Ceny leteniek z Bratislavy do Košíc sú známe. Vláda ale nevie, či túto leteckú linku naozaj spustí

Bude sa medzi slovenskými metropolami lietať? Ministerstvo dopravy na jar predstavilo ambiciózny projekt leteckého spojenia Bratislavy a Košíc, pravidelné lety plánovalo spustiť na jar budúceho roka. Vláde neprekážalo ani to, že linka bude generovať straty, štát totiž avizoval jej prevádzku dotovať zo štátneho rozpočtu. Dnes ministerstvo dopravy oznámilo ceny, za ktoré by sa cestujúci mohli letecky dostať z hlavného mesta do východnej metropoly a späť. Ak sa linku vôbec podarí spustiť.

04.12.2024 12:43 , aktualizované: 18:41
debata (39)
Video

Podrobnosti predstavil minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer). Na tlačovej konferencii informoval, že rezortu sa podarilo splniť požiadavky Európskej komisie ohľadom tohto dopravného projektu a v najbližších dňoch bude vyhlásený tender. Vo verejnej súťaži bude vybraný dopravca, ktorý dostane možnosť prevádzkovať lety na linke Bratislava – Košice – Bratislava za podmienok stanovených vládou.

Jednou z nich je rozvrh – dopravca by mal zabezpečiť pravidelný spoj, ktorý by lietal dvakrát denne – ráno a večer – každý pondelok, stredu a piatok. V nedeľu by sa malo lietať večer. „Minimálnu veľkosť lietadla sme nastavili na 40 cestujúcich, to je minimum, s čím treba lietať,“ informoval minister. Ráž uviedol aj ceny leteniek, ktoré štát považuje za najvyššie možné.

„Pre jednosmernú letenku bez batožiny sme cenu nastavili na 80 eur, s batožinou na 90 eur. Bavíme sa nie o príručnej batožine, ale o tej, ktorá sa dáva do podpalubia. Obojsmerná letenka stojí 130 eur, s batožinou 145 eur. Cena je jedným z kritérií tendra, ešte sa môže hýbať, ale len smerom nadol,“ uviedol šéf rezortu.

Istota nie je

Ak tender dopadne úspešne, letecké spojenie by malo byť spustené už od apríla 2025. Doteraz sa o leteckom spojení Bratislavy a Košíc hovorilo ako o hotovej veci, chýbal len dodávateľ dopravných služieb. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) však vo svojom stanovisku k návrhu štátneho rozpočtu upozornil, že ministerstvo dopravy neuviedlo do zákona informácie o výške dotácie na prevádzku leteckej linky. Otázne preto bolo, či štát s projektom naďalej ráta.

letisko, Rím, psažieri, cestujúci Čítajte viac Z Bratislavy do Košíc za hodinu a letenka za cenu lístka na vlak. Kedy začne lietať štátom podporovaný spoj?

Minister Ráž na tlačovej konferencii vysvetlil, že náklady na dotáciu pre dopravcu na linke Bratislava – Košice neboli zapísané do štátneho rozpočtu na rok 2025 preto, že kompenzácia sa bude vyplácať o rok neskôr, teda po vyúčtovaní reálnych nákladov na prevádzku letov a podľa počtu prevezených pasažierov.

Novou informáciou ale je, že vláda nakoniec môže rozhodnúť, že letecké spojenie dvoch slovenských metropol nebude zavedené. Podľa slov Ráža všetko bude závisieť od ponúk, ktoré v rámci súťaže predložia letecké spoločnosti. Ak sa vládnemu kabinetu pozdá, že najlepšia ponuka si vyžaduje príliš vysokú dotáciu, dohodu s ňou nepodpíšu a linka nebude spustená.

„S výsledkami tendra prídem na vládu a táto vláda bude musieť rozhodnúť, či je ochotná zaplatiť danú sumu, ktorá bude výsledkom tohto tendra. Uvidíme, čo sa nám podarí, a až keď zistíme, koľko to bude stáť, či to odsúhlasia alebo nie. Keď to bude prestrelená suma, určite to prevádzkovať nebudeme,“ uviedol Ráž.

Akú sumu by štát považoval za privysokú, nechcel prezradiť, lebo toto by podľa ministra mohlo ovplyvniť ponuky potenciálnych uchádzačov. „Zmluva bude podpísaná s tým poskytovateľom, ktorý ponúkne čo najnižšiu požadovanú sumu od štátu na doplácanie prevádzky linky,“ uzavrel.

Ministerstvo dopravy chce koncom marca obnoviť pravidelné lety medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami. Prevádzkovať ich by mala súkromná spoločnosť, ktorej štát bude prispievať dotáciami. Pred piatimi rokmi boli lety medzi Bratislavou a Košicami zrušené práve pre ich nerentabilnosť a nízky záujem.

Neúspešný pokus

Ministerstvo dopravy pritom už má za sebou neúspešný pokus o spustenie leteckej linky z košického letiska do švédskeho Göteborgu. Ide o požiadavku zo strany automobilky Volvo v súvislosti s jej príchodom na východ Slovenska. Pohodlné spojenie medzi metropolou východu a Göteborgom by bolo pre manažérov budúcej košickej automobilky žiadaným plusom. Rezort ešte pred dvoma rokmi avizoval, že na spustení linky pracuje, do Švédska však doteraz nelieta.

V auguste vláda zverejnila výzvu na prevádzkovanie tohto spojenia, lety do severskej krajiny mali byť spustené už v jesenných mesiacoch tohto roka. Súťaž však dopadla neúspešne. „Do výzvy na prevádzkovanie linky Košice – Göteborg sa neprihlásil žiadny letecký dopravca. Posudzujeme preto ďalšie možnosti,“ informovala pred niekoľkými týždňami hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

Minister Ráž na stredajšej tlačovej konferencii uviedol, že neočakáva podobný vývoj aj pri tendri na prevádzku linky medzi Bratislavou a Košicami. „Linka do Švédska existuje s prestupom vo Varšave. Nám do toho tendra sa nikto neprihlásil, nikto nemal záujem. Predpokladám, že Košice sú pri inej polohe. Tie lety boli v minulosti plné a predpokladám, že záujem bude, máme ho indikovaný dopredu. Pretože viaceré spoločnosti sa dopredu pýtali, či niečo také plánujeme zriadiť. Verím, že budeme úspešní,“ vyhlásil šéf rezortu dopravy.

Na pripomenutie: letecké spoločnosti mala na prevádzku leteckého spoja z Košíc do Göteborgu prilákať dotácia na úrovni až polovice nákladov za pristátie či parkovanie lietadla. Vláda na to predbežne vyčlenila 3,6 milióna eur na tri roky. Počet letov či ich vyťaženosť potom mali vyplynúť z ponúk. Predstava štátu bola, že by to malo byť minimálne po dva lety pre každý smer týždenne. Dopravcovia však o túto ponuku neprejavili záujem.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 39 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #doprava #letisko Bratislava #letecká doprava #letisko Košice #Jozef Ráž