Nejde o obyčajný kus železa, ale časť budapeštianskeho Széchenyiho reťazového mosta postaveného v rokoch 1839 – 1849. Ide o najstarší most v Budapešti a je jedným zo symbolov maďarského hlavného mesta.
„Tento nosník je naozaj veľmi vzácny kúsok, pretože pôvodný most bol zničený počas II. svetovej vojny a dodnes sa z neho zachovali len dva pôvodné kusy,“ uviedla počas jednej z prehliadok kaštieľa v Betliari jeho riaditeľka Tímea Mátéová.
Na Krásnej Hôrke sa nosník zachoval z prozaického dôvodu. „Juraj Andrássy vlastnil najvýznamnejšiu zlievareň v Uhorsku, ktorá bola tu neďaleko v obci Drnava. Vyrábali v nej komponenty pre spomínaný most a tento konkrétny kus bol podrobený záťažovej skúške,“ vysvetlila riaditeľka.
Nosník zvládol skúšku dobre. V strede síce napokon praskol, ale stalo sa tak až po sedemnásobnom preťažení. „Andrássyovci si ho potom nechali na Krásnej Hôrke ako pamiatkový predmet pre ďalšie generácie,“ doplnila Mátéová s tým, že ide o najťažší zbierkový predmet múzea.
Na svojom mieste zostal nosník aj po požiari hradu v marci 2012, po ktorom bola veľká väčšina zbierkových predmetov z Krásnej Hôrky presťahovaná. Zmena prišla až o desať rokov neskôr, na začiatku letnej sezóny 2022 pri príležitosti výstavy Priemysel a Andrássyovci v betliarskom kaštieli. Vtedy ho premiestnili ku kaštieľu, keďže sa k výstave tematicky hodil.

V Betliari je nosník vystavený dodnes, nachádza sa priamo pri kaštieli, kde si ho návštevníci môžu prezrieť aj mimo prehliadky. Ako však avizoval Matúš Molnár, vedúci oddelenia výskumu a starostlivosti o zbierkový fond Múzea Betliar, po dokončení rekonštrukcie Krásnej Hôrky sa nosník vráti na hrad.
„Bude uložený v suteréne, nad ním bude pešia zóna a nová expozícia venovaná priemyslu Andrássyovcov, ktorú v spolupráci s nami kreuje občianske združenie Čierne diery,“ ozrejmil Molnár s tým, že jeho členovia sa venujú mapovaniu technických pamiatok na Slovensku.
Celý reťazový most sa skladal z asi 200 nosníkov, na ktorých bola drevená konštrukcia, po ktorej prechádzali koče a neskôr aj autá. Druhý zachovaný kus sa nachádza v Maďarskom technickom a dopravnom múzeu v Budapešti. „Ten je tam kvôli tomu, že v roku 1912 praskol a vtedy ho vymenili,“ zakončila riaditeľka Múzea Betliar.