Hlinovi sa nepáči, že čipy v autách budú rátať kilometre

Ministerstvo dopravy by podľa poslanca Alojza Hlinu (OĽaNO) malo stiahnuť návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave (IDS) z parlamentu na dopracovanie.

15.09.2012 11:47
poistenie auta, pzp, poistka, auto, kúpa auta Foto:
Ilustračné foto
debata (20)

Navrhol to v piatok počas rozpravy k návrhu zákona v druhom čítaní na záver štvrtého dňa siedmej schôdze Národnej rady SR. Poslanci budú pokračovať v rokovaní o tejto téme v utorok 18. septembra ráno.

Hlina v rozprave kritizoval najmä to, že navrhovaný zákon ide nad rámec požiadaviek Európskej komisie a technologické zariadenia, ktoré by mali byť umiestnené v automobiloch, budú zaznamenávať najazdené kilometre.

„Už o niekoľko rokov možno príde návrh na zavedenie mýta pre osobné autá,“ upozornil zástupca hnutia Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti. Rezort dopravy by mal podľa neho najprv vyhodnotiť zapracovanie príslušnej európskej smernice do nášho právneho systému a návrh zákona by malo opäť predložiť na decembrovú schôdzu parlamentu.

„Je to lož, že by tento zákon zavádzal mýto pre osobné autá,“ reagoval minister dopravy Ján Počiatek na vystúpenie Hlinu. Minister označil za dezinformáciu aj to, že by mal návrh zákona niekoho nútiť montovať čipy do áut. Technologické zariadenia, ktoré sa spomínajú, by podľa neho mali v prípade napríklad havárie umožniť kontaktovať záchranárov.

„Tento systém nesmie pri zbere údajov o kilometroch identifikovať osobu,“ odpovedal Počiatek na obavy viacerých poslancov z možného zneužitia osobných údajov.

Koľko bude celý inteligentný dopravný systém stáť a či sa bude vôbec zavádzať, je podľa neho ešte vo hviezdach. Ide totiž len o rámec pre zavedenie inteligentných dopravných systémov v cestnej doprave. Do rozsiahlej rozpravy sa zapájali najmä poslanci za OĽaNO a SaS.

Hlavným zámerom zákona o IDS, ktorý vláda schválila 6. júla, je podľa ministerstva dopravy zabezpečiť prevzatie európskej smernice z júla 2010 o rámci na zavedenie inteligentných dopravných systémov v oblasti cestnej dopravy a na rozhrania s inými druhmi dopravy. Ďalším cieľom je vytvoriť právny rámec pre budovanie, správu a prevádzku IDS a komplexného Národného systému dopravných informácií pre zber, spracovanie, zdieľanie, publikáciu a distribúciu dopravných informácií o aktuálnej situácii v prevádzke na pozemných komunikáciách v súlade so smernicou a pripravovanými špecifikáciami Európskej únie. Slovensko malo spomínanú európsku smernicu prevziať 27. februára a keďže tak nespravilo, Európska komisia voči nemu začala konanie pre meškanie.

Celkové predpokladané náklady na realizáciu Národného systému dopravných informácií (NSDI), ktorého súčasťou bude Národné dopravné informačné centrum (NDIC), by mali dosiahnuť maximálne 150 mil. eur. To je podľa rezortu dopravy len hrubý maximálny rámec, kde sa napočítalo, keby tam bolo všetko možné, že by to mohlo zhruba toľko stáť. Prostriedky Európskej únie by sa na financovaní dopravného servisu mohli podieľať sumou okolo 120 mil. eur a štátny rozpočet 30 mil. eur cez Operačný program Doprava v nasledujúcom programovom období 2014 až 2020. Ministerstvo tvrdí, že ide o horný odhad nákladov a obstaranie jednotlivých systémov bude predmetom transparentného verejného obstarávania. Súťaž by mala priniesť podstatne nižšie náklady. Zákon o inteligentných dopravných systémoch by mal podľa návrhu nadobudnúť účinnosť 1. októbra tohto roka, s výnimkou niektorých častí, ktoré majú byť účinné od 19. januára budúceho roka. Gestorský výbor pre hospodárske záležitosti navrhuje, aby účinnosť zákona bola až od 15. októbra vzhľadom na predpokladaný termín jeho prijatia a zverejnenia v Zbierke zákonov SR.

20 debata chyba