Kaufland pre euro zmrazuje ceny

13.11.2008 06:03
Obchod
Kaufland zmrazí ceny, ale niektorých sezónnych tovarov - ako je ovocie a zelenina či mäso - sa to týkať nebude Autor:

Múka, vajcia či chlieb v Kauflande niekoľko mesiacov nezdražejú. Nemecký diskont sa ako prvý spomedzi obchodných reťazcov rozhodol od piatka dobrovoľne zmraziť ceny potravín a nezvyšovať ich až do Veľkej noci. Ostatné predajné siete, napríklad Tesco, COOP Jednota, Hypernova či Albert, zatiaľ podobnú akciu v čase prechodu na euro neplánujú.

Konkurenti Kauflandu argumentujú tým, že cena nevzniká len v obchode, ale v celom reťazci od pestovateľa cez spracovateľa, výrobcu, distribútora, štát až po samotného predajcu.

„Zmrazenie ceny v ktorejkoľvek časti reťazca bez previazanosti na ostatné súčasti môže síce opticky pôsobiť ako stabilita ceny, po skončení akcie však môže dôjsť k cenovému skoku. Môže to vyvolať nepriaznivý ohlas u obyvateľstva, lebo zvýšenie cien bude spájať s prechodom na euro. Toto nie je cesta, akou sa chce COOP Jednota uberať,“ uviedol Gabriel Csollár, predseda Predstavenstva COOP Jednota Slovensko.

Kaufland sa na nezvyšovaní cien približne 13-tisíc potravín dohodol s dodávateľmi. Podľa konkurentov však môže takýto krok spôsobiť prudké zvýšenie cien a šok pre zákazníka po tom, čo obdobie stabilných cien uplynie. Stalo sa to napríklad v Slovinsku, kde euro zavádzali v roku 2007.

„Vyvraciame tak všeobecné tvrdenia o rapídnom raste cien v slovenských obchodoch pred príchodom a po príchode eura. Zmrazenie sa, samozrejme, netýka pohybu cien smerom nadol – ak niektoré výrobky na svetových trhoch alebo u konkurencie zlacnejú, znížime ich aj my,“ vysvetlil Martin Gärtner, hovorca Kauflandu.

Zmrazenie sa podľa neho nebude týkať niektorých sezónnych tovarov, napríklad mäsa, zeleniny či ovocia. Pri týchto tovaroch budú ceny kopírovať sezónne výkyvy na trhu. „Napríklad aktuálne vo väčšine krajín zdraželo údené mäso a kyslá kapusta, pretože je obdobie varenia tradičnej kapustnice. Ale to bude zase vynahradené letákovými akciami, ktoré budeme robiť aj počas obdobia zmrazených cien,“ dodal Gärtner.

Kaufland prevádzkuje na Slovensku 32 predajní a patrí mu štvrtá priečka medzi desiatimi najsilnejšími reťazcami podľa obratu. Podľa agentúry Terno reťazec vlani dosiahol obrat vo výške 10,8 miliardy korún (360 miliónov eur).

„Úplné zmrazenie cien predbežne neplánujeme, pretože naše ceny odrážajú vývoj na trhu, a hoci sa snažíme v záujme zákazníkov udržať ceny najmä citlivých tovarov na čo najnižšej úrovni, sú, samozrejme, ovplyvnené výsledkami rokovaní s dodávateľmi,“ uviedla Lenka Juríková, hovorkyňa spoločnosti Ahold, ktorá prevádzkuje predajne Hypernova a Albert. Podľa nej však v súvislosti s cenami pripravuje Ahold na január špeciálnu akciu pre zákazníkov, bližšie informácie prezradiť odmietla. Tesco zase denne kontroluje desaťtisíce cien konkurencie a podľa toho ich upravuje tak, aby bolo najlacnejšie v lokalite.

Väčšina veľkých reťazcov však podpísala Etický kódex, teda morálny záväzok o nezvyšovaní cien. Pridali sa aj k Výzve Zväzu obchodu a cestovného ruchu, že nebudú pre euro zdražovať.

Zabrániť neodôvodnenému zdražovaniu pri zmene meny sa viacerými opatreniami snaží aj vláda. Zriadila napríklad cenovú radu, ktorá bude každý mesiac porovnávať rast cien základných tovarov a služieb s okolitými krajinami. Jedným z právomocí rady je aj zmraziť ceny tovarov a služieb či nadiktovať obchodníkom strop cien v prípade, že by sa v porovnaní s okolím mimoriadne zvýšili.

Na ceny pri prechode dohliada aj Združenie slovenských spotrebiteľov, ktoré dvakrát do mesiaca sleduje ceny vybraných tovarov a služieb v prevádzkach po celom Slovensku. Podnikatelia, ktorí sa budú chcieť vďaka euru obohatiť a v porovnaní s konkurenciou mimoriadne zdvihnú ceny, by mali skončiť na čiernej listine. Zatiaľ je však prázdna.

Takmer 200 výrobkov a služieb má pod lupou aj Štatistický úrad, ktorý pohyby v ich cenách zverejňuje na svojej internetovej stránke každých 10 dní.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku