Do Košíc má ísť diaľnica cez Bystricu

Z Bratislavy do Košíc po diaľnici cez Žilinu motoristi prejdú najskôr v roku 2015. Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Figeľa (KDH) nechalo vypršať zmluvu, na základe ktorej mal byť postavený celý prvý balík diaľnic medzi Martinom a Prešovom. O možnom zastavení prác už pri Žiline sa rozhodne asi do dvoch týždňov.

03.09.2010 11:53
Diaľnica D1 Foto:
Ilustračné foto
debata (172)

Rezort dopravy však predstavil náhradný plán, vďaka ktorému by tranzitná doprava na trase Košice – Bratislava mohla plynulo prechádzať po rýchlostnej komunikácii cez Banskú Bystricu. Rezort zvažuje toto spojenie z Bratislavy do Košíc už do roku 2014.

Diaľnica v rámci prvého balíka PPP(kliknutím...
PPP Diaľnica v rámci prvého balíka PPP(kliknutím zväčšíte)

Táto štvorprúdová rýchlostná cesta by sa pripájala na už vybudovaný obchvat Banskej Bystrice, asi päťdesiatkilo­metrový úsek by prechádzal horským masívom cez tunely s menšími dĺžkami. Na existujúcu diaľnicu D1 by sa pripájal pri Ružomberku. Výstavba by sa podľa Figeľa mala začať v roku 2012. Rezort dopravy však zatiaľ nechce spresniť, či ju bude financovať zo štátneho rozpočtu spolu s európskym Kohéznym fondom, alebo prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP).

„Chceme si nechať otvorené obidve možnosti. S potenciálnym koncesionárom projektu verejno-súkromného partnerstva sa nám bude jednoduchšie vyjednávať o cene, ak budeme mať v zálohe aj financovanie zo štátneho rozpočtu a eurofondov,“ zdôvodňuje Figeľ.

Pre vybudovanie rýchlostnej cesty medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou sa ministerstvo dopravy rozhodlo pre očakávané oneskorenie dobudovania diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom.

„Nepredpokladám, že úsek Turany – Hubová bude dokončený pred rokom 2014. Musíme doriešiť viacero problémov pri vplyvoch na životné prostredie. Čoskoro o tom budem hovoriť aj s predstaviteľmi Európskej komisie,“ povedal Figeľ. Tento úsek totiž mal prechádzať po okraji Národného parku Malá Fatra a popri viacerých chránených biotopoch. Minister dodáva, že budovať sa bude najskôr v roku 2012. Na ďalších štyroch úsekoch pôvodne uvažovaného prvého balíka PPP by však vtedy mali prebiehať práce.

Ako prvé by sa malo už v roku 2010 začať dobudovanie diaľnice Jablonov – Studenec v dĺžke 5,2 kilometra. Táto stavba bude financovaná výlučne zo štátneho rozpočtu. Obchvat Levoče medzi obcami Jánovce a Jablonov, na ktorý sa bude pripájať aj doprava zo Spišskej Novej Vsi, bude financovaný z Kohézneho fondu a prispievať bude aj štát zo svojho rozpočtu. Stavať na tomto úseku sa začne v roku 2011. Rovnaký termín a rovnaký spôsob financovania zvolil rezort dopravy aj pri obchvate Ružomberka medzi Hubovou a Ivachnovou. O rok neskôr sa začne stavať posledný úsek Fričovce – Svinia, financovaný Kohéznym fondom i štátnym rozpočtom.

Ešte pred vypršaním zmluvy o výstavbe prvého diaľničného balíka PPP zoskupenie firiem varovalo štát, že v prípade zrušenia zmluvy bude musieť platiť odškodné. „Ak bude zmluva zrušená, uplatňovali by sme si náhradu škôd,“ povedal Dušan Mráz, prezident spoločnosti Doprastav. Diaľnicu má vybudovať zoskupenie na čele s francúzskou spoločnosťou Bouygues. V združení sú aj slovenské firmy – Inžinierske stavby Košice, Doprastav a Váhostav–SK, kde je členom predstavenstva Juraj Široký.

Vláda Roberta Fica pritom firmám už zaručila peniaze na prípravné práce do 41 miliónov eur. Firmám dovolila stavať skôr, ako bolo jasné, či budú financie na celý projekt. Prípravné práce sa skončili začiatkom mája a firmy na ne minuli 35 miliónov eur. Súčasný minister chce preplatiť iba tie náklady, ktoré bývalý koncesionár reálne vynaložil.

172 debata chyba