Dopravcovia kvôli cene mýta hrozia štrajkom. Štát neplánuje zmeny

Niektorí nákladní dopravcovia sa chystajú 3. januára zablokovať pruhy pre nákladnú dopravu na hraničných priechodoch.

22.12.2009 15:59 , aktualizované: 18:25
Mýto - logo Foto:
Mýto - logo
debata

Niektorí nákladní dopravcovia sa chystajú 3. januára zablokovať pruhy pre nákladnú dopravu na hraničných priechodoch. Plánujú tak protestovať proti výške elektronického mýta, ktoré budú platiť od budúceho roka, vadí im aj údajná nepripravenosť systému. Napísal to v utorok denník Sme, ČTK to potvrdili organizátori stretnutia. Spoločný postup si plánujú dohodnúť po Vianociach vo Zvolene.

Minister dopravy Ľubomír Vážny zníženie poplatkov odmietol. „Scenár akéhokoľvek narábania so sadzbami je teraz nemožný,“ reagoval Vážny na tlačovej konferencii. Vláda podľa neho nebude výšku poplatkov meniť minimálne dva roky. Potom vraj bude možné prehodnotiť ich nastavenie, ako aj ďalšie prípadné úpravy systému.

Minister pohrozil dopravcom, že ak nimi avizovaná blokáda hraničných priechodov 3. januára budúceho roka bude v rozpore so zákonom o štrajku, ministerstvo dopravy prijme opatrenia vrátane žalôb proti iniciátorom protestnej akcie. Ako dôvod uviedol napríklad možný ušlý zisk Národnej diaľničnej spoločnosti z výberu mýta, či odklonenie tranzitnej dopravy mimo Slovenska. Vážny považuje štrajk za legitímne právo, musí byť však právoplatne vyhlásený.

Časť prepravcov sa obrátila podľa Sme listom aj na premiéra Roberta Fica (Smer-SD) a žiadala ho o zníženie sadzieb mýta o 50 percent.

Elektronické mýto budú od januára na diaľniciach, rýchlostných cestách i vybraných cestách prvej triedy platiť všetky vozidlá nad 3,5 tony. Sme odhadlo, že oproti súčasnému systému diaľničných nálepiek dopravcom hrozí zvýšenie denných nákladov o 80 eur (2 410,1 Sk). Podľa organizátorky protestu dopravcov Jany Sarvašovej z dopravnej firmy Sajma sa výrazný nárast nákladov dopravcov nevyhnutne prejaví zdražením tovarov. „Naša firma má len dve autá, no mýto nám zdvihne náklady o milión korún ročne,“ povedala. Dodala, že je jasné, že ich firma bude musieť zaúčtovať zákazníkom.

Dopravcom sa okrem výšky mýta nepozdávajú ceny pohonných hmôt, a ani to, že budú naďalej musieť platiť daň z motorových vozidiel. Zníženú sadzbu mýta približne o polovicu vláda tento mesiac odsúhlasila autobusovým prepravcom.

Ficova reakcia na požiadavky prepravcov nie je známa. Ministerstvo dopravy však už ohlásilo, že znižovanie sadzieb zatiaľ nemá v pláne. „Legislatíva je známa od roku 2007. Sadzby im boli vtedy na návrh premiéra znižované o 20 percent,“ odkázal dopravcom v denníku Sme hovorca ministerstva Stanislav Jurikovič. Dopravcovia naopak podľa Sme oponovali, že nevedeli, koľko bude spoplatnených ciest 1. triedy. Tvrdia, že ich je príliš mnoho.

Či napokon k blokáde hraničných priechodov dôjde, rozhodnú dopravcovia 28. decembra vo Zvolene. Podľa Sarvašovej je už dnes jasné, že objednaná sála s kapacitou 380 ľudí nebude stačiť. „Máme informáciu o stovkách nespokojných dopravcov z celého Slovenska, ktorí sa chystajú prísť,“ povedala.

Podľa Rudolfa Páleša staršieho z firmy J. R. Steindorfer sa bude na stretnutí diskutovať aj o celkovej pripravenosti systému, keďže tisíckam prepravcom stále chýbajú v kamiónoch palubné jednotky, ktoré budú prejazdené kilometre počítať. „My chceme, aby sa zavedenie mýta minimálne posunulo, aby zostal na vybavenie všetkého čas,“ povedal Páleš. Nespokojenci chcú podľa neho žiadať aj zníženie poplatku za inštaláciu zariadení, ktorá v súčasnosti vyjde na 160 eur (4820 Sk).

Podľa organizátorov stretnutia by blokáde mohlo zabrániť oddialenie spustenia systému aspoň o štvrť roka, prípadne zavedenie prechodného obdobia, počas ktorého by sa systém postupne zaviedol a mýtna polícia by nepokutovala priestupky. „Nemci ho mali rok,“ uzavrel Páleš.

Kilometer jazdy po spoplatnenej ceste podľa platného sadzobníka vyjde od 6,3 centa (1,90 Sk) do 20,9 centa (6,30 Sk) bez dane z pridanej hodnoty v závislosti od typu cesty a kategórie vozidla. Sme prepočítalo, že kamión s hmotnosťou najmenej 40 ton so štyrmi nápravami v tretej emisnej triede zaplatí za kilometer 0,1992 eura (6,0011 Sk).

debata chyba