Slovensko scelí diaľnicu pod Tatrami, pribudne piaty tunel

Vodiči na Slovensku budú môcť čoskoro jazdiť cez päť diaľničných tunelov a ucelenú diaľnicu v dĺžke 80 kilometrov popod Vysoké a Západné Tatry.

26.11.2009 06:01
Slávnostné otvorenie tunela Bôrik Foto:
Slávnostné otvorenie tunela Bôrik 25. novembra 2009
debata

Vláda totiž v stredu slávnostne otvárala takmer kilometrový tunel Bôrik na východe krajiny pri meste Svit. Súčasne sa strihali pásky na osemkilometrovom úseku, ktorý spojí diaľnicu pod Tatrami. Vodiči však budú môcť tento úsek využiť až 5. decembra po preskúšaní a dokončení zariadení v tuneli.

„Prvý úsek z Mengusoviec do Jánoviec pomôže tranzitnej a najmä miestnej doprave a odľahčí prejazd predovšetkým cez mesto Svit,“ povedal v stredu pri slávnostnom dokončení úseku Ľubomír Vážny, minister dopravy.

Po sprejazdnení tohto úseku začiatkom decembra tak budú môcť autá jazdiť na nepretržitom 80-kilometrovom úseku štvorpruhovej cesty D1 od Ivachnovej po Jánovce, teda od Ružomberka po Spišskú Novú Ves. Medzi Žilinou a Košicami na hlavnom diaľničnom ťahu chýba ešte 115 kilometrov diaľnice, pričom štát už má zabezpečiť len necelých 10 kilometrov. Zvyšok sú dve súkromné diaľnice, o financovaní sa rozhodne začiatkom budúceho roka.

Tunel Bôrik je však zároveň prvou stavbou na Slovensku, za ktorú si štát vypýta od súkromnej firmy pokutu za oneskorené dokončenie. Úsek mal byť hotový už v apríli tohto roku, mešká približne sedem mesiacov.

Tunel Bôrik Foto: Ľuboš Pilc
Slávnostné otvorenie tunela Bôrik Tunel Bôrik

„Príčinou oneskorenia je, že zhotoviteľ, čiže Inžinierske stavby Košice, nenasadili potrebné kapacity. Preto sme im už poslali žiadosť o zaplatenie pokuty vo výške 3 milióny eur (90 miliónov korún),“ povedal Igor Choma, šéf Národnej diaľničnej spoločnosti. Suma pritom zohľadňuje meškanie do augusta tohto roka. Podľa Chomu tak bude za ňou nasledovať ešte ďalšia, ktorá by mala zaplatiť oneskorenie až po začiatok decembra. Jej výška bude približne rovnaká. „A zvažujem aj podanie žaloby za nedodržanie odborných povinností,“ spresnil Choma.

Podľa zhotoviteľa firmy Inžinierske stavby Košice nedošlo k výraznému omeškaniu. „S Národnou diaľničnou spoločnosťou máme zmluvný vzťah, ktorý, verím, bude obojstranne rešpektovaný. Voči zmluve sme výrazne nemeškali,“ reagoval Jaroslav Jarábek, generálny riaditeľ Inžinierskych stavieb Košice.

Osemkilometrový úsek spolu s tunelom Bôrik si vyžiada spolu 102 miliónov eur bez dane. Stavbu bola financovaná z kohézneho fondu a zo štátneho rozpočtu. Od pôvodne vysúťaženej ceny je suma predražená približne o 10 percent.

Tunel Bôrik Foto: Ľuboš Pilc
Slávnostné otvorenie tunela Bôrik Tunel Bôrik

Diaľnica Mengusovce – Jánovce, 1. úsek (8 km)

  • zazmluvnená cena na celý úsek je 92,5 milióna € (2,8 mld. Sk), k tomu 8,3 milióna € (250 mil. Sk) je cena za technológie v tuneli
  • doteraz sa dohodnutá cena preplatila o pol milióna €, predpoklad je, že celkovo náklady narastú o 10 %, čo je približne 9 miliónov € (vyše štvrť miliardy Sk) navyše
  • stavba mešká pol roka, preto NDS žiada penále od stavebných firiem, zatiaľ od apríla do augusta 3 milióny € (90 mil. Sk)
  • tunel má kilometer a stavba vrátane technológie vyjde 44,8 milióna € (1,35 miliardy Sk)
Slávnostné otvorenie tunela Bôrik 25. novembra...
Slávnostné otvorenie tunela Bôrik 25. novembra...
+3Slávnostné otvorenie tunela Bôrik 25. novembra...
debata chyba