So sťažnosťami sa už ozvali aj starostovia obcí, ktorým nefunkčný systém komplikuje vybavovanie každodennej agendy. Úrad geodézie, kartografie a katastra (ÚGKK) na opätovnom spustení elektronických služieb intenzívne pracuje, avšak nevie odhadnúť, kedy sa situácia napraví.
Kolaps služieb katastra najviac ohromil realitný trh, keďže bežní občania jeho služby najčastejšie potrebujú pri kúpe či predaji nehnuteľnosti alebo vybavovaní úverov na bývanie. Prvé dni po útoku banky nemohli klientom uvoľniť peniaze z úverov, ktoré už predtým schválili. Banka totiž na uvoľnenie prostriedkov z úveru potrebuje informácie z katastra.
Núdzové riešenie štát pripravoval vyše týždňa a v polovici januára začali okresné katastrálne úrady služby postupne poskytovať. Ani dnes však nie je možné dostať sa k výpisom z katastra všade. Podľa aktuálnych informácií na webovej stránke ÚGKK katastrálny odbor v okrese Pezinok dodnes nefunguje a nevydáva ani papierové potvrdenia. Vo všetkých ostatných 78 slovenských okresoch sa službu podarilo spustiť.

Pre tých, ktorí čakali napríklad na uvoľnenie financií z úveru na bývanie, to v praxi znamená, že môžu prísť na katastrálny úrad osobne a požiadať o vydanie potrebných potvrdení v papierovej podobe. Táto služba je však spoplatnená – napríklad za vydanie papierového výpisu z listu vlastníctva bude treba zaplatiť 12 eur. Dostať sa k listom vlastníctva cez portál katastra však nie je možné.
Problém majú aj obce
Nefunkčný elektronický kataster spôsobuje problémy aj samosprávam. Predseda Regionálneho združenia bratislavských mestských častí a starosta Ružinova Martin Chren upozorňuje, že stav katastra sa odráža aj na poskytovaní služieb zo strany obcí.
Ak chce napríklad niekto niečo vybaviť na stavebnom úrade mestskej časti, potrebuje si potvrdenie o vlastníctve priniesť so sebou – v prípade ohlasovne originál výpisu listu vlastníctva alebo rozhodnutie o vklade a v prípade stavebného úradu originál výpisu listu vlastníctva. „To znamená, že musí fyzicky zájsť na kataster a nechať si to vydať, čo predstavuje zhruba štvorhodinové čakanie,“ poznamenal Chren.
Kriticky sa k nefungujúcemu katastru vyjadril na sociálnej sieti aj starosta bratislavskej Rače Michal Drotován. Poukázal na to, že „najnovšie údaje on-line“ katastra sú mesiac staré, teda absolútne nepoužiteľné na akýkoľvek relevantný účel.

Ak chce stavebník, respektíve investor začať konanie, musí fyzicky priniesť overené listy vlastníctva priamo z katastra vrátane mapy, listov vlastníctva okolitých parciel, prípadne aj ďalšie dotknuté parcely po vyžiadaní stavebného úradu. Rovnako to platí pri nahlasovaní trvalého pobytu a ďalších úkonoch, kde je potrebný údaj z katastra. Ak chce napríklad občan informáciu o území Rače – napríklad o stavbách či parcelách, kde sa majú rúbať dreviny – tak to podľa neho nie je možné zistiť a preveriť.
„Nehovoriac o tom, že ani po mesiaci nie je známy ani rámcový termín, kedy má byť kataster spustený. Štátne organizácie ani vláda SR už niekoľko týždňov prakticky o tejto téme nekomunikujú a neinformujú,“ zdôraznil Drotován.
Komplikáciou je, že všetky otvorené pracoviská poskytujú služby len za okresy vo svojej pôsobnosti. Navyše samosprávy môžu získať prístup k dátam len v off-line režime. Potrebujú ich napríklad na stanovovanie dane z nehnuteľností, ktoré sa rieši práve v tomto období. V praxi to znamená, že úradník musí ísť na pracovisko katastra, kde si dáta stiahne manuálne.

Kedy budú služby opäť funkčné?
S otázkou, ako vyzerá situácia s obnovou elektronického katastra po mesiaci od hackerského útoku, sa Pravda obrátila na ÚGKK. Pýtali sme sa aj na to, kedy by všetky služby mohli byť plne funkčné.
„Služby postupne nabiehajú a spúšťajú sa bezprostredne po realizácii záložného riešenia a po záťažových a bezpečnostných testoch. Uvedomujeme si, že nutnosť realizácie niektorých úkonov v papierovej forme je nepohodlná,“ uviedol úrad.
Z ÚGKK doplnili, že nie je možné spustiť všetky služby elektronicky aj z dôvodu pokračujúceho vyšetrovania kybernetického útoku a potreby vyššieho zabezpečenia, než bolo pred ním. Hlavnou prekážkou na ceste k opätovnému spusteniu katastrálneho portálu je to, že väčšinu služieb je nutné spúšťať zo zálohy a z náhradných riešení, vysvetlili z ÚGKK.

„Množstvo hardvérového vybavenia je podrobované forenznej analýze vyšetrovateľmi incidentu. Zároveň je potrebné pred spustením každej služby otestovať jej bezpečnosť,“ uviedol úrad.
Uzavreli, že odhadnúť termín, kedy budú všetky elektronické služby opäť dostupné pre občanov, zatiaľ nie je možné. „Dátum spustenia centrálneho portálu ESKN nie je známy, vyvíjame však maximálne úsilie, aby to bolo v čo najkratšom možnom čase,“ uviedol ÚGKK.
Núdzová náhrada
Pokiaľ sa čaká na obnovu elektronického katastra, ÚGKK spustil provizórny web Kataster.vugk.sk, kde si môžu občania overiť údaje z katastra nehnuteľností. Ideálne riešenie to však nie je, keďže zverejnené údaje na stránke sú platné k 3. januáru 2025 – teda pochádzajú ešte spred kybernetického útoku, pri ktorom ransomvér dáta zašifroval.
Portál Živé.sk tiež upozornil, že údaje do vyhľadávania na tejto stránke sa nezadávajú ručne, ale vyberajú sa z načítaného menu po zadaní prvého písmena priezviska a voľbe lokality. Používateľ tak vidí aj kompletný zoznam priezvisk vo vybranej lokalite, a tak sa dá ľahko dostať k dátam o ľubovoľnej osobe.

Aj táto stránka však môže kedykoľvek zlyhať, nemá totiž dostatočne silnú infraštruktúru. ÚGKK hneď v oznámení o spustení provizórneho webu informoval, že pre veľký záujem verejnosti predpokladá jeho dočasné výpadky alebo oneskorené reakcie. „Ak stránka hneď neodpovedá, je to z dôvodu veľkého počtu spracovávaných dopytov. Prosíme verejnosť o trpezlivosť,“ píše ÚGKK.
Pre širokú verejnosť aj pre odborníkov budú v apríli spustené dve elektronické služby – výpis z informačného systému katastra vo forme listu vlastníctva a výpis z katastrálnej mapy na právne účely s možnosťou platiť kartou a mobilná aplikácia. Aplikácia umožní na základe aktuálnej polohy mobilného zariadenia rýchlu a jednoduchú identifikáciu príslušnej nehnuteľnosti a informáciu o nej.