Na železnici sa predražovalo o 600 percent, tvrdí Figeľ

Niektoré tendre v troch štátnych železničných spoločnostiach boli predražené aj o viac ako 600 percent, tvrdí minister hospodárstva Ján Figeľ.

14.09.2010 12:37
Vlak, železnica, koľaj Foto:
Ilustračné foto
debata (16)

„Nehospodárnosť ba až tunelovanie v minulých rokoch boli skôr realitou, ako otáznikom v prostredí ministerstva,“ konštatoval.

Za predražené nákupy tovarov či služieb nesie podľa ministra zodpovednosť jeho predchodca Ľubomír Vážny (Smer-SD). „Politická zodpovednosť je jednoznačná,“ dodal. Všetky podozrenia, ktoré boli za predchádzajúceho vedenia rezortu odhalené, chce Figeľ nechať prešetriť políciou.

Jedným z príkladov najvýraznejšieho predraženia boli tendre v Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR). Podľa ministra bolo „na oko“ dodržané verejné obstarávanie, avšak tesne pred jeho spustením robili referenti ŽSR prieskum trhu. „Mám vážne podozrenie, že zoznam firiem z takéhoto prieskumu trhu bol upravovaný vyššími predstaviteľmi spoločnosti,“ vysvetlil Figeľ.

Následne boli z výberového konania vyradené nimi vybrané firmy. Podľa údajov vyhrávali takmer 90 % obstarávaní dve firmy, Stavstroj SK a Dever. Táto prax sa podľa ministra používala až do polovice júla tohto roka. „To naozaj nemôžem nazvať inak ako zneužívanie prostredia,“ podotkol.

Vážny: Predražené tendre sú hypotetické nezmysly

Predražené tendre v štátnych železničných spoločnostiach za bývalej vlády, o ktorých informoval minister dopravy Ján Figeľ (KDH), sú iba hypotetickým nezmyslom. Vyhlásil to jeho predchodca na ministerskom kresle Ľubomír Vážny (Smer-SD) s tým, že Figeľa označil za detektíva Babočku.

„Pripadá mi to tak, že na tento post bol daný neukončený patológ v kombinácii s detektívom Babočkom, pretože namiesto toho, aby rozvíjal obrovské investície, ktoré sú hybnou silou slovenského hospodárstva, sa tu vybíja v 100-wattových žiarovkách alebo nejakom koberci,“ konštatoval dnes pre médiá Vážny.

Ako však podotkol, ak sa preukáže predraženosť pri obstarávaní tovarov a služieb, nesie za to politickú zodpovednosť. Najprv sa však musia urobiť seriózne porovnávania. „Rezort dopravy robí 7 000 až 8000 obstarávaní ročne, to znamená, sú to desiatky tisíc zmlúv, ktoré ja nemám šancu a ani on nebude mať šancu nejako monitorovať,“ do­dal.

Podľa Vážneho, ak začne súčasné vedenie rezortu a vláda konať, tak sa môžu ceny za bývalej vlády dokonca preukázať ako „prelacnené“. „Najprv nech urobia, nech nerobia hypotézu, ale najprv nech stavajú, a vtedy sa uvidí, za koľko stavali oni a za koľko sme stavali my. Najprv nech objednajú, a vtedy sa uvidí, za koľko objednali oni a za koľko sme objednali my, ale takéto z prsta vycmúľane analýzy sú pre mňa nezmyslom,“ uzavrel.

16 debata chyba