Dopravcovia v štrajku necúvli, Fico v mýte o krok áno

Dopravcovia zrejme na budúci týždeň zablokujú časť dopravných tepien na celom Slovensku. Na ohlásenom pondelkovom ostrom štrajku sa nič nemení, aj keď premiér Robert Fico urobil vo štvrtok ďalší drobný ústupok - mýto na hlavných cestách sa odpúšťa aj po prvom februári.

29.01.2010 06:39
Mýto, protest dopravcov Foto:
Ilustračné foto
debata

„Do ostrého štrajku ideme, naďalej požadujeme znížiť počet 1¤400 kilometrov platených na cestách prvej triedy len na 333 kilometrov,“ povedal Stanislav Polaček, predstaviteľ Únie autodopravcov, ktorá štrajk vyhlásila.

Premiér sa vo štvrtok problémom s mýtom znova venoval, ale dopravcov v štrajkovej pohotovosti neprijal. Vraj preto, lebo sú neregistrovanou organizáciou. Súčasne Fico vyhlásil, že cesty prvej triedy budú oslobodené od mýta pár dní aj vo februári, kým sa nepreverí, že mýto sa správne počíta a faktúry sú presné. Zúžiť zoznamy platených hlavných ciest však premiér odmietol s tým, že už urobil dosť opatrení na zlepšenie situácie firiem, ktoré sú mýtom od januára zaťažené.

„Nie je možné vypýtať si chlieb, ja dám chlieb, a keď ho zjedia, prídu a povedia, že oni chcú chlieb so slaninou,“ reagoval premiér Robert Fico na požiadavku dopravcov o zníženie počtu kilometrov spoplatnených ciest. Nespokojní malí a strední dopravcovia však ďalej žiadajú menej platených ciest prvej triedy a zastavenie mýta do konca júna, kým sa zoškrtanie nedohodne.

Podľa dopravcov mýto predstavuje stále neúnosné zaťaženie a mnohých môže priviesť ku krachu. „Národná diaľničná spoločnosť nevie nájsť prostriedky v rozpočte, preto je jednoduchšie nechať si zaplatiť za obyčajné cesty,“ povedal Polaček. Únia zastrešovala aj nedávnu prvú vlnu protestov začiatkom januára, keď kamióny a nákladné autá čiastočne zablokovali viaceré mestá na Slovensku.

Premiér vtedy dopravcom ustúpil, zlacnil naftu o 13 centov. Znížil tiež pokuty za prešľapy voči mýtu a zahustil spoplatnené úseky. Dopravcovia totiž ukázali, že merané úseky nezohľadňujú všetky križovatky a platí sa často aj za neprejazdné časti úsekov.

Mýtna firma SkyToll vybudovala mýtny systém za 850 miliónov eur (26 miliárd korún) podľa nich tak, že merali dopravcom viac kilometrov, ako najazdili. Preto premiér neskôr zareagoval, že nákladné autá nebudú platiť za úsek, ktorý neprejdú celý. Pred prípadnými ďalšími blokádami však premiér varoval a pohrozil, že budú trestaní.

„Každý, kto sa pokúsi obmedzovať premávku na slovenských cestách, sa dopúšťa vážneho dopravného priestupku. Čo je ale dôležitejšie, dopúšťa sa trestného činu poškodzovania práv tretej osoby,“ dodal Fico.

V čom Fico dopravcom ustúpil:

  • znížil spotrebnú daň z nafty, čím znížil jej cenu o 13 centov (od februára)
  • zahustil sieť spoplatnených úsekov z 850 na vyše tisíc (od februára) a neskôr až na 1¤700 (od apríla)
  • znížil pokuty pri mýtnych priestupkoch z 1 655 eur na 120 € a z 2 655 eur na 160 € (od februára)
  • zaviedol odpustenia platby za každý úsek neprejdený v celej dĺžke (od februára)
  • pozastavil platenie mýta na cestách prvej triedy (od polovice januára do februára)
  • prikázal SkyTollu uvádzať podrobnejšie a presnejšie údaje vo faktúrach (od februára)
  • prikázal označiť platené úseky ciest prvej triedy dopravnými značkami (do júla)
debata chyba