Pád mosta mení stavbu diaľnic aj železníc

20.11.2012 11:28
most, Kurimany
Pád diaľničného mosta vo výstavbe si vyžiadal štyri ľudské obete. Autor:

Kolaps podpernej konštrukcie diaľničného mosta na Spiši zo začiatku novembra, pri ktorom prišli o svoj život štyria stavební robotníci, výrazne ovplyvní ďalšiu výstavbu diaľnic a aj železníc. Načrtol to pre denník Pravda minister dopravy Ján Počiatek. Ten totiž tvrdí, že za nešťastie je priamo zodpovedná nízka cena diaľnic, čo sa do budúcnosti už nemá opakovať.

Diaľnica D1 Jánovce – Jablonov, kde sa podpery mosta zrútili, vyjde štát na necelých 60 miliónov eur, pričom ministerskí experti odhadli stavebné náklady na hranici 95 miliónov eur. Kým cenový rozdiel sa v tomto prípade pohybuje vo výške 35 miliónov eur, v tendri na diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala môže byť úspora až okolo 600 miliónov eur. Po nešťastí v Kurimanoch je však otázne, či vláda pri tomto úseku pristúpi na najlacnejšiu ponuku od Skansky a Strabagu.

„Momentálne sa dostávame do zložitej situácie. Musíme ukončiť vyšetrovanie pri Kurimanoch a dať si odpoveď na otázku, ako to s tými cenami na Slovensku vlastne je. Uvidíme, ako to dopadne s tunelom Višňové. Musím sa poradiť s celou vládou, čo s tým urobíme,“ povedal Počiatek.

Či tender na výstavbu štvorprúdovky za Žilinou zastaví, zatiaľ neozrejmil. Počiatkovi „dáva výkričník“ aj skutočnosť, že stavbári z Bögl a Krýsl, ktorí stavali most pri Kurimanoch, majú modernizovať aj železničnú trať od Trenčianskej Teplej po Zlatovce. V Čechách pritom čelia obvineniam za pád rekonštruovaného mosta v Studénke.

S najlacnejšou ponukou na osemkilometrový tunel Višňové prišlo do súťaže konzorcium firiem Skanska a Strabag v hodnote 338 miliónov eur. Štátni experti plánovali vyčleniť na výstavbu až 900 miliónov eur. Nízka suma spustila okamžite lavínu otázok či pochybností, pretože podľa expertov by verejné obstarávanie malo priniesť úsporu najviac okolo 20-percent, no a v tomto prípade je to až o takmer 40-percent. Spojenie firiem Skansky a Strabagu si však za ponukou stojí. Ďialničiari však konzorciu poslali len prednedávnom tretiu sériu doplňujúcich otázok, kde im neboli jasné niektoré technologické riešenia. „Cena nášho združenia je výsledkom spoločnej práce na technických a projektových riešeniach,“ rozpráva Magdaléna Dobišová, šéfka Skansky.

Bývalý minister dopravy Ján Figeľ (KDH) sa obáva, že nešťastie pri Kurimanoch uvoľní cestu pre návrat verejno – súkromných PPP projektov.

„Pán minister naznačuje, že mu chýbajú obrovské marže na diaľniciach a rád by sa k nim vrátil. PPP projekty sú na to ideálne, lebo tam tender kontroluje iba tendrový úrad, kde má Smer svoju nominantku. Pri eurofondoch je okrem domácej kontroly aj trojitá európska kontrola,“ vraví Figeľ.

Podľa neho PPP projekty nezabezpečia Slovensku, že cesty budú bezpečné, a že podobné tragédie sa stávať prestanú. „Musíme stavať cez eurofondy. Sú to peniaze, ktoré nám posiela Brusel zadarmo a iba hlupák by ich nevyužil. Bezpečnosť musí zaručiť zhotoviteľ a stavebný dozor si musí plniť svoju funkciu,“ prízvukuje exminister. Proti zdražovaniu diaľnic po tragédii je aj strana SaS.

Počiatek podobné tvrdenia odmieta. Minister tvrdí, že chce stavať najmä pre eurofondy a nie PPP projekty. Ešte pred voľbami však Smer naznačoval návrat k sporným PPP projektom.

Podpery mosta na Spiši mohli zlyhať pre chybne posúdenú statiku skruží, ktorú zabezpečuje zhotoviteľ a takisto sa špekuluje o nečinnosti stavebného dozoru na stavbe. Most pri Kurimanoch mal stavebne pod palcom Bögl a Krýsl. Firma sa v našej krajine momentálne púšťa do výstavby železničného úseku na Považí, od Trenčianskej Teplej po Zlatovce. Stavbári z Bögl a Krýsl však čelia obvineniam pre spadnutý rekonštruovaný most v českej Studénke. V lete roku 2008 sa most počas rekonštrukcie zrútil a narazil do neho medzinárodný rýchlik.

„Dáva mi to výkričník. Zatiaľ však nemám právny titul na to, aby som s Bögl a Krýsl rozviazal zmluvu,“ uvažuje šéf rezortu dopravy.

„Počítame s tým, že na úseku Trenčianska Teplá – Zlatovce využijeme vlastné kapacity. Naše mostárske kvality dosiaľ nikto nespochybnil. Veríme, že po ukončení vyšetrovania rôzne obavy pominú,“ povedal za Bögl a Krýsl Tomáš Jelínek.

V prípade tragédie pri Kurimanoch zodpovedné stavebné firmy navrhli odškodniť rodiny každej obete nešťastia sumou 33-tisíc eur. Podľa ministerstva dopravy ihneď majú vyplatiť 10-tisíc eur a zvyšok v pravidelných kvartálnych splátkach do konca roku 2013.

„My sme tento návrh vzali na vedomie. Okrem toho majú rodiny zosnulých zamestnancov nárok na dávky aj od Sociálnej poisťovne,“ informoval agentúru SITA hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Minister Počiatek deklaroval, že vláda sa postará o pozostalých bez ohľadu na to, či išlo o zamestnancov, alebo živnostníkov.

Pri nehode v Studénke zahynulo na mieste šesť ľudí a 95 sa zranilo, mnohí majú dodnes trvalé následky. Podľa svedkov nehody bol most podopretý neštandardnou konštrukciou. Polícia obvinila desať ľudí, medzi nimi sú aj pracovníci z Bögl a Krýsl. Obvinení sú riaditeľ ostravského závodu, šéf technického úseku, vedúci montér, či jeho zástupca.

Mosty nekolabujú len na Slovensku, ale aj v susedných Čechách. Problémy s piatimi mostami na diaľnici D47 objavil audit nemeckých expertov. Ich šetrenie zistilo, že za vzniknuté komplikácie môže zlý projekt, kde oceľ umiestnili do nevhodného prostredia, v ktorom je vystavená pôsobeniu vody a posypovej soli stekajúcej z vozovky. Piliere mostov tak klesajú a nosné konštrukcie hrdzavejú. Opravy jedného mosta vyjdú na 600 miliónov českých korún, teda v prepočte asi 24 miliónov eur.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
29,99
Sweet červené ruže s gypsophilou

Sweet červené ruže s gypsophilou

24,99
Perla červené ruže valentín

Perla červené ruže valentín

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk