Fio bankaFio banka

Lístok na vlak bez poplatku? Nakupujte on-line!

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zjednodušuje cestovanie. Digitalizáciou zákazníkom ušetrí čas aj financie. Kombinácia, ktorá určite poteší každého, kto využíva na prepravu naše vlaky. Od 15. marca 2025 už nebude jedno, či si lístok kúpite on-line, v pokladnici na stanici, alebo dokonca vo vlaku. Ušetriť môžete od jedného až do troch eur.

13.03.2025 00:00
ZSSK Foto:

Národný dopravca chce digitalizáciou svojich služieb zákazníkom uľahčiť cestovanie, zároveň znižovať náklady a podporovať ekologické riešenia. Od 15. marca 2025 čaká na cestujúcich poplatok za servis pri nákupe lístkov v pokladniciach a vo vlakoch. Príklad, ako to bude vyzerať v praxi:

  • On-line nákup – cena lístka: 3 eurá + servisný poplatok: 0 eur = konečná cena: 3 eurá.
  • Nákup v pokladnici – cena lístka: 3 eurá + servisný poplatok 1 euro = konečná cena: 4 eurá.
  • Nákup vo vlaku – cena lístka: 3 eurá + servisný poplatok 3 eurá = konečná cena: 6 eur.

Ak si budete kupovať lístok priamo vo vlaku, poplatok 3 eurá platí pri nástupe v každej stanici, teda zaplatíte, aj keď nastúpite v stanici bez otvorenej pokladnice.

Výnimky platia pre seniorov nad 62 rokov pri kúpe lístkov so 100 % zľavou, osoby nad 70 rokov a držiteľov preukazu ŤZP-S. Rovnako sa poplatok neuplatňuje pri nákupe miesteniek, lôžok, ležadiel, cestovného na bicykel a batožinu, SC príplatkov, doplatku do 1. triedy a ďalších vybraných služieb.

Rastúci trend digitalizácie

Podľa štatistík ZSSK za posledných päť rokov zaznamenala mobilná aplikácia „IDeme vlakom“ obrovský skok v obľúbenosti – z pôvodných 1,09 % vzrástol jej podiel na 17,32 %. E-shop na oficiálnej stránke ZSSK sa tiež teší stabilnému rastu, keď jeho podiel stúpol z 21,87 % na 28,35 %. Naopak, predaj lístkov v pokladniciach dlhodobo klesá – zo 69,94 % padol na 47,68 %.

Využívanie digitálnych kanálov na nákup cestovných lístkov je teda stále populárnejšie. „Už viac ako 45 % našich zákazníkov nakupuje lístky on-line, čo je dôkazom, že moderné riešenia sú cestou budúcnosti. Zavedením poplatkov za servis chceme tento trend posilniť a rozšíriť využívanie našich digitálnych služieb na čo najväčší okruh cestujúcich,“ vysvetľuje generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Foto: ZSSK
ZSSK

Prečo ZSSK zavádza poplatok?

Servisný poplatok slúži na pokrytie nákladov spojených s predajom lístkov v pokladniciach a vo vlakoch. Výdaj papierového lístka v pokladnici stojí ZSSK viac ako 1 euro, zatiaľ čo on-line predaj stojí menej ako 30 centov. Poplatok zahŕňa prácu pokladníka a vlakvedúceho, tlač lístkov a údržbu predajných systémov, pri on-line nákupe preto nie je potrebný. „Každé euro získané alebo ušetrené digitalizáciou investujeme späť do zamestnancov, modernizácie vlakov a zlepšovania služieb,“ dodal Helexa.

Plány na rok 2025

ZSSK má na tento rok smelé plány a pripravuje súbor ďalších inovácií. Modernizovať sa bude mobilná aplikácia „IDeme vlakom“ a aj e-shop. Systém Check-In Check-Out automaticky zistí trasy a podľa toho vypočíta najvýhodnejšie cestovné. Digitalizácia pomôže aj pri vybavovaní zľavových preukazov pre študentov a seniorov.

Poplatky vo svete

Poplatky za servis sú bežnou praxou aj v iných európskych krajinách.

Rakúsko: lístky kúpené v pokladnici sú drahšie ako on-line.

Holandsko, Španielsko: cestujúcim účtujú manipulačný poplatok pri nákupe v pokladnici.

Poľsko, Česko: prirážka pri kúpe lístka vo vlaku, ak bola v nástupnej stanici otvorená pokladnica.

Viac informácií o nových digitálnych službách nájdete na www.zssk.sk.

Facebook X.com chyba Newsletter