Letiská sú opäť bez peňazí

Letiská v Bratislave, Košiciach, Poprade, Žiline, Piešťanoch a na Sliači budú mať podľa návrhu štátneho rozpočtu k dispozícii len zlomok toho, na čo boli zvyknuté pár rokov predtým.

20.08.2012 15:07
Nový terminál na letisku v Bratislave Foto:
Ilustračné foto
debata (21)

Financmajster Peter Kažimír totiž letiskám výrazne priškrtil kohútik a už v roku 2013 majú dostať o 90 percent financií menej, len jeden milión eur. Na porovnanie, v tomto roku dostali letiská vyše desať miliónov eur, rok predtým išlo o sumu 8,6 milióna eur.

„Výdavky sú smerované najmä na poskytovanie služieb súvisiacich s odbavovaním letov oslobodených od odplát. Dôvodom poklesu týchto výdavkov je jednorazový presun financií do tejto oblasti realizovaný pri schvaľovaní rozpočtu na rok 2012,“ píše sa v návrhu rozpočtu. Šéfovi rezortu dopravy Jánovi Počiatkovi (Smer) sa však pridelený balík peňazí nepáči a je pripravený rokovať o navýšení.

„Navrhovaný limit bežných výdavkov v oblasti civilného letectva vo výške milión eur na dotácie do civilného letectva nezabezpečuje ani základné potreby letiskových spoločností. Môže to viesť až k likvidácii letísk,“ poznamenal ministrov hovorca Martin Kóňa.

Podľa Kóňu bude rezort dopravy na stretnutí s ministrom financií presadzovať sumu takmer 7,6 milióna eur. V prípade, že by Kažimír s navýšením nesúhlasil, menšie letiská by musel štát buď predať súkromníkom, alebo dať do správy žúp. Samosprávy sa však každoročne brodia v problémoch so svojimi rozpočtami, ktoré im neraz nestačia pokryť základné oblasti ako opravy ciest, budovanie kanalizácií či škôl a škôlok. Odkiaľ by teda vzali prostriedky na prevádzku malých letísk, samosprávy nevedia.

Niektorí ekonomickí analytici dokonca tvrdia, že štát by mal napríklad letisko v hlavnom meste predať, a teda že privatizácia by bola pre národnú ekonomiku lepším riešením ako miliónové dotácie pre Letisko Bratislava. Počiatek síce privatizáciu rezolútne odmieta, ale vstup strategického partnera do najväčšieho slovenského letiska zvažuje. „Navrhovaný rozpočet na leteckú dopravu rozhodne nie je taký nízky preto, že by sme sa pripravovali na predaj Letiska Bratislava. Je to výlučne otázka nedostatku financií v štátnom rozpočte,“ vraví Kóňa.

To, že pridelený miliónový rozpočet letiskám ani zďaleka nepostačí, naznačuje aj hovorkyňa Letiska Bratislava Dana Madunická. „Prevádzkové náklady Letiska Bratislava boli v uplynulom roku na úrovni 18 miliónov eur. Ale iba časť z nich, ktorá bezprostredne súvisela s vybavením letov oslobodených od odplát a s výkonom detekčnej kontroly, bola čiastočne financovaná zo zdrojov štátneho rozpočtu,“ tvrdí Madunická s tým, že zvyšné náklady si muselo letisko zaplatiť z leteckých a neleteckých príjmov spoločnosti.

„Finančné prostriedky navrhnuté v štátnom rozpočte tak budú predovšetkým slúžiť na pokrytie nákladov súvisiacich s vybavením štátnych dôležitých letov,“ doplnila Madunická.

A tak to, či nakoniec Kažimír pre letiská nájde dodatočné peniaze, zostáva neznámou, keďže ministerstvá žiadajú dodatočné opatrenia za 1,9 miliardy eur a štát bude mať, pri nutnosti šetriť a znižovať verejný defi cit, na priority len okolo 300 miliónov eur.

Pri minuloročnom schvaľovaní rozpočtu žiadal navýšenie pre letiská aj exminister dopravy Ján Figeľ (KDH). „Náklady na bezpečnostnú ochranu letísk sú vo výške 1,4 milióna, náklady na bezodplatné lety 1,6 milióna a prevádzka malých letísk nás stojí 4,3 milióna eur. Veľmi potrebné investície v malých letiskách sú ďalšie tri milióny,“ zdôvodňoval vtedy potrebu navýšenia Figeľ.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba