Palivá sa na rekordných cenách neudržia

Historicky najvyššie ceny benzínu sa v priebehu najbližších týždňov znížia. Hodnota ropy na medzinárodných trhoch prepočítaná v eurách sa totiž po dosiahnutí najvyšších cien už viac dní znižuje. Po víkendovom zdražení na slovenských pumpách zhruba o dva centy by tak mali ceny v dohľadnom čase opäť klesnúť.

11.09.2012 13:00
Benzín, nafta, pumpa Foto:
Ilustračné foto
debata (6)

Predpokladá sa, že ak sa posledné zvyšovanie cien dotklo väčšiny čerpačiek, priemerná cena najpoužívanejšieho benzínu Natural 95 stúpne na viac ako 1,6 eura. Najbližšie k tejto úrovni sa benzín predával na konci apríla, keď do prekonania 1,6–eurovej hranice chýbali dve desatiny centa. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka je benzín drahší o viac ako 16 centov.

Obrat a pokles nákladov na tankovanie predpovedá napríklad analytik Trim Broker Tomáš Plavec. Aktuálne zdražovanie je totiž podľa neho dobiehaním vývoja z posledných týždňov, keď sa napätie na Blízkom východe stupňovalo, hrozili veľké výpadky spôsobené hurikánom Isaac a hodnota eura klesala.

„Teraz sa však motoristická sezóna pomaly končí a americké rafinérie sa vracajú k ťažbe pôvodných množstiev ropy. Preto ceny začnú klesať,“ predpokladá Plavec a dodáva, že kroky k posilneniu hodnoty európskej meny začala vykonávať aj Európska centrálna banka, a preto kurz eura voči doláru stúpa. Rafinérie na starom kontinente tak za rovnaké množstvá čierneho zlata platia čoraz menej peňazí. V polovici augusta nakupovali európske rafinérie barel (159 litrov) ropy Brent za rekordných takmer 95 eur. V pondelok popoludní už bola cena na úrovni 89,7 eura.

Vysoké ceny čierneho zlata sa však nepáčia ani ministrovi ropného priemyslu Saudskej Arábie Alimu al–Naimimu, ktorý vyhlásil že globálna ponuka, dopyt a zásoby neospravedlňujú súčasné vysoké ceny. Produkcia krajiny, ktorá je najväčší exportér ropy na svete, sa v súčasnosti pohybuje na tridsaťročných maximách, ale podľa ministra krajina „podnikne všetky potrebné kroky, aby zaistila dostatočné zásobenie trhu a stabilizovala ce­ny“.

Na zdraženie palív však pôsobia aj takzvané biozložky, ktoré musia európske rafi nérie primiešavať do nafty i do benzínu. Európska komisia sa totiž snaží znižovať závislosť spoločenstva od dovozov energií spoza európskych hraníc.

Podľa šéfanalytika Slovnaftu Marka Senkoviča takzvaný bioetanol a repkový olej zvyšujú cenu benzínu i nafty o štyri až sedem centov na liter. Pre nepriaznivé počasie sa však vyšvihli aj ceny týchto častí paliva. Napríklad ceny kukurice a pšenice na medzinárodných trhoch v priebehu posledných dvoch mesiacoch stúpli zhruba o tretinu a následne sa zvýšila aj cena etanolu.

Všetky tieto faktory spôsobujú, že podľa ofi ciálnych štatistík Európskej komisie ľudia na Slovensku tankujú suverénne najdrahší benzín v regióne krajín V4 a Rakúska. Rafinérie za liter benzínu Natural 95 predaného na Slovensku inkasujú necelých 75 centov, zvyšok tvoria dane inkasované štátom.

Slovensko je tak aj podľa Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií v podstate diskvalifikované z konkurenčného boja medzi krajinami regiónu. Napríklad v Poľsku tankujú motoristi benzín, ktorý je v porovnaní so Slovenskom lacnejší o viac ako 20 centov na liter.

Rafinérie dodávajúce palivo do Poľska však zaň inkasujú iba o tri centy menej ako dodávatelia na slovenské čerpačky. Nafta je na Slovensku tretia najdrahšia v regióne, viac peňazí za ňu platia v Česku a v Maďarsku.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba