Vlaky budúcnosti konečne aj na Slovensku: Tešte sa na nové súpravy a vyšší komfort

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa najväčšiu modernizáciu vlakov za posledné desaťročia. Viac než miliarda eur má priniesť pohodlnejšie, rýchlejšie a ekologickejšie súpravy. Cieľ je jasný – posunúť úroveň cestovania po železnici do 21. storočia.

17.04.2025 00:00
ZSSK Foto:

Hoci už dnes premávajú na viacerých trasách klimatizované súpravy s Wi-Fi a modernými informačnými systémami, stále sa nájdu výnimky. Viac než polovica vozidiel ZSSK je totiž staršia ako desať rokov, pričom priemerný vek vlakov dosahuje až 16 rokov. Staršie súpravy sú poruchové, náročné na údržbu a často chýbajú náhradné diely. Práve to chce ZSSK zmeniť. Vďaka investícii presahujúcej miliardu eur plánuje výrazne omladiť vozidlový park a zabezpečiť spoľahlivejšiu, technicky modernejšiu a prevádzkovo efektívnejšiu železničnú dopravu.

„Náš cieľ je pragmatický. Zvyšovanie kvality a atraktívnosti železničnej dopravy. Vďaka pripravovanej modernizácii môžeme postupne obmieňať zastarané vozidlá za pohodlnejšie, ekologickejšie a ekonomicky efektívnejšie typy. Hoci prvé kroky sa realizujú už v tomto a budúcom roku, výraznejšie prínosy cestujúci pocítia približne o dva až tri roky. Dôležité je začať, aby sme v budúcnosti zabezpečili čo najvyššiu kvalitu cestovania. Ak dnes neurobíme rozhodujúce kroky, o niekoľko rokov už nebude čo modernizovať a zároveň nebudeme mať na čom jazdiť,“ uviedol Peter Helexa, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

Aktuálny modernizačný balík je pre ZSSK kľúčový – bez neho by štátny dopravca len ťažko zvládol konkurenciu, ktorá príde s liberalizáciou trhu. Zároveň ide o príležitosť, ako naplno využiť dostupné eurofondy. Príprava projektov preto nesmie meškať a musia byť pripravené na spustenie už v najbližších mesiacoch. Správne načasovanie aj v tomto prípade rozhoduje o úspechu.

Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK... Foto: ZSSK
Zeleznicna spolocnost Slovensko ZSSK zabezpecuje osobnu dopravu a prepravuje cestujucich 3 Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK zabezpečuje osobnú dopravu a prepravuje cestujúcich.

Nová generácia vlakov

ZSSK má v pláne obstarať hneď niekoľko typov moderných vozidiel – každé so špecifickým účelom a prínosom pre cestujúcich:

Elektrické jednotky na diaľkové trasy: Kapacita minimálne 550 miest, rýchlosť do 200 km/h, bistrovozeň, Wi-Fi, zóna pre deti, imobilných a cyklistov. Osem kusov s možnosťou ďalších siedmich. Hodnota zákazky: 644,9 mil. eur bez DPH.

Batériové jednotky (BEMU): Tieto ekologické vlaky s nulovými emisiami budú premávať aj na tratiach bez trakčného vedenia. Ponúknu komfortné klimatizované interiéry, Wi-Fi a priestor pre bicykle či kočíky. Spolu 16 kusov s opciou na ďalších 20, v hodnote 306 mil. eur bez DPH.

Elektrické veľkokapacitné jednotky: Minimálne 560 miest na sedenie, rýchlosť 160 km/h a extrémne nízka spotreba energie – len 12 kWh na kilometer. Oproti starším vlakom sa spotreba zníži o 25 percent. Nízka podlažnosť zabezpečí jednoduchý nástup a výstup pre všetkých cestujúcich vrátane osôb s obmedzenou pohyblivosťou. Dve jednotky s opciou na ďalšie dve, spolu za 102 mil. eur bez DPH.

Moderné lôžkové vozne: Komfort pre nočných cestujúcich – pohodlné lôžka, klimatizácia, Wi-Fi, elektrické zásuvky, umývadlo v oddiele a uzamykateľné kupé. Zákazka na 10 kusov s opciou na 14, v hodnote 90,3 mil. eur bez DPH.

Modernizácia ležadlových vozňov typu Bmeer: Ideálne pre rodiny a skupiny. Modernizácia interiéru, nové kúrenie a chladenie, vákuové toalety, informačný systém a technické zlepšenia. Desať vozňov s opciou na ďalších desať, za 36,5 mil. eur bez DPH.

Foto: ZSSK
ZSSK

Komfort a technológie

Nové vozidlá by mali byť vybavené klimatizáciou, modernými informačnými systémami, Wi-Fi pripojením a komfortnými zónami pre rôzne skupiny cestujúcich. Dôraz sa kladie na digitálnu transformáciu – informačné panely, akustické hlásenia či nízkopodlažnosť pre jednoduchší nástup.

Zároveň ZSSK buduje nové moderné strediská technicko-hygienickej údržby v Žiline a Košiciach, ktoré doplnia existujúce centrá v Humennom, vo Zvolene a v Nových Zámkoch.

Okrem vyššieho komfortu sa modernizácia zameriava aj na ekologické a energeticky efektívne riešenia. Nové vlaky by mali produkovať menej emisií a spotrebovať menej energie.

Dvadsať rokov ZSSK

ZSSK zabezpečuje osobnú vlakovú dopravu už od roku 2005 a za dve desaťročia sa stala stabilnou súčasťou verejnej dopravy po celom Slovensku. Dnes má pred sebou zásadný míľnik – rok 2025 je pre ZSSK nielen výročný, ale aj kľúčový z pohľadu budúcnosti.

Modernizácia reaguje na aktuálny technický stav vozidiel, ktoré sú často zastarané a poruchové, a zároveň sa zameriava na ciele štátu – napríklad podporu ekologickej dopravy, digitalizáciu a zatraktívnenie cestovania vlakom pre širšiu verejnosť. Návrhy prihliadajú aj na odporúčania odborníkov z Útvaru hodnoty za peniaze.

Facebook X.com chyba Newsletter