princípu subsidiarity, dokončenie decentralizácie štátnej správy a presun kompetencií na regióny s dostatočným finančným krytím.

Lucia Forman, hovorkyňa Bratislavského kraja

BSK by v prvom rade uvítal stabilizáciu príjmov samospráv, nakoľko ich výpadok bol a bude citeľný. Rovnako by BSK uvítal posilnenie právomocí samospráv, aby boli bližšie k ľuďom, starostom, primátorom, ktorí poznajú problémy obcí, miest a samosprávnych krajov najlepšie. Nastavenie procesov je veľakrát zdĺhavé, pričom by sa to dalo zvládnuť aj za kratší čas.

Rovnako sa stále zabúda na učiteľov, zdravotníckych pracovníkov a zamestnancov v sociálnej oblasti. Ich platy sú stále poddimenzované. A z toho potom vyplýva nezáujem o takéto profesie.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 22 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #samosprávne kraje #rok po voľbách