ZSSK v súčasnosti modernizuje svoj vozový park. Prvá úloha v rámci tejto modernizácie je náhrada starších rušňov zo 70. rokov minulého storočia novými lokomotívami Siemens Vectron.
„Momentálne prebieha obstarávanie 15 takýchto Vectronov. Predpokladáme, že už budúci rok, pokiaľ súťaž dopadne úspešne, ich bude v prevádzke minimálne päť. Tie nahradia práve Gorily radu 350,“ uviedol pre Pravdu generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa. Nové rušne budú premávať primárne na trati Bratislava – Košice a aj v zahraničí, v Českej republike.
ZSSK sa 7. októbra 2024 symbolicky rozlúčila s rušňami 350 Gorila. Časť z nich nahradia nové lokomotívy.
Náhrada za dosluhujúce Gorily
Technický a bezpečnostný koncept Goríl už podľa železníc nedokáže konkurovať súčasným štandardom. Ich prevádzku ovplyvňuje aj náročná údržba a zastarané systémy. V niektorých z nich úplne chýba Európsky bezpečnostný systém (ETCS), ktorý kontroluje rýchlosť vlaku a znižuje riziko nehôd. „ETCS má za úlohu zabezpečiť bezpečnosť železničnej dopravy a aktívny zásah do riadenia vlaku v prípade zlyhania alebo omylu rušňovodiča,“ vysvetlil hovorca ZSSK Dominik Drevický. Fungujúci zabezpečujúci systém mohol podľa expertov zabrániť aj zrážke rýchlika s nákladným vlakom v Pardubiciach, pri ktorej v júni prišli o život štyri osoby vrátane dvoch Sloveniek.
Sedem osôb prišlo o život po zrážke autobusu a medzinárodného vlaku pri Nových Zámkoch 27. júna tohto roka. Ďalšie osoby utrpeli zranenia. Autobus zostal po zrážke roztrhnutý na dve časti. „Vyšetrovanie nehody v Nových Zámkoch ešte nebolo uzavreté,“ uviedol Drevický. V ZSSK sa však podľa jeho slov neustále sústredí na zvyšovanie bezpečnosti svojich služieb a uskutočňuje kroky na minimalizáciu rizík.
Národný dopravca má v súčasnosti v prevádzke 503 hnacích vozidiel vrátane 150 rušňov, ktoré jazdia na 2935 kilometroch tratí na Slovensku. Systém ETCS je nainštalovaný v 72 vozidlách. Drevický spresnil, že v 51 z nich je vybavených ETCS Level 2 a zvyšných 21 má systém prvej generácie (Level 1). Na ďalších 9 rušňoch prebieha proces schvaľovania ETCS Level 2. „ZSSK aktuálne pripravuje podklady pre verejné obstaranie na implementáciu ETCS Level 2 do ďalších 49 vozidiel,“ uviedol hovorca. „Všetky vlaky, ktoré budeme obstarávať aj do budúcnosti, vrátane Vectronov, už budú vybavené systémom ETCS,“ povedal Helexa.

ZSSK sa v pondelok v priestoroch rušňového depa v Bratislave symbolicky rozlúčila s rušňami Gorila, ktoré premávali na medzinárodnej linke Budapešť – Bratislava – Praha a tiež aj na vnútroštátnej linke InterCity Bratislava – Košice.
„Pomenovanie Gorila, myslím si, dostali v roku 1993, keď na nich začali jazdiť maďarskí rušňovodiči,“ uviedol pre Pravdu Miloš Slávik, ktorý päť rokov školil rušňovodičov na tieto typy lokomotív. Pomenovanie sa vzťahovalo na Gorily s obrovským výkonom. Tieto rušne majú trvalý trakčný výkon štyri megawatty.Člen predstavenstva ZSSK Karol Henzély zase priblížil, že v rokoch 1973 až 1975 bolo vyrobených celkovo 20 rušňov rady 350. „Dva z nich boli zničené pri ťažkých nehodách, jeden v Bratislave, jeden v Českej republike,“ dodal. Dnes ich existuje ešte 18. „Dve z nich sme sa rozhodli prenechať na muzeálne účely,“ povedal.
Deväť Goríl bolo vybavených systémom ETCS prvej generácie, ďalších deväť je v prevádzke bez neho. To im podľa legislatívy na území SR povoľuje jazdiť len rýchlosťou 120 kilometrov za hodinu. „Tieto rušne pravdepodobne vyradíme v priebehu roku 2025 a rušne, ktoré majú ETCS, budú slúžiť ďalej, predpokladáme do roku 2027,“ uzavrel Henzély.
Bezpečnosť aj ekológia
ZSSK do budúcnosti plánuje aj ďalšie nové technológie. „Zvažujeme obstarávanie batériových vozidiel, na niektoré trate, ktoré dnes nie sú elektrifikované. Batériové jednotky by na nich mohli nahradiť dieselové vlaky a tým prispieť k zelenšiemu životnému prostrediu,“ povedal Helexa. ZSSK bude takisto zvažovať hybridné pohony vlakov.
Drevický uviedol, že národný dopravca investuje aj do rozvoja mobilnej aplikácie, ktorá umožní jednoduchší nákup lístkov a poskytne aktuálne informácie o cestovaní. „Zvýšenie čistoty vo vlakoch a zavedenie real-time komunikácie o výlukách a aktuálnych dopravných udalostiach sú ďalšími krokmi k zvýšeniu spokojnosti cestujúcich. Plánujeme aj rozšírenie gastroslužieb vrátane pilotného projektu automatov vo vlakoch, aby cestujúci mohli počas cesty pohodlne občerstviť,“ dodal.
Železničná spoločnosť Slovensko si zvolila štyri priority. „Naše kolegyne, kolegovia, naši zamestnanci, kde robíme všetko pre to, aby boli čím viac angažovaní a motivovaní a aby sa na železnice dostávala stále potrebná nová krv,“ povedal Helexa.
Druhou prioritou je skvalitnenie služieb vrátane digitalizácie, ktorú určite privítajú cestujúci. Treťou je finančná disciplína a stabilita a štvrtou je spomínaná modernizácia vozového parku, s ktorou súvisí aj náhrada starších rušňov.