Súkromná diaľnica medzi Martinom a Prešovom nebude. Figeľ ju zrušil

02.09.2010 16:17, aktualizované: 19:17
Diaľnica, Košice, stavba
Ilustračné foto Autor:

Diaľnica medzi Martinom a Prešovom sa nebude stavať zo súkromných peňazí. Pôjdu na ňu prostriedky štátu a eurofondy, rozhodol minister dopravy Ján Figeľ. Päť úsekov na diaľnici D1 s celkovou dĺžkou 75 kilometrov malo byť postavených v rámci prvého balíka PPP projektov.

Konzorciu Slovenské diaľnice, v ktorom boli aj slovenské spoločnosti Váhostav a Doprastav, sa nepodarilo zabezpečiť financovanie výstavby podľa predstáv štátu. Koncom augusta padol aj posledný už niekoľkokrát predlžovaný termín. Štát po zmene vlády žiadal výraznú zľavu.

„Ani do 30. augusta nám nebola dodaná uzávierka zmluvy, preto expirovala. Rozhodol som sa viackrát nepredlžovať tento proces, keďže ministerstvo nemá istotu, že prvý balík bude finančne krytý a bude možné výstavbu začať v celom rozsahu,“ povedal vo štvrtok Figeľ.

Minister uviedol, že chce, aby sa na Slovensku aj naďalej stavalo, ale zodpovedne a transparentne. „Máme zdroje z eurofondov a v štátnom rozpočte sa tiež nájdu finančné prostriedky,“ konštatoval Figeľ. Neobáva sa, dodal, že by z rezortu financií na výstavbu diaľnic peniaze nedostal.

Šéf ministerstva dopravy už 11. augusta po rokovaní vlády uviedol, že výstavba vybraných úsekov diaľnice D1 na severe krajiny by sa nemusela realizovať prostredníctvom PPP.

Ficova vláda chcela financovanie celého projektu uzavrieť už 15. februára, termín sa však niekoľkokrát posúval. Okrem problémov s finančným uzatvorením projektu vyskočili aj ekologické otázky. Európska investičná banka, ktorá na výstavbu sľúbila poskytnúť 1 miliardu eur, podmienila uvoľnenie peňazí vyriešením výhrad k trasovaniu diaľnice v oblasti chránených území.

Konzorcium je sklamané

Konzorcium, ktoré malo realizovať prvý balík PPP, je sklamané rozhodnutím nepokračovať v projekte. „V snahe naplniť očakávania vlády v najvyššej možnej miere sme urobili ústupky, výsledkom ktorých je zníženie ceny za dostupnosť (každoročná suma platená štátom koncesionárovi za používanie diaľnic), výrazne pod úroveň našej konečnej ponuky, ktorá bola vysúťažená v tendri uzavretom v januári 2009,“ informovala spoločnosť Slovenské diaľnice. Konzorcium vyslovilo sklamanie nad rozhodnutím, pričom tvrdí, že dokázalo zabezpečiť plné financovanie projektu vo variante so štátnou garanciou, alebo bez nej. Podľa informácií Figeľa konzorcium navrhlo znížiť ročnú platbu štátu z 289 mil. až 317 mil. eur na 190 mil. až 210 mil. eur.

Výstavba sa má začať na budúci rok

Výstavba úsekov D1, ktoré boli súčasťou prvého balíka PPP, by sa mala začať v rokoch 2011 a 2012, dokončené však budú pravdepodobne až v budúcom volebnom období.

Financované by mali byť najmä v kombinácii prostriedkov Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu, prípadne čiastočne zo súkromných zdrojov cez PPP.

Na budúci rok by mala začať výstavba úsekov D1 Jánovce – Jablonov (18,5 kilometra) a Hubová – Ivachnová (15,5 kilometra).

O dva roky by mala začať aj výstavba ďalších troch úsekov z prvého balíka PPP. Úsek Fričovce – Svinia (11,2 kilometra), rovnako ako spomínané dva úseky, by mal byť financovaný z Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu.

Úseky Turany – Hubová (13,6 kilometra) a Dubná Skala – Turany (16,5 kilometra) majú byť financované z Kohézneho fondu a verejných, prípadne súkromných peňazí.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk