Hrozba štrajku ostáva reálna iba vo dvoch krajoch

Hrozba štrajku v autobusovej doprave sa zmierňuje. Riziko zastavenia všetkých autobusov, čo vozia ľudí do škôl a do práce, hrozí už iba vo dvoch z ôsmich krajov.

27.05.2010 10:29
autobus, šofér Foto:
Ilustračné foto
debata (6)

Dôvodom štrajku je boj odborárov o zachovanie režiniek, ktoré umožňujú vodičom a ich rodinám cestovať zadarmo alebo s výraznými zľavami. Šesť žúp sa s odborármi o režinkách už dohodlo alebo je súhlas na spadnutie.

Najtvrdším orieškom sú posledné dva kraje na západnom Slovensku, ktoré ústupky pri zamestnaneckých režinkách odmietajú.

„S bratislavským a trnavským krajom bude najväčší problém, tam je dohoda v nedohľadne,“ uviedol včera Jozef Lacko, šéf odborov v bratislavskom dopravnom podniku Slovak Lines. Bratislavský župan Pavol Frešo včera rázne odmietol rokovania s odborármi, kým hrozbu ostrého štrajku nezrušia. Ten je ohlásený na stredu budúceho týždňa.

„Keď odborári stiahnu štrajk, budem o zľavách rokovať,“ povedal Frešo. Lacnejšie cestovanie pre vodičov a ich rodiny podľa neho problémom nie je. Nepáči sa mu však, že by mali výhodnejšie cestovať aj zamestnanci ministerstva dopravy či odborári z OZ KOVO.

Odborári však zatiaľ cúvnuť nechcú. „Dohodli sme sa, že štrajk nebude odvolaný, kým posledný župan zľavy pre vodičov a ich rodiny nepodpíše,“ doplnil Lacko. Odborári sa však teraz stretnú a budú o celej veci opäť rokovať. Rázny postoj k režinkám má aj trnavský župan Tibor Mikuš. Ako v utorok povedal, „nevidí dôvod, aby v čase krízy platil benefi ty zamestnancom“. Koncom týždňa by však mal s odborármi rokovať.

V priebehu dnešného dňa by mala problém režiniek uzavrieť aj banskobystrická župa. Na konci tohto týždňa či začiatkom budúceho týždňa sa očakáva dohoda aj v Košickom a Prešovskom kraji.

Rozhodovanie o režinkách sa dostalo do rúk županov až v tomto roku. Doteraz určoval okruh osôb, pre ktoré platia zľavy pri cestovaní, minister dopravy. Župani musia teraz vydať nové dodatky k zmluvám o výkonoch vo verejnom záujme. Všetky regionálne autobusy do 100 kilometrov sú totiž platené z rozpočtov krajov a tie aj určujú výšku cestovného pre ľudí.

Doteraz pritom platili na celom Slovensku jednotné zľavy, po novom sa môžu líšiť v jednotlivých župách. Napríklad manželky vodičov budú jazdiť v jednom kraji s 50–percentnou zľavou, v susednom však len so 40–percentnou. Príkladom sú trenčianska a žilinská župa, ktoré ako prvé dve dohody o zachovaní zliav aj podpísali.

Zmeny v režinkách by však kraje nemali stáť ani cent navyše. Ak nechajú rovnaké zľavy, ako platili doteraz, bude to pre ne znamenať nulový dosah. Ak schvália podobne ako v Trenčianskom či Žilinskom kraji evidenčné cestovné, budú doplatky na dopravu dokonca nižšie.

Výhodnejšie cestovanie pre autobusárov

Autobusári, vodiči, opravári a pod.

  • doteraz: všetky jazdy zadarmo, ročne 10 eur za preukaz – režinku
  • po novom: 4 centy za každých 50 kilometrov

Deti zamestnancov SAD

  • doteraz: zadarmo, ročne 10 € za režinku
  • po novom: 5 centov za každých prejdených 50 kilometrov

Manželky a manželia

  • doteraz: 50 % zľavy, 10 € za režinku
  • po novom: 50 % zľavy v žilinskom regióne, 40 % v trenčianskom, ostatné župy sa dohadujú

Ďalšie zvýhodnené skupiny doteraz aj po novom zľava 50 %

  • dôchodcovia (odrobili v dopravnej firme aspoň 10 rokov)
  • vdovy či siroty

Skupiny, ktorým sa výrazne zníži zľava na 5 % z ceny lístkov

  • časť zamestnancov ministerstva dopravy, VÚC, odborového združenia OZ KOVO
  • dodávateľské firmy
  • manažment SAD a ich rodiny
  • takýto model zliav zatiaľ schválila trenčianska a žilinská župa
  • ostatné vyjednávajú o takto navrhnutých podmienkach, môžu prejsť s rôznymi úpravami
6 debata chyba