Dve diaľničné stavby stroskotali

Pokračovanie stavania diaľnic po voľbách je otázne. Dve dôležité stavby, ktoré mali potiahnuť diaľničnú výstavbu v druhom polroku, vo štvrtok padli.

11.06.2010 07:46
Diaľnica, kamión Foto:
Ilustračné foto
debata (43)

Štát priznal, že ani na piaty termín neodklepne financovanie súkromnej diaľnice do Košíc. A nebude sa stavať ani diaľnica D3 od Žiliny do Poľska. Súťaž, ktorú diaľničná spoločnosť nebola schopná dokončiť celé mesiace, vo štvrtok Úrad pre verejné obstarávanie prikázal zrušiť.

„Dôvodom na zrušenie tendra bol nesúlad medzi oznámením a súťažnými podkladmi zo strany diaľničnej spoločnosti,“ povedala Helena Fialová, hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie. Súťaž sa tak musí vypísať nanovo, rozbehnutie výstavby sa tak odloží najmenej o pol roka.

Súťaž na štvorkilometrový úsek má škandalózny priebeh. Štyria uchádzači podali ponuky ešte vo februári, NDS však odmietala určiť víťaza. Bolo jej podozrivé, že najlacnejšie ponuka od Skanska je až príliš nízka. NDS následne požiadala firmu o vysvetlenie, ktoré firmu v súťaži udržalo. O zákazku štátu sa s vyššou ponukou uchádzal napríklad aj Váhostav–Sk, ktorému sa mimoriadne darí v štátnych súťažiach.

Problémom pre stavebné firmy bude aj fakt, že vo štvrtok sa nedoriešilo financovanie súkromnej diaľnice v dĺžke 75 kilometrov od Martina po Prešov. Prvý balík tzv. projektov verejno– súkromného partnerstva stále čaká na súhlas Európskej komisie. Tej sa nepáčia zásahy štátu do životného prostredia.

Súhlas Bruselu je rozhodujúci pre získanie miliardovej pôžičky od Európskej investičnej banky. Peniaze mali byť na stole dnes, nestane sa tak. Najnovšie ministerstvo dopravy tvrdí, že finančné uzatvorenie príde do 30. júna.

PPP diaľnica od Martina po Prešov je najväčším slovenským záväzkom do budúcnosti. Počas 30 rokov Slovensko zo štátnej kasy za ňu zaplatí 9,1 miliardy eur. Odborná verejnosť fakt, že vláda Roberta Fica najväčší z projektov nedotiahla, víta. Podľa viacerých dôkazov ide o predražený projekt o pol až miliardu eur. Najprv na tento fakt upozornil týždenník Trend, vzápätí inštitút INEKO. V súčasnosti prišiel s novými informáciami opäť týždenník Trend. Najnovšie zistenia ukazujú, že ministerstvo dopravy manipulovalo údaje a čísla v analýzach tak, aby stavanie tejto diaľnice cez PPP projekt vyšlo výhodnejšie v porovnaní s klasickým stavaním v štátnej réžii.

43 debata chyba