Z Jasnej zaznel jasný signál: slovenské hotely a gastro čaká moderná transformácia

Tri dni plné inšpirácie, skúseností a vízií budúcnosti. Taký bol 29. ročník HORECA Konferencie 2025, najväčšieho odborného stretnutia hotelierov, gastronómov a profesionálov v cestovnom ruchu na Slovensku. V dňoch 12. až 14. mája sa v priestoroch Swissôtel Damian Jasná stretli stovky odborníkov z brandže, vrátane predstaviteľov vlády, aby diskutovali o výzvach i smerovaní tohto, v posledných rokoch ťažko skúšaného sektora.

14.05.2025 09:00
horeca 2025 Foto:

Organizátorom podujatia bola Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS), ktorá na jednom mieste sústredila výstavu dodávateľov, sériu odborných diskusií, praktických workshopov aj slávnostné odovzdávanie ocenení. Nosnou myšlienkou aktuálneho ročníka bola výmena reálnych skúseností a prenos praktických riešení do každodenného fungovania prevádzok.

„Tento ročník bol výnimočný najmä v tom, že sme program postavili na konkrétnych skúsenostiach a príbehov ľudí pôsobiacich v našom sektore – išlo o výmenu reálneho know-how, ktoré si účastníci odniesli domov a vedia ho ihneď aplikovať vo svojich podnikoch a prevádzkach,“ uviedla Lucia Arbetová, programová riaditeľka HORECA Konferencie a členka Prezídia AHRS.

Foto: AHRS/Peter Brichta 
horeca 2025

Inovácie s ľudskou tvárou

Medzi kľúčové témy jarnej konferencie patrili digitalizácia, automatizácia a nové technológie – no s dôrazom na zachovanie osobného prístupu k zákazníkovi. Diskutovalo sa o revenue manažmente, kybernetickej bezpečnosti, HR marketingu či rozvoji zamestnaneckých zručností.

Panelové diskusie otvorili kľúčové témy ako hľadanie rovnováhy medzi kvalitou a kvantitou, potrebu udržateľného rastu v sektore, ale aj dlhodobo pretrvávajúce problémy – najmä nedostatok kvalifikovaných pracovníkov a nevyhnutnosť prispôsobenia sa novým preferenciám zákazníkov.

V prakticky orientovaných workshopoch si účastníci mohli vyskúšať reálne situácie z každodenného fungovania prevádzok – od nastavovania cien pomocou umelej inteligencie až po efektívne techniky upratovania či marketing na platforme LinkedIn. Obmedzená kapacita zaručila intenzívnu prácu v malých skupinách a individuálny prístup lektorov.

Foto: AHRS / Peter Brichta
horeca 2025

HORECA Hviezdy 2024

Jednou z tohtoročných noviniek bolo odovzdávanie ocenení v ankete HORECA Hviezdy 2024, ktoré majú ambíciu stať sa značkou kvality v slovenskom hotelierstve. Ocenenia boli udelené v šiestich kategóriách – o troch rozhodla odborná porota, o troch verejnosť.

Medzi ocenenými nechýbali:

  • Hotel Akvamarín Bešeňová – víťaz v kategórii Direct Booking (najvyšší podiel priamych rezervácií),
  • Grand Hotel Kempinski High Tatras – ocenený v kategórii Customer Service (najvyššia kvalita servisu na on-line platformách),
  • Hotel Divná Pani – najlepší v kategórii Social Media (efektivita komunikácie na sociálnych sieťach).
Foto: AHRS / Peter Brichta
horeca 2025

O držiteľoch ocenení v zostávajúcich troch kategóriách rozhodovala široká verejnosť, pričom do hlasovania sa zapojilo takmer 10-tisíc ľudí. Titul HORECA Hviezda v kategórii Family Friendly, určenej pre hotely vhodné pre rodiny s deťmi, získal Grand Hotel Bachledka Strachan**** . Ten zároveň zabodoval aj v kategórii Gastronomy, kde zaujal výnimočnou úrovňou gastronómie. V kategórii Wellness, ktorá hodnotila kvalitu wellness služieb, si najviac hlasov od verejnosti vyslúžil Wellness Hotel Kaskády****.

„Prostredníctvom HORECA Hviezd chceme vyslať prevádzkam signál, že ich úsilie má zmysel, a motivovať ich aj k ďalšiemu skvalitňovaniu služieb, a tiež pomôcť širšej verejnosti lepšie sa zorientovať v tom, akú kvalitu služieb jednotlivé zariadenia poskytujú. Naším cieľom je vytvoriť z HORECA HVIEZD známku kvality a dôveryhodnosti pre domácich aj zahraničných návštevníkov,“ konštatoval prezident AHRS Marek Harbuľák.

Foto: AHRS / Peter Brichta
horeca 2025

Systém a partnerstvo

Súčasťou HORECA Konferencie 2025 bol aj diskusný panel s účasťou kľúčových stakeholderov v sektore cestovného ruchu, vrátane ministra cestovného ruchu a športu SR Rudolfa Huliaka. Diskusia bola zameraná na strategickú transformáciu slovenského sektora HORECA.

Jednou z tém bola aj pripravovaná Stratégia udržateľného cestovného ruchu do roku 2035, potreba zavedenia európskeho systému klasifikácie hotelov Hotelstars Union a posilnenie organizovaného príjazdového turizmu zo strategických zahraničných trhov.

„Ak chceme byť konkurencieschopní, musíme si nastaviť jednotné štandardy, ktoré budú reflektovať na potreby zákazníkov a zabezpečia stabilitu pre našich podnikateľov,“ zdôraznil v diskusii Marek Harbuľák. Ministerstvo deklarovalo záujem o spoluprácu a označilo HORECA sektor za kľúčového partnera pri budovaní Slovenska ako modernej a atraktívnej turistickej destinácie.

Foto: AHRS / Peter Brichta
horeca 2025

Udržateľná budúcnosť

Z HORECA Konferencie 2025 tak zaznel jasný odkaz – len spoločným úsilím dokážu stakeholderi, odborná verejnosť aj štát zabezpečiť stabilnú a konkurencieschopnú budúcnosť slovenského hotelierstva a gastronómie.

Tohtoročná jarná konferencia nebola teda len miestom výmeny informácií. Bola impulzom k zmene, platformou pre spoluprácu a silným hlasom sektora, ktorý si uvedomuje, že kľúčom k udržateľnosti je adaptácia, inovácie a prepojenie tradície s moderným prístupom.

Facebook X.com chyba Newsletter