Obchodníci s elektronikou sa na tržby nesťažujú

Aj napriek tomu, že domácnosti podľa štatistík výrazne škrtajú výdavky na kúpu novej práčky či televízora, významní slovenskí predajcovia elektroniky výrazné straty za uplynulý rok nezaznamenali.

07.01.2012 09:10
Televízor, obchod Foto:
Ilustračné foto
debata (1)

Maloobchodný predajca spotrebnej elektroniky Datart hodnotí minulý rok pozitívne. Zdá sa, že aj keď ľuďom peniaze chýbajú, na elektronické novinky ich predsa len nájdu.

„Rok sa niesol v znamení nových technológií. Zákazníci tak najviac investovali do LED televízorov a smartfónov. Veľký záujem prejavovali takisto o kávovary,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Datart Jana Choroušová.

Podľa nej sa však v minulom roku zvýšil nákup na splátky, ľudia platili menej v hotovosti. „Hlavne v čase vianočného obdobia došlo k nárastu dopytu po spotrebiteľských úveroch,“ dodáva.

Podľa hovorcu elektrodomu Nay Františka Vámošiho sa spotrebiteľské správanie najvýraznejšie menilo už v roku 2009, začiatkom krízy, keď slovenskí spotrebitelia vo výraznejšej miere začali klásť dôraz na čo najlepší pomer hodnoty a ceny. „Neznamená to, že by začali hľadať produkty za čo najnižšiu cenu a prestali kupovať produkty drahších kategórií, ale hľadali maximálnu hodnotu za čo najlepšiu cenu,“ povedal.

Nižšie ceny však mnohých zákazníkov donútili kupovať prostredníctvom internetových portálov. Riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod Jozef Dvorský tvrdí, že napríklad ceny domácich spotrebičov sú aj o niekoľko desiatok percent nižšie ako ceny v kamenných obchodoch. „Spotrebná elektronika, počítače a komunikačné zariadenia tvoria až 60 percent z celkového objemu nakupovaných tovarov cez internet. Ľudia presedlali na túto formu nákupu práve preto, že si môžu ceny tovarov aj porovnávať a vybrať ten najlacnejší,“ hovorí Dvorský.

Na cenu pozerajú ľudia viac aj v obchodoch s potravinami, kupuje sa menej.

„Pod vplyvom vonkajších okolností a informácií, ktorými je spotrebiteľ každý deň masírovaný, zvýšili sa u neho obavy o budúcnosť. Stal sa opatrnejší. Dôkladne premýšľal o tom, čo vloží do nákupného košíka. Prostriedky vynakladal prezieravejšie a začal viac uvažovať o odkladaní niektorých nákupných rozhodnutí na budúcnosť. Jednoducho povedané, začal sa pripravovať na horšie časy,“ hovorí predseda COOP Jednoty Slovensko Gabriel Csollár.

Podľa hovorkyne Tesca Oľgy Hrnčiarovej idú zákazníci po cene, no doprajú si aj čoraz viac zdravších potravín.

„Oveľa viac sa súčasťou nákupného koša stali čerstvé potraviny, či už ovocie a zelenina, mäso a mliečne výrobky. Naši zákazníci nakupovali viac morky a kačky a spomedzi vajec napr. stúpajúcu krivku predaja zaznamenávali vajíčka z etických chovov, napríklad podstielkové,“ konštatuje.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba