Rezort dopravy pod vedením Jozefa Ráža (nom. Smeru) zaradil medzi päť kľúčových výziev, ktoré ho čakajú v roku 2025 ukončenie obstarávania na kľúčové diaľnice, úplné otvorenie prepojenia diaľnic D1 a D4, ale aj spustenie dôležitým obchvatov na severe a východe krajiny, spustenie letov medzi Bratislavou a Košicami, ale aj štart nového stavebného zákona. Kým koncom roka sa živo hovorilo o tuneli Karpaty, ktorý má byť súčasťou bratislavského obchvatu, medzi výzvy ho Rážovo ministerstvo nezaradilo.
Podľa odborníka bude výzvou budúceho roka aj spustenie programu opráv mostov, keďže sú v havarijnom stave. Rezort by sa podľa neho dobre pripraviť aj na výluky na železniciach a to prípravou dlhodobého plánu.

Aké sú hlavné priority rezortu dopravy v roku 2025? Odpovedalo ministerstvo dopravy:
1. Ukončiť obstarávanie na kľúčové diaľnice
- MD SR bude v budúcom roku pokračovať v nastolenom tempe a ďalej pracovať na tom, aby sa ľuďom na Slovensku lepšie žilo a cestovalo. Určite by sme chceli uzavrieť verejné obstarávania na kľúčové diaľnice D1 Turany – Hubová a tri úseky kysuckej D3 a podpísať zmluvy so zhotoviteľmi.
2. Úplné otvorenie D1 a D4, obchvatov a úseku R2
- Ak sa nestane nič nepredvídané a vyhnú sa nám komplikácie na stavbách, v roku 2025 naplno otvoríme križovatku diaľnic D1×D4, diaľničné obchvaty Ružomberka a Košíc a tiež zo stavebného hľadiska unikátny úsek R2 Kriváň – Mýtna.
3. Štart stavebného zákona
- Veríme, že sa nám opäť podarí v NR SR nájsť podporu pre stavebný zákon, ktorý vo februári čaká druhé čítanie a že od apríla začne táto nová legislatíva platiť. Stavebné konanie bude vďaka tomuto zákonu rýchlejšie, jednoduchšie a bude v ňom výrazne menej papierovačiek ako dnes.
4. Milióny pre železnice
- Pre ŽSR ako správcu železničnej infraštruktúry máme na budúci rok pripravených 625 miliónov eur, ktoré sú určené na rekonštrukcie viacerých úsekov tratí, napríklad Veľký Horeš – Streda nad Bodrogom, Nižná Myšľa – Ruskov, Telgárt – Červená Skala, Fiľakovo – Výhybňa Holiša, Šelpice – Boleráz, Bratislava ÚNS – Bratislava Nové Mesto, Bratislava – Trnava – Leopoldov.
5. Lety Bratislava-Košice
- Ďalším plánom pre budúci rok je spustenie leteckej linky Bratislava – Košice, aby mali občania k dispozícii rýchle spojenie medzi našimi dvomi metropolami.
Čo je najdôležitejšia podľa odborníka
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej vníma v sektore dopravy päť kľúčových výziev, ktorým bude čeliť v roku 2025. Vedenie ministerstva by v rámci výziev podľa neho malo v budúcom roku zabezpečiť dlhodobý plán výluk na Železniciach na základe investícií smerujúcich do modernizácie tratí tak, aby dopravcovia mohli dodržiavať grafikon železničnej dopravy.
Budúci rok bude tiež podľa Mateja výzvou schváliť harmonogramy cestnej a železničnej infraštruktúry a zabezpečiť ich dodržiavanie a plnenie.
Tretia výzva súvisí podľa odborníka s liberalizáciou vlakovej dopravy. „V rámci liberalizácie železničnej dopravy, bude potrebné, aby ministerstvo dopravy v priebehu roka 2025 upravilo harmonogram liberalizácie do roku 2030 vrátane prevádzkových súborov liberalizovaných tratí tak, aby po skončení liberalizácie bola železničná doprava modernejšia a kvalitnejšia pre cestujúcich,“ uviedol pre Pravdu.
Rezort tiež podľa neho čaká v priebehu roka dodržať termín dostavby liptovskej diaľnice D1 v úseku Hubová – Ivachnová (obchvat Ružomberka – tunel Čebrať), D1 v úseku Hričovské Podhradie – Dubná Skala (tunel Višňové).
V ďalšej výzve sa odborník zhoduje s rezortom. Aj on vníma ako jednu z podstatných výziev vybrať a zazmluvniť úsek diaľnice D1 Turany – Hubová a spustiť výstavbu na tomto úseku.
V porovnaní s ministerstvom dopravy Matej vníma ako jednu z dôležitých výziev roka 2025 mostný program, teda program rekonštrukcií a opráv mostov na cestách I., II., III. triedy v havarijnom stave, ktoré je podľa neho potrebné „konečne spustiť“.