Medzi najvýznamnejšie zmeny patrí zavedenie hodinového taktu na trase Bratislava – Košice. To znamená, že medzi týmito dvomi mestami bude prvýkrát v histórii jazdiť vlak každú hodinu, čo výrazne zjednoduší cestovanie. Okrem toho pribudli desiatky nových vlakov denne po celom Slovensku.
„Od 15. decembra bude denne až o viac ako 70 nových spojov, čím sa zvýši ponuka na približne 1 800 vlakov denne. Nový grafikon je výsledkom intenzívnych rokovaní s Ministerstvom dopravy SR, Železnicami Slovenskej republiky, pričom zohľadňuje pripomienky samospráv aj cestujúcich. Snažili sme sa vytvoriť grafikon, ktorý je praktický, efektívny a zároveň šetrný k životnému prostrediu. Pre nás v ZSSK to znamená nielen optimalizáciu trás a prípojov, ale aj zabezpečenie pohodlného a spoľahlivého cestovania. Veríme, že tieto zmeny pocítia naši cestujúci vo forme kratších jázd a lepšej nadväznosti spojov,“ povedal generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Viac vlakov aj vozňov
Počet vlakov medzi metropolou západu a východu stúpol z 22 na 32, z toho 4 sú urýchlené. Voziť sa môžete v nových, predĺžených vlakoch s viacerými vozňami. Minimalizuje sa tak preplnenosť a prináša to cestujúcim väčší komfort.
Expresy TATRAN zvládnu trasu za 5 hodín a 26 minút, majú 17 zastávok a povinnosť zakúpenia miestenky je v prvej a časti druhej triedy. V expresoch KRIVÁŇ strávite čas dokonca pod 5 hodín, stoja v 10 staniciach a všetky vozne majú povinne miestenkové. „Dôvodom je komfort pre cestujúcich a istota miesta na sedenie. ZSSK tak môže prepraviť viac cestujúcich, ktorí budú mať väčšiu možnosť výberu spojení. Počet cestujúcich sa tak rozloží medzi 32 expresných vlakov z Bratislavy do Košíc a späť, prípadne ďalších 8 v časti tejto trasy. Vo všetkých expresoch si budú môcť seniori, žiaci a študenti uplatniť 100 % zľavu z cestovného,“ dodal Helexa.
Modernizáciu a digitalizáciu pocítite aj priamo vo vlakoch. V 1. triede expresov máte k dispozícii balenú vodu, Wi-FI pripojenie, zásuvky na nabíjanie a moderné informačné systémy. ZSSK kladie dôraz aj na pohodlie cestujúcich. Čakajú na vás polohovateľné sedadlá, rozkladacie stolíky, individuálne osvetlenie, obsluha mobilbarom, donáška jedla na miesto a možnosť rezervovať bezplatné parkovanie v Bratislave, Trnave, Žiline, Poprade a Košiciach pri zakúpení spiatočného lístka cez internet. Vo vozňoch 2. triedy nájdete dámske či detské kupé a tiež kupé s tichou zónou.

Prepojené Slovensko
Nové spojenia pribudli aj v regiónoch. Vznikla dlho očakávaná priama linka medzi Bratislavou a Nitrou, ktorá trvá 1 hodinu a 37 minút. Denne na tejto trase premáva 18 vlakov a stoja v Hlohovci, Trnave a v Pezinku.
Desiatka nových vlakov pribudne aj na trasách Prievidza – Bratislava či Galanta – Trnava. Výrazne sa uľahčilo prepojenie Košíc s Prešovom, Popradom a Lipanmi. Cestujúci na týchto trasách sa nemusia báť, nakoľko majú zabezpečené prípoje na diaľkové vlaky do Bratislavy.
Na trase Košice – Lučenec – Zvolen premávajú vlaky v dvojhodinových intervaloch a hodinové spoje medzi Banskou Bystricou a Zvolenom budú premávať aj cez víkendy.
Turistov isto potešilo rozšírenie spojení do Slovenského raja, kde vlaky na linke Banská Bystrica – Margecany budú premávať počas zimnej aj letnej sezóny každý deň. Trnavčania získajú priame spojenie s Kútmi bez prestupu v Senici a do Galanty budú môcť počas pracovných dní cestovať každú hodinu. Viac vlakov bude jazdiť aj na severe Slovenska, konkrétne medzi Žilinou a Trenčínom, a tiež aj Liptovským Mikulášom a Vrútkami.
„Cieľom bolo zahustiť dopravu na viacerých linkách do takzvaného hodinového taktu, ktorý prináša pravidelné spojenia pre cestujúcich, čím zvyšuje prehľadnosť a lepšiu prípojovosť Nový cestovný poriadok je krokom správnym smerom a veríme, že prispeje k tomu, aby sa viac ľudí rozhodlo cestovať vlakom,“ tvrdí šéf ZSSK.
Lepšie cestovanie do zahraničia
Národný dopravca sa zameriava aj na zlepšenie medzinárodných spojení, preto pribudli nové vlaky na trase Bratislava – Praha a Bratislava – Viedeň.
Medzi Bratislavou a Prahou pribudli dva nové EuroCity vlaky. V polovici budúceho roka, kedy sa predpokladá ukončenie výluky v Marcheggu, pribudne 12 nových spojení medzi Bratislavou a Viedňou. Približne po piatich rokoch sa obnovil vlakový spoj do Česka a osobákom sa odveziete z Púchova do stanice Horní Lideč.
Zlepšilo sa aj prepojenie s Ukrajinou. Na trase Košice – Čop pribudnú nové vlaky s priamymi vozňami až z/do Bratislavy. V Čope si cestujúci budú môcť prestúpiť na vlak Ukrajinských Železníc do Kyjeva.
Nový grafikon ZSSK nájdete TU.
