Projektov, ktoré majú uľaviť preplneným cestám, zvýšiť bezpečnosť a zlepšiť spôsob, akým sa po krajine presúvame, má NDS viacero. „Vlani sme vyhlásili päť veľkých verejných súťaží, ktoré aktuálne prebiehajú. Ide o všetky tri úseky kysuckej D3, úsek na ťahu medzi Bratislavou a Košicami D1 Turany – Hubová a rajecký privádzač. Takisto súťažíme aj križovatku Rohožník,” vymenúva mediálna komunikácia NDS projekty.
Aké sú aktuálne obmedzenia na cestách?
Aktuálnu opravu na diaľnici D1 pri Ilave NDS plánuje dokončiť už v priebehu tohto víkendu. Práce sa robia na asi 1,5 km dlhom úseku za výjazdom z Ilavy smerom na Považskú Bystricu. Diaľničiari vymenia asfalt v pravom jazdnom pruhu, a autá zatiaľ jazdia v tom vedľajšom. Šoféri však majú počítať s tým, že práce môžu trvať dlhšie.
Najbližšie vodičov obmedzí výmena povrchu cesty na dvojkilometrovom úseku diaľnice D1 pri Hrádku v Meste nad Váhom. Začne v sobotu, 31.mája a opravovať budú časť v 99 až 101 kilometri. Autá sa odklonia do voľného pruhu vedľa. Práce odhaduje NDS na necelý týždeň, teda do 6. júna.
Čo čaká šoférov v dlhšej perspektíve?
Na severe Slovenska pokračuje príprava troch kľúčových úsekov na D3. Na Kysuciach pribudnú tri nové úseky od Žiliny po Bukov. Výstavba spolu približne 26 km bude stáť vyše 1,1 miliardy eur, pričom hlavným prínosom je odľahčenie náporu na ceste I/11, ktorá spája Žilinu s hranicou Česka a je dôležitou trasou pre kamióny. Vedie cez Kysuce, kde sa často tvoria zápchy, preto je tu tlak na jej modernizáciu v rámci diaľnice D3.
„Verejné obstarávanie na všetky tri úseky kysuckej D3 momentálne prebieha a keďže ide o živú súťaž, nemôžeme jej priebeh bližšie komentovať, kým nebude ukončená. Úseky kysuckej D3 patria medzi kľúčové priority nielen NDS ale aj Ministerstva dopravy,” konštatuje mediálne oddelenie NDS.

Diaľničná spoločnosť tiež hľadá firmu, ktorá postaví takmer 40 kilometrov novej diaľnice, aj s troma tunelmi – Horelica, Korbeľka a Havran. Súťaž na úseky od Žiliny po Čadcu sa posúva o čosi rýchlejšie, stavebníka by tak štát mohol mať čoskoro. Okrem 60 mostov pribudnú kilometre protihlukových stien, aj nové stredisko správy diaľnic. NDS očakáva, že priľahlé obce odbremení od prejazdu 18-tisíc áut denne.
Úsek D1 Turany – Hubová, je poslednou časťou diaľnice medzi Bratislavou a Košicami, prinesie 13,5 kilometra cesty s dvoma tunelmi a jedenástimi mostami. Dokončenie má zvýšiť ako bezpečnosť, tak odstrániť zápchy a uľaviť obciam od hlučného prejazdu nákladiakov. Výhodou je aj odklon množstva šoférov na trasách Donovaly, Čertovica aj južnom ťahu cez Zvolen.
Cieľom je dokončiť celú kysuckú D3 do konca roka 2029. „Kysuckú D3 chceme z podstatnej časti financovať z eurofondov, zvyšné úseky zo štátneho rozpočtu,” približuje NDS s tým, že dátumy sa určia podľa stavebníkov.
Dočkáme sa aj R2-ky
Ďalším projektom je rýchlostná cesta R2 trasy Kriváň – Mýtna v Banskobystrickom kraji, ktorá pokračuje po odstránení skládky odpadu. Ide o cestu s najdlhšou estakádou na Slovensku s dĺžkou viac ako 4 kilometre. Hovorca NDS informoval, že predpokladajú čo najrýchlejší termín dokončenia, no všetko závisí od procesov. Potvrdil však, že cesta bude odovzdaná do konca roka 2025.

V časti R2 Košice – Šaca – Košické Oľšany je plánovaná druhá etapa, pričom otvorenie je optimisticky plánované na prelom augusta a septembra 2025. Práce nerátali s archeologickými nálezmi hrobov a črepov z rôznych období, no boli súčasťou pyrotechnického prieskumu, čím sa projekt nespomalil. Na aktuálny rok bolo posunuté aj dokončenie R3 Tvrdošín – Nižná v Žilinskom kraji, kvôli problémom s tvrdými horninami, ale aj otázke sporu s nacenením.
„Do užívania chceme odovzdať úseky R3 Tvrdošín – Nižná na Orave, R2 Kriváň – Mýtna pri Detve a na východe Slovenska to bude úsek R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, II. úsek. Takisto budeme postupne dokončovať aj úsek D1 Hubová – Ivachnová, D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala a rozšírenie D1 Bratislava – Triblavina,” uvádzajú.

NDS vyhlásila na privádzač D1 Lietavská Lúčka – Porúbka súťaž. Projekt je nacenený na 76 miliónov a má podobne ako ostatné nové trasy v Žilinskom kraji, odkloniť prejazdy cez okolité obce, čím sa zníži ako hluk tak aj zaplnenie ciest. Termín opäť stanovia podľa toho, kedy nájdu stavebnú firmu. Menšou zmenou, ktorá však podporí dopravu na Záhorí, je križovatka Rohožník z D2-ky v Bratislavskom kraji. Suma výstavby sa vyšplhala na takmer 20 miliónov eur, avšak ide o dôležitý krok pre Malacky, ktorým sa uľahčí vjazd do mesta z diaľnice. Dátum výstavby je v nedohľadne, štát iba hľadá zhotoviteľa.

Miliónovým projektom dosahujúcim cenu 81,6 milióna eur iba za prvú etapu, je rýchlostná cesta R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča v Banskobystrickom kraji. Doplní ju protihluková stena za 40 miliónov eur.
Aké opravy ešte prebehnú?
NDS pokračuje v menších opravách ciest a mostov po celom Slovensku. Začiatkom roka 2025 sa rozbehli práce na siedmich mostoch, aktuálne prebiehajú opravy na ďalších deviatich. Práce zahŕňajú výmenu zábradlí a mostných záverov.
„Faktom ostáva, že nárast dopravných intenzít vyvoláva potrebu opráv vozoviek a mostov, a to najmä na ťahoch, ktoré sú najstaršie. Tento rok sme už tiež rozbehli niekoľko opráv, aktuálne meníme asfaltový koberec na liptovskej D1 a pri Považskej Bystrici. Takisto sme tento rok už rozbehli čiastkové opravy na 19 mostoch a jednu komplexnú opravu mosta v križovatke Horná Streda,” tvrdí NDS.
Na diaľniciach ani rýchlostných cestách tak nebudú šoféri obmedzení, prípadné opravy budú malé a po úsekoch. „Povoľovanie čiastkových uzávierok podlieha viacerým kritériám, vždy sa snažíme v spolupráci s políciou navrhnúť také riešenie, aby sme čo najmenej ovplyvnili dopravný komfort motoristov,” uzatvára spoločnosť.