Národný dopravca chce digitalizáciou svojich služieb zákazníkom uľahčiť cestovanie, zároveň znižovať náklady a podporovať ekologické riešenia. Od 15. marca 2025 čaká na cestujúcich poplatok za servis pri nákupe lístkov v pokladniciach a vo vlakoch. Príklad, ako to bude vyzerať v praxi:
- On-line nákup – cena lístka: 3 eurá + servisný poplatok: 0 eur = konečná cena: 3 eurá.
- Nákup v pokladnici – cena lístka: 3 eurá + servisný poplatok 1 euro = konečná cena: 4 eurá.
- Nákup vo vlaku – cena lístka: 3 eurá + servisný poplatok 3 eurá = konečná cena: 6 eur.
Ak si budete kupovať lístok priamo vo vlaku, poplatok 3 eurá platí pri nástupe v každej stanici, teda zaplatíte, aj keď nastúpite v stanici bez otvorenej pokladnice.
Výnimky platia pre seniorov nad 62 rokov pri kúpe lístkov so 100 % zľavou, osoby nad 70 rokov a držiteľov preukazu ŤZP-S. Rovnako sa poplatok neuplatňuje pri nákupe miesteniek, lôžok, ležadiel, cestovného na bicykel a batožinu, SC príplatkov, doplatku do 1. triedy a ďalších vybraných služieb.
Rastúci trend digitalizácie
Podľa štatistík ZSSK za posledných päť rokov zaznamenala mobilná aplikácia „IDeme vlakom“ obrovský skok v obľúbenosti – z pôvodných 1,09 % vzrástol jej podiel na 17,32 %. E-shop na oficiálnej stránke ZSSK sa tiež teší stabilnému rastu, keď jeho podiel stúpol z 21,87 % na 28,35 %. Naopak, predaj lístkov v pokladniciach dlhodobo klesá – zo 69,94 % padol na 47,68 %.
Využívanie digitálnych kanálov na nákup cestovných lístkov je teda stále populárnejšie. „Už viac ako 45 % našich zákazníkov nakupuje lístky on-line, čo je dôkazom, že moderné riešenia sú cestou budúcnosti. Zavedením poplatkov za servis chceme tento trend posilniť a rozšíriť využívanie našich digitálnych služieb na čo najväčší okruh cestujúcich,“ vysvetľuje generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Prečo ZSSK zavádza poplatok?
Servisný poplatok slúži na pokrytie nákladov spojených s predajom lístkov v pokladniciach a vo vlakoch. Výdaj papierového lístka v pokladnici stojí ZSSK viac ako 1 euro, zatiaľ čo on-line predaj stojí menej ako 30 centov. Poplatok zahŕňa prácu pokladníka a vlakvedúceho, tlač lístkov a údržbu predajných systémov, pri on-line nákupe preto nie je potrebný. „Každé euro získané alebo ušetrené digitalizáciou investujeme späť do zamestnancov, modernizácie vlakov a zlepšovania služieb,“ dodal Helexa.
Plány na rok 2025
ZSSK má na tento rok smelé plány a pripravuje súbor ďalších inovácií. Modernizovať sa bude mobilná aplikácia „IDeme vlakom“ a aj e-shop. Systém Check-In Check-Out automaticky zistí trasy a podľa toho vypočíta najvýhodnejšie cestovné. Digitalizácia pomôže aj pri vybavovaní zľavových preukazov pre študentov a seniorov.
Poplatky vo svete
Poplatky za servis sú bežnou praxou aj v iných európskych krajinách.
Rakúsko: lístky kúpené v pokladnici sú drahšie ako on-line.
Holandsko, Španielsko: cestujúcim účtujú manipulačný poplatok pri nákupe v pokladnici.
Poľsko, Česko: prirážka pri kúpe lístka vo vlaku, ak bola v nástupnej stanici otvorená pokladnica.
Viac informácií o nových digitálnych službách nájdete na www.zssk.sk.