Analytici preskúmali súkromnú diaľnicu, predražená je o miliardu

Druhá súkromná diaľnica od Martina po Prešov, ktorú chce vláda finančne uzavrieť v priebehu nasledujúcich dvoch týždňov, je zrejme predražená viac ako o miliardu eur (vyše 30 miliárd korún).

21.04.2010 21:53
peniaze, euro, bankovky Foto:
Ilustračné foto
debata (20)

Vypočítali to analytici ekonomického týždenníka Trend, keď si preštudovali niekoľko stoviek strán zmlúv, dodatkov a vyžiadali si dodatočné materiály o schvaľovaní PPP projektu od ministerstva dopravy. Ide o 70–kilometrový kus diaľnice, ktorý má umožniť spojenie Bratislavy s Košicami na väčšine trasy aspoň do roku 2014.

Ministerstvo dopravy pred niekoľkými dňami dalo do vlády materiál, ktorý hovoril, že počas 30 rokov zaplatí Slovensko celkovo až do 9,1 miliardy eur, čo je vyše 273 miliárd korún. Vysúťažená cena pred rokom hovorila o cene 7,8 miliardy eur. Výslednú cenu má o niekoľko dní predstaviť vláde minister dopravy Ľubomír Vážny, bude to výsledok ročného vyjednávania o fi nancovaní PPP projektu.

Analýza Trendu pritom dokazuje predraženia už z uzavretých dodatkov, bez ohľadu na to, aká výsledná suma bude schválená. Podľa nich Slovensko zaplatí asi o miliardu viac pre nešikovnosť štátu. Hlavnou príčinou je najmä hnanie sa vlády za rýchlymi termínmi a dodatočné ústupky súkromným fi rmám, ktoré sa neodrazili v poklese ceny. Štát podpísal zmluvu so súkromnými firmami pred rokom a postupne k nej pridal štyri dodatky. Tie menili cenu a súčasne posúvali termíny v prospech firiem, ktoré budú diaľnicu stavať a 30 rokov prevádzkovať.

„Suma platieb koncesionárovi za 30 rokov mala – prepočítaná na súčasnú hodnotu – dosiahnuť 3,16 miliardy eur. Ešte sa nezačalo stavať a dodatky zdvihli budúce platby tak, že ich súčasná hodnota poskočila na 4,06 miliardy eur,“ uvádza Trend.

Trend teda argumentuje samotnou hodnotou očistenou od vplyvov 30–ročného splácania. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Stanislava Jurikoviča ešte výsledná suma nie je známa, „budeme ju poznať až po fi nančnom uzavretí, teda po 30. apríli. Preto nie je možné komentovať sumy“. Rovnako Jurikovič tvrdí, že " projekt hodnotia dve nekomerčné európske banky, napríklad EIB, a obe s projektom súhlasia. Keby bol projekt predražený, nešli by do toho", tvrdí Jurikovič.

Zistenia Trendu sú veľmi závažné. Dokumenty získane od rezortu dopravy ukázali, že projektanti aj štátna expertíza hovorili o takmer dvojnásobnom čase na postavenie úsekov, a to viedlo k vyššej cene. „Uchádzači zhodne komunikovali tlak na zvýšenie v rozmedzí 30 – 40 percent celkových nákladov,“ cituje Trend z vyhodnotenia ponuky víťazného uchádzača. Súčasne podľa dokumentov odborníci upozorňovali rezort dopravy, že naháňanie s časom bude viesť k tomu, že „stavebné náklady by mohli byť pravdepodobne o 20 až 25 percent vyššie ako tie, ktoré by boli dosiahnuté pri dodržaní tradičnejšieho harmonogramu výstavby“.

Súkromnú diaľnicu postaví konzorcium firiem vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues. Zarábať na nej však budú aj ďalší členovia konzorcia – stavebné fi rmy ako Doprastav, Váhostav–SK či matka Inžinierskych stavieb Košice, spoločnosť Colas.

20 debata chyba