SMS platby za parkovanie zvýši samospráva v jednotlivých tarifných zónach mesta od 13,3 do 15 percent. Napríklad v centre Košíc, ktoré je rozdelené do dvoch tarifných pásiem, bude v pásme A1 zvýšenie z doterajších 1,5 na 1,71 eura a v pásme A2 z jedného na 1,15 eura. Zmeny nadobudnú platnosť 1. apríla 2025.
Esemesky budú nevýhodné
Primátor Jaroslav Polaček sa nijako netají tým, že cieľom zdraženia esemesiek je znevýhodniť tento spôsob platby. „Zároveň je naším zámerom vysvetliť Košičanom, že využívaním parkovacích automatov, aplikácií a elektronickými platbami získavajú aj cez bonusovú kartu zľavu na každom jednom parkovaní do výšky 35 percent. Pri SMS platbe nie je možné využívať zľavu, je to technická záležitosť, ktorú nám agregátor nevie poskytnúť,“ ozrejmil Polaček na zasadnutí MsZ.
Mesto chce preto spustiť informačnú kampaň, ktorou chce občanov priviesť k väčšiemu využívaniu elektronických platieb. „Naším cieľom je vysvetliť Košičanom, že SMS nie je zaujímavý spôsob platby. Chceme ich poprosiť, aby využívali lacnejšie kanály. Šetria tým svoje peniaze, ale aj financie mesta. SMS sa stala najdrahším spôsobom platby z dôvodu zvýšenia ceny agregátorom, ale zároveň má na to vplyv aj DPH a ďalšie poplatky,“ dodal primátor.

Poslankyňa Beáta Zemková v rozprave reagovala, že zmenu treba dôsledne a presne odkomunikovať na sociálnych sieťach a podľa možností aj prostredníctvom iných kanálov. „Pretože vznikajú dezinformácie, s ktorými sme sa už stretli v aj médiách, že cenu zvyšujeme enormne,“ podotkla Zemková.
Podľa dôvodovej správy k príslušnému bodu zasadnutia MsZ je v Košiciach najvyužívanejšou formou úhrady parkovného kúpa lístka v parkovacom automate. Využíva ju 40 percent vodičov. Nasleduje platba cez SMS, ktorú preferuje 33 percent parkujúcich. Aplikáciu na zaplatenie parkovného používa 27 percent majiteľov vozidiel, ktorí zaparkujú na spoplatnených parkoviskách v meste.
Jednotlivé spôsoby platby sa líšia výškou prevádzkových nákladov, respektíve provízie, ktorú si berú dodávatelia. Platba cez SMS je pre mesto najmenej výhodná, keďže provízia tam predstavuje 14,1 percenta z celkovej sumy. Pri parkovacom automate je to 8,4 percenta a v prípade mobilnej aplikácie 5 percent.
SMS platby možno zrušia
Poslanec Ladislav Lörinc skonštatoval, že návrhu na znevýhodnenie SMS rozumie a považuje ho za legitímny. „Lenže napriek tomu, že platba esemeskou je už teraz mierne znevýhodnená, je pomerne dosť využívaná. Je to dané jednoduchosťou pre občana. Vieme, že v biznis sfére vyhrávajú riešenia, ktoré sú jednoduché. Ak mesto nechce SMS platbu a chceme zvýhodniť iné formy platenia, tak za mňa by bolo logickým krokom úplne ju zrušiť,“ poznamenal Lörinc.
Zároveň sa opýtal, či spoločnosť, ktorá pre mesto zabezpečuje SMS platby, nemôže zvýšenie tejto formy úhrady parkovného vyhodnotiť ako nezákonnú diskrimináciu. Primátor mu odpovedal, že nejde o diskrimináciu a napríklad samospráva Bratislavy zvýšila cenu SMS platieb ešte viac ako Košice.
Ani podľa poslanca Michala Djordjeviča zvýšenie ceny nie je diskrimináciou, avšak úplné zrušenie tejto možnosti by podľa neho negatívne ovplyvnilo niektorých vodičov. „Zoberme si príklad návštevníka z Vranova, alebo z Prešova. Keď ide zaparkovať, ani nevie, ako sa aplikácia volá, nebude ju sťahovať a registrovať sa, čo trvá možno 15 minút pre niekoho, kto nie je úplne počítačovo a mobilne zdatný. Nemám vedomosť, že by bol parkovací automat na každej ulici a každom roku. Máme ulice, ktoré sú aj 600-metrové, napríklad Mäsiarska,“ zdôvodnil poslanec.

Primátor odpovedal, že smerujú k tomu, aby SMS platby niekedy v budúcnosti zrušili. „Keďže ju však využíva okolo 33 percent, nemôžeme to hneď úplne zastaviť. Chceme ju však postupne znevýhodňovať, aby ľudia používali iné platobné nástroje, ktoré sú lacnejšie,“ zdôvodnil Polaček.
Platenie je aj regulácia
Polaček zdôraznil, že platenie za parkovanie znamená aj reguláciu áut v centre mesta, čo považuje za najdôležitejšiu úlohu. „My cenou regulujeme. Naším cieľom nie je zarábať, ale regulovať a po poslednom období regulácie vidíme, že v centre sa dá zaparkovať. Tí, ktorí nechcú platiť, z centra vychádzajú a nechávajú ho voľnejšie,“ povedal primátor s tým, že samospráva pripravuje ďalšie zmeny – hlavne také, ktoré uľahčia parkovanie zdravotne postihnutým občanom.
Za výhodu mobilnej aplikácie považuje tiež skutočnosť, že vodič si môže zvoliť aj kratší čas parkovania ako jedna hodina. Ak mu napríklad stačí 10 či 15 minút, v porovnaní s SMS platbou ušetrí ešte viac. Vodič si navyše môže z už zvoleného času v aplikácii ubrať, ak skončí parkovanie skôr, pretože platba sa zrealizuje sa až po jeho ukončení.