Pretlačí Vážny širokorozchodnú železnicu?

Ľubomír Vážny (Smer), ktorý je od pondelka v novej funkcii podpredsedu vlády pre investície, bude mať pod palcom všetky projekty nad jednu miliardu eur.

28.11.2012 08:18
Ľubomír Vážny Foto:
Podpredseda vlády Ľubomír Vážny
debata (5)

Dohliadať bude aj na využívanie finančných prostriedkov Európskej únie v programovom období 2014 až 2020, z ktorých najväčšiu časť má získať rezort dopravy. Eurofondy sú u nás potrebné pri výstavbe diaľnic či rýchlociest.

Medzi najbližšie projekty, ktoré bude chcieť presadiť nový podpredseda vlády pre investície, sa pravdepodobne zaradí širokorozchodná železnica. Avšak najskôr je potrebné zistiť, či Slovensko takúto trať potrebuje. ,,Musíme tento projekt odpolitizovať, lebo je veľmi spolitizovaný. Už som komunikoval s veľkými európskymi bankami a chcel by som túto štúdiu posunúť na posúdenie Európskej investičnej banke a Európskej banke pre obnovu a rozvoj, či je z ich pohľadu tento projekt financovateľný," tvrdí Vážny.

Podľa informácií denníka Pravda sa premiér Róbert Fico v lete stretol so šéfom ruských železníc. Rusi majú eminentný záujem na tom, aby široké koľaje viedli práve cez našu krajinu.

Napriek tomu, že Vážny bude rozhodovať o odklepnutí každej investície vyššej ako jedna miliarda eur, do výstavby diaľnic a spôsobu ich financovania vraj zasahovať nebude. Exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) považuje vytvorenie úplne novej pozície pre Vážneho za nezmysel. ,,Môže to byť vnímané ako vyslovenie čiastočnej nedôvery súčasnému ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi, ktorý mal doteraz väčšinu novej Vážneho agendy v kompetencii," nazdáva sa Figeľ, ktorý nezabudol spomenúť podozrenia z korupcie, ktoré sa objavili počas Vážneho pôsobenia na ministerskom poste. Korupcia mala byť prítomná či už pri projekte mýtneho systému, alebo výbere poradcu pre výstavbu diaľnic. Prezident Ivan Gašparovič, ktorý Vážneho do funkcie vymenoval, povedal, že budúce rozhodnutia podpredsedu vlády pre investície vylúčia čo i len náznak korupcie.

Vážneho obviňujú opoziční poslanci z toho, že ako minister dopravy z čias prvej Ficovej vlády môže za predražené diaľnice stavané cez verejno–súkromný PPP projekt, mýtny tender či za krachujúce železnice. Keď totiž nastúpil na pozíciu ministra Figeľ, PPP projekty dostali stop a cesty sa stavali s použitím európskych peňazí. Mýtny tender za Vážneho ministrovania vyhrala firma SkyToll, ktorá dala vo verejnej súťaži najdrahšiu cenovú ponuku, a štát tak zaplatil o 200 miliónov eur viac. Viacerým podozreniam z mrhania peňazí a klientelizmu počas ministrovania čelil aj Figeľ. Železnice sa počas vlády Ivety Radičovej podrobili reštrukturalizácii a o zamestnanie v rámci troch štátnych železničných firiem prišlo takmer päťtisíc ľudí.

5 debata chyba