R7 do D. Lužnej môže byť až v roku 2019, tvrdí exminister Vážny

Výstavba sedemkilometrového úseku rýchlostnej cesty R7 Bratislava - Dunajská Lužná, ktorú chce ministerstvo dopravy ukončiť v roku 2016, sa podľa poslanca Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) môže predĺžiť najmenej o ďalšie tri roky do roku 2019. A to v prípade, že novozvolená trasa komunikácie bude environmentálne nepriechodná.

27.07.2011 18:12
Minister Ľubomír Vážny Foto:
Exminister dopravy Ľubomír Vážny
debata

Bývalý minister dopravy spochybňuje aj plánovaný termín dokončenia prípravy, vrátane majetkovoprávneho vysporiadania stavby uvedenej cesty do roku 2013. Odvoláva sa pritom na údaje Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) o kompletnom dokončení majetkovo-právneho vyrovnania stavby do konca roka 2014.

„To znamená, že stavebné konanie nebude možné ukončiť skôr ako v roku 2015, vrátane zrýchleného režimu obstarávania a práce možno začnú v roku 2016, respektíve 2017,“ predpokladá Vážny.

Ministerstvo dopravy plánuje, že výstavba dvoch úsekov R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec a Bratislava – Dunajská Lužná so štyrmi pruhmi by mohla začať v roku 2013 a dokončená by mala byť v roku 2016. Nadväzujúci takmer 18-kilometrový úsek R7 Dunajská Lužná – Holice by mal byť postavený len v polovičnom profile v rokoch 2014 až 2018. Intenzita cestnej dopravy za Šamorínom a najmä obcou Báč je totiž výrazne nižšia. Výstavba úsekov R7 by mohla byť podľa ministerstva financovaná v rámci verejno-súkromného partnerstva (PPP) alebo zo štátneho rozpočtu.

Zmena trasy výstavby rýchlostnej cesty z Bratislavy smerom na Dunajskú Lužnú, o ktorej pred rokom rozhodol minister dopravy Ján Figeľ (KDH), bude podľa jeho predchodcu znamenať predraženie výstavby o ďalších 100 miliónov eur. Potrebné je totiž postaviť aj cestu na úseku Bratislava, Ketelec – Prievoz. Tá bude dlhšia o tri kilometre ako úsek z Bratislavy po Dunajskú Lužnú a podľa exministra nebola potrebná podľa bývalého variantu. „A preto ho NDS do nástupu nového vedenia nepotrebovala a nepripravovala,“ dodal Vážny.

Podľa pôvodného variantu mala cesta viesť severne od obcí Rovinka a Dunajská Lužná, aktuálny variant počíta s trasou južne od oboch obcí. Vážny pripomenul, že súťaž na spracovanie projektovej dokumentácie pre stavbu komunikácie podľa predchádzajúceho variantu bola ukončená už pred rokom a čakalo sa na podpis zmluvy s vybraným dodávateľom. Predpokladaná cena stavby bola 100 mil. eur a ďalšie 3 mil. eur by si vyžiadala úprava Ulice svornosti v mestskej časti Bratislava – Podunajské Biskupice. Exminister tvrdí, že cesta mohla byť reálne ukončená v roku 2014.

„Postup prípravy R7 zmenou variantu sa ukazuje po roku ako nesprávny. Na rýchlostnej ceste sa okrem patálií so súťažami neurobilo od zmeny variantu nič. Príprava R7 stojí,“ tvrdí Vážny.

K termínu reálneho začatia stavby treba podľa neho pripočítať dva roky a tak stavba cesty bude ukončená v roku 2019. „Bezútešnú výhľadovú situáciu na tomto dopravnom ťahu nevylepšia ani ponúkané náhradné riešenia typu trojpruhu na súčasnej ceste I. triedy alebo posilnenie vlakov,“ upozornil exminister s tým, že intenzita dopravy na ceste stále rastie.

Technickú štúdiu pre úsek R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec vypracuje združenie na čele s českou firmou Strásky, Hustý a partneři, s.r.o. so sídlom v Brne. Ďalším členom združenia je spoločnosť PK Ossendorf, s.r.o. Brno. Štúdiu má dodať NDS za zmluvnú cenu 12,58 tis. eur bez DPH, keď pôvodná predpokladaná cena tejto služby bola 160 tis. eur. Zmluva na dodanie štúdie bola uzatvorená 8. júla tohto roka. „Technická štúdia má termín dohotovenia 13. decembra tohto roku a zajtra sa začína prvé pracovné rokovanie,“ informovala v utorok investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová. Podľa nej momentálne trvá verejné obstarávanie na vypracovanie dokumentácií pre územné rozhodnutie, stavebné povolenie a na ponuku pre výstavbu úseku rýchlostnej komunikácie.

NDS začala v polovici mája verejné súťaže na vypracovanie dokumentácií pre územné rozhodnutie, stavebný zámer, na stavebné povolenie, ponuku, ako aj na majetkovoprávne vysporiadanie, inžiniersku činnosť a výkon autorského dozoru na stavby ďalších dvoch ciest R7. Predpokladaná cena tejto zákazky pre úsek Bratislava – Dunajská Lužná tvorila 2,17 mil. eur a pre úsek Dunajská Lužná – Holice 3,11 mil. eur bez DPH. V oboch prípadoch by mala zmluva s budúcimi vybranými dodávateľmi trvať 65 mesiacov.

debata chyba