Nepokosená tráva ohrozuje železnice

Neupravená a vysušená tráva, ktorá sa nedovolene vypaľuje, ohrozuje železničné trate. Požiare, ktorých bolo len od začiatku roka podľa železníc 98, totiž často zasiahnu železničné objekty, budovu stanice či koľajovú trať.

27.03.2012 07:00
Vypaľovanie trávy, požiar Foto:
Ilustračné foto
debata (3)

„V 81 prípadoch išlo o požiare suchých porastov bylín popri železničnej dopravnej ceste, ktoré založili neznáme fyzické osoby. Išlo o zakázané vypaľovanie trávy zväčša pôvodne mimo bezprostrednej blízkosti trate, ktoré sa však rozšírilo až k železničnej trati, ktorých len v mesiaci marec sme zaznamenali 69,“ vyčíslila hovorkyňa Železníc SR Martina Pavliková.

Pred pár dňami horelo aj v obci Zohor na Záhorí. Starostka obce si myslí, že spúšťačom požiaru bola iskra z brzdiaceho vlaku.

„Osobne si myslím, že to určite bolo od iskry. Ak by však sady a okolité pozemky neboli také zanedbané a majitelia by suchú trávu skosili, k požiaru by nedošlo. Pri trati je totiž tráva zelená,“ tvrdí starostka Zohoru Eva Michalinová. Podľa jej slov sú súkromné sady zanedbané a neupravené, porastené vysokým tŕstím, ktoré, keď je suché, veľmi rýchlo a ľahko horí.

Odborník na železničnú dopravu však vznik požiaru zo samotného iskrenia vlaku vylučuje. „Rušňovodič reguluje rýchlosť vlaku podľa cestovného poriadku, traťových rýchlostí, takže za normálneho stavu nedochádza k prudkému brzdeniu,“ vysvetľuje František Kocúr z Výskumného ústavu dopravného. V Zohore v blízkosti veľkej skládky horel suchý trávnatý porast, oheň zasiahol sad, vinice a postupoval smerom na les, do ktorého sa skryli zvieratá. Z dôvodu odstraňovania požiaru bola krátkodobo prerušená osobná železničná doprava v úseku Zohor – Devínske Jazero.

S príchodom jari a teplého počasia sa železničiari snažia kosiť či chemicky odstraňovať buriny. Prikazuje im to aj legislatíva. „Likvidácia sa uskutočňuje v stanovenom čase vzhľadom na vegetačné obdobie a pri chemickom ničení vzhľadom na použité chemické prípravky. Kosenie sa na mnohých miestach opakuje viac raz do roka aj vzhľadom na silnejšiu či slabšiu vegetáciu,“ pokračuje Pavliková. Celkovo musia železnice zbaviť koľaje suchej trávy v dĺžke takmer sedemtisíc kilometrov. „Je to naozaj obrovské množstvo kilometrov tratí, ktoré sa v zmysle zákona snažíme udržiavať,“ dopĺňa Pavliková. Burinu odstraňujú železničiari ručne, strojmi či chemickými látkami. Mechanické ničenie prichádza do úvahy od marca do októbra, železnice pri tom spolupracujú s úradmi životného prostredia. „Prevažne sa využívajú chemické prípravky pôdne, rastové a dotykové a ich kombinácie. Napríklad rastové sa použijú vtedy, keď burina má 4 až 6 prvých listov,“ rozpráva Pavliková. V minulom roku odstránili železnice burinu na ploche takmer 40 miliónov štvorcových metrov.

3 debata chyba