Peniaze na diaľnicu zo Žiliny vypadli

Výstavba diaľnic na Slovensku sa môže spomaliť. Tristo miliónov eur, s ktorými vláda rátala z európskych fondov, jej Brusel neuvoľní. Na výstavbu diaľnic sa tak peniaze, ktoré boli pôvodne určené na podporu vedy či zamestnanosti alebo podnikateľov, nepresunú.

03.03.2011 06:30
Figeľ Foto:
Minister dopravy Ján Figeľ
debata (326)

Európska komisia od ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) preto žiada, aby najprv vyčerpal peniaze, ktoré má z eurofondov určené na výstavbu ciest. Až potom bude rokovať o prerozdelené európskych financií z iných rezortov.

Figeľovi bude chýbať vyše 300 miliónov, ktoré vláda po stopnutí súkromných diaľnic plánovala presunúť na výstavbu ciest z iných ministerstvev. Ďalších 250 miliónov eur malo ísť na cesty v rámci rezortu dopravy. Peniaze mali putovať najmä na výstavbu tunela Višňové pri Žiline na diaľnici D1.

„Stále platí, že chceme stavať aj tunel Višňové,“ povedal Ján Figeľ, minister dopravy. Podľa neho sa s jeho budovaním začne, ako sa pôvodne plánovalo, na jeseň tohto roku. „Uvažujeme, že by sa výstavba tunela rozdelila na dve časti. Na základnú banskú alebo hrubý prieraz, ktorý je vytvorením dvoch tunelových dier,“ uviedol Figeľ. Druhou časťou by bol ďalší projekt na výstavbu napríklad vozovky.

Tak by si tunel v tomto programovacom období na eurofondy vyžiadal iba časť peňazí a dokončil by sa z financií z druhého programovacie obdobia, ktoré štartuje v roku 2014. Dokončenie tunela sa predpokladá v roku 2016.

Je Ján Figeľ kompetentný minister dopravy?

No s 300 miliónmi eur z ostatných rezortov sa mohli ujsť peniaze aj na výstavbu iných ciest. Ďalšou možnosťou, kde chce rezort dopravy hľadať zdroje na diaľnice, sú podľa Figeľa napríklad aj pôžičky od Európskej investičnej banky.

Teraz však musí rezort dopravy najprv splniť prvú požiadavku Bruselu. „Prvým krokom je teraz potvrdenie schopnosti vyčerpať približne 700 miliónov eur, ktoré v eurofondoch na diaľnice a rýchlostné cesty máme. To je Slovensko schopné v krátkej dobe,“ povedal Figeľ. Medzi prvými sa z nich majú stavať napríklad úseky D1 pri Levoči, Prešove či Ružomberku.

Operačný program Doprava sa totiž doteraz vyčerpal na vyše desať percent. Celkovo bolo v ňom na cesty vyčlenených vyše miliardy eur. Potom sa bude rokovať o presune 250 miliónov eur v rámci rezortu dopravy. Minister tvrdí, že tento krok sa podarí uskutočniť ešte do konca tohto roka. Až následne sa môže rokovať o presune peňazí na diaľnice z ďalších rezortov.

To, že Brusel nepovolil presunúť peniaze na diaľnice, opozícia ostro kritizuje. „Potvrdzuje to, že máme absolútne nepripravenú a nespôsobilú vládu,“ uviedol pre agentúru SITA bývalý premiér Robert Fico. Nepáči sa mu tiež, že minister zrušil aj dva PPP projekty, teda výstavbu ciest za súkromné peniaze.

Práve po zrušení pôvodného tretieho balíka PPP, ktorým sa mal budovať úsek medzi Žilinou a Martinom, sa vláda rozhodla použiť na výstavbu jeho časti eurofondy. Na najnáročnejší tunel Višňové mali ísť peniaze, ktoré mali vzísť z prerozdelenia zdrojov z iných rezortov.

Štvorprúdovka dlhá približne 30 kilometrov medzi Žilinou a Martinom sa mala pôvodne stavať za súkromné peniaze prostredníctvom takzvaného verejno-súkromného projektu (PPP). Výstavbu a prevádzku malo mať na starosti nemecko-rakúske konzorcium vedené firmou Hochtief. Cena za tridsať rokov aj za údržbu cesty sa však pôvodne odhadovala na 8,5 miliardy eur. Na jeseň minulého roka ešte združenie firiem ponúklo na diaľnicu zľavu.

326 debata chyba