Širokorozchodná trať by stála Slovensko miliardy eur

Väčšinu nákladov na výstavbu a modernizáciu širokorozchodnej železničnej trate z Ukrajiny po Viedeň by malo v prípade realizácie projektu zaplatiť Slovensko.

05.12.2008 17:41
Nákladný vlak, autá, železnica, koľajnice, vagón Foto:
Ilustračné foto
debata

Väčšinu nákladov na výstavbu a modernizáciu širokorozchodnej železničnej trate z Ukrajiny po Viedeň by malo v prípade realizácie projektu zaplatiť Slovensko.

Práce na slovenskom úseku odhadlo ministerstvo dopravy na 122 miliárd korún (vyše štyri miliardy eur), čo predstavuje približne 70 percent investícií celého zámeru. Nová trať by umožnila priamu prepravu surovín z Ruska či Ukrajiny do Rakúska.

Celkové výdavky na trať však budú ešte vyššie, pretože vo vyčíslených nákladoch nie je zahrnutý výkup pozemkov, prieskumné práce či výstavba depa pre hnacie dráhové vozidlá, vyplýva z materiálu ministerstva dopravy.

Na modernizáciu existujúcej širokorozchodnej trate od hranice s Ukrajinou po Hanisku pri Košiciach v dĺžke 87 kilometrov odhadlo ministerstvo náklady na viac ako deväť miliárd korún (viac ako 298 miliónov eur). Nové koľajnice s väčším rozchodom by mali byť položené v celkovej dĺžke 432 kilometrov.

V dokumente ministerstvo navrhlo dva spôsoby financovania výstavby, formou dlhodobých pôžičiek a kombináciou pôžičiek a štátneho rozpočtu vo výške 20 percent. Minister dopravy Ľubomír Vážny nedávno vyhlásil, že širokorozchodná trať od slovensko-ukrajinskej hranice po Viedeň by mohla byť dokončená do desiatich rokov.

Slovensko okrem samotnej výstavby plánuje investovať aj do štúdie realizovateľnosti o trati takmer pol milióna korún (16.597 eur). Materiál tiež predpokladá vybudovanie nového železničného mosta ponad Dunaj neďaleko hranice s Rakúskom. Náklady na časť trate z Bratislavy po rakúsku hranicu ministerstvo odhadlo na viac ako jednu miliardu korún (viac ako 33 milión eur). Nový železničný most by mal merať až približne 2,5 kilometra.

V súčasnosti sa širokorozchodná vlaková trať z Ukrajiny stretáva s bežným európskym rozchodom pri Košiciach. Záujem stavať túto trať cez územie Slovenska ohlásil premiér Robert Fico vlani po návšteve Moskvy. Vážny už skôr vylúčil, že by sa pre výstavbu novej trate zrušil terminál v Čiernej nad Tisou.

O výstavbe širokorozchodnej železnice naprieč územím Slovenska uvažoval v minulosti aj vtedajší slovenský premiér Vladimír Mečiar. Projekt znovu ožil počas súčasnej ľavicovej vlády.

Opozícia naopak plány predlžovať takzvanú „ruskú“ železnicu so širokým rozchodom viackrát kritizovala. Slovensku podľa nej nová trať neprinesie výhody, ale ekologickú záťaž a navyše podľa opozície stále nie je jasné, kto stavbu zaplatí.

debata chyba