Z tratí vyraďujú legendárne rušne, päťdesiatročné Gorily nahradia nové lokomotívy. Kde budú jazdiť?

Na trati Bratislava - Košice má od budúceho roka pribudnúť päť nových rušňov spĺňajúcich nové bezpečnostné požiadavky. Nahradia staré lokomotívy radu 350, tzv. Gorily, ktoré premávajú na našich tratiach viac než pol storočia. Ide o súčasť modernizácie, ktorou Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) reaguje na nové požiadavky v oblasti bezpečnosti i ekológie.

08.10.2024 08:00
debata (9)
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa o modernizácii rušňov
Video
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa o modernizácii vozového parku a vyraďovaní rušňov Gorila, 7. októbra 2024.

ZSSK v súčasnosti modernizuje svoj vozový park. Prvá úloha v rámci tejto modernizácie je náhrada starších rušňov zo 70. rokov minulého storočia novými lokomotívami Siemens Vectron.

„Momentálne prebieha obstarávanie 15 takýchto Vectronov. Predpokladáme, že už budúci rok, pokiaľ súťaž dopadne úspešne, ich bude v prevádzke minimálne päť. Tie nahradia práve Gorily radu 350,“ uviedol pre Pravdu generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa. Nové rušne budú premávať primárne na trati Bratislava – Košice a aj v zahraničí, v Českej republike.

Rozlúčka s rušňami 350 Gorila

ZSSK sa 7. októbra 2024 symbolicky rozlúčila s rušňami 350 Gorila. Časť z nich nahradia nové lokomotívy.

Fotogaléria
ZSSK pri príležitosti rozlúčky s rušňami Gorila...
Rušeň 350 Gorila v depe v Bratislave, 7....
+5Rušeň 350 Gorila na točni v depe v Bratislave.

Náhrada za dosluhujúce Gorily

Technický a bezpečnostný koncept Goríl už podľa železníc nedokáže konkurovať súčasným štandardom. Ich prevádzku ovplyvňuje aj náročná údržba a zastarané systémy. V niektorých z nich úplne chýba Európsky bezpečnostný systém (ETCS), ktorý kontroluje rýchlosť vlaku a znižuje riziko nehôd. „ETCS má za úlohu zabezpečiť bezpečnosť železničnej dopravy a aktívny zásah do riadenia vlaku v prípade zlyhania alebo omylu rušňovodiča,“ vysvetlil hovorca ZSSK Dominik Drevický. Fungujúci zabezpečujúci systém mohol podľa expertov zabrániť aj zrážke rýchlika s nákladným vlakom v Pardubiciach, pri ktorej v júni prišli o život štyri osoby vrátane dvoch Sloveniek.

Sedem osôb prišlo o život po zrážke autobusu a medzinárodného vlaku pri Nových Zámkoch 27. júna tohto roka. Ďalšie osoby utrpeli zranenia. Autobus zostal po zrážke roztrhnutý na dve časti. „Vyšetrovanie nehody v Nových Zámkoch ešte nebolo uzavreté,“ uviedol Drevický. V ZSSK sa však podľa jeho slov neustále sústredí na zvyšovanie bezpečnosti svojich služieb a uskutočňuje kroky na minimalizáciu rizík.

Národný dopravca má v súčasnosti v prevádzke 503 hnacích vozidiel vrátane 150 rušňov, ktoré jazdia na 2935 kilometroch tratí na Slovensku. Systém ETCS je nainštalovaný v 72 vozidlách. Drevický spresnil, že v 51 z nich je vybavených ETCS Level 2 a zvyšných 21 má systém prvej generácie (Level 1). Na ďalších 9 rušňoch prebieha proces schvaľovania ETCS Level 2. „ZSSK aktuálne pripravuje podklady pre verejné obstaranie na implementáciu ETCS Level 2 do ďalších 49 vozidiel,“ uviedol hovorca. „Všetky vlaky, ktoré budeme obstarávať aj do budúcnosti, vrátane Vectronov, už budú vybavené systémom ETCS,“ povedal Helexa.

V automatoch na obcerstvenie je mozna platba kartou a hotovostou Čítajte viac ZSSK spustila pilotný projekt automatov na občerstvenie vo vlakoch na trase Nová Baňa – Banská Bystrica

ZSSK sa v pondelok v priestoroch rušňového depa v Bratislave symbolicky rozlúčila s rušňami Gorila, ktoré premávali na medzinárodnej linke Budapešť – Bratislava – Praha a tiež aj na vnútroštátnej linke InterCity Bratislava – Košice.

Miloš Slávik o legendárnych rušňoch Gorila
Video
Miloš Slávik, ktorý školil rušňovodičov na rušňoch radu Gorila, vysvetľuje, odkiaľ pochádza ich názov. / Zdroj: Pravda
„Pomenovanie Gorila, myslím si, dostali v roku 1993, keď na nich začali jazdiť maďarskí rušňovodiči,“ uviedol pre Pravdu Miloš Slávik, ktorý päť rokov školil rušňovodičov na tieto typy lokomotív. Pomenovanie sa vzťahovalo na Gorily s obrovským výkonom. Tieto rušne majú trvalý trakčný výkon štyri megawatty.

Člen predstavenstva ZSSK Karol Henzély zase priblížil, že v rokoch 1973 až 1975 bolo vyrobených celkovo 20 rušňov rady 350. „Dva z nich boli zničené pri ťažkých nehodách, jeden v Bratislave, jeden v Českej republike,“ dodal. Dnes ich existuje ešte 18. „Dve z nich sme sa rozhodli prenechať na muzeálne účely,“ povedal.

Deväť Goríl bolo vybavených systémom ETCS prvej generácie, ďalších deväť je v prevádzke bez neho. To im podľa legislatívy na území SR povoľuje jazdiť len rýchlosťou 120 kilometrov za hodinu. „Tieto rušne pravdepodobne vyradíme v priebehu roku 2025 a rušne, ktoré majú ETCS, budú slúžiť ďalej, predpokladáme do roku 2027,“ uzavrel Henzély.

Bezpečnosť aj ekológia

ZSSK do budúcnosti plánuje aj ďalšie nové technológie. „Zvažujeme obstarávanie batériových vozidiel, na niektoré trate, ktoré dnes nie sú elektrifikované. Batériové jednotky by na nich mohli nahradiť dieselové vlaky a tým prispieť k zelenšiemu životnému prostrediu,“ povedal Helexa. ZSSK bude takisto zvažovať hybridné pohony vlakov.

Drevický uviedol, že národný dopravca investuje aj do rozvoja mobilnej aplikácie, ktorá umožní jednoduchší nákup lístkov a poskytne aktuálne informácie o cestovaní. „Zvýšenie čistoty vo vlakoch a zavedenie real-time komunikácie o výlukách a aktuálnych dopravných udalostiach sú ďalšími krokmi k zvýšeniu spokojnosti cestujúcich. Plánujeme aj rozšírenie gastroslužieb vrátane pilotného projektu automatov vo vlakoch, aby cestujúci mohli počas cesty pohodlne občerstviť,“ dodal.

Železničná spoločnosť Slovensko si zvolila štyri priority. „Naše kolegyne, kolegovia, naši zamestnanci, kde robíme všetko pre to, aby boli čím viac angažovaní a motivovaní a aby sa na železnice dostávala stále potrebná nová krv,“ povedal Helexa.

Druhou prioritou je skvalitnenie služieb vrátane digitalizácie, ktorú určite privítajú cestujúci. Treťou je finančná disciplína a stabilita a štvrtou je spomínaná modernizácia vozového parku, s ktorou súvisí aj náhrada starších rušňov.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 9 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #železnice #ZSSK #rušne