Záujem o IC vlaky rastie, bude ich jazdiť viac

Rýchlymi InterCity vlakmi, ktoré brázdia koľaje medzi Bratislavou, Žilinou a Košicami sa od septembra, odkedy v nich platí nová cenová politika, prepravuje viac cestujúcich ako predtým. Štátne železnice aj preto IC vlaky posilnia.

06.12.2012 06:42
Vlak, IC, železnica Foto:
Ilustračné foto
debata (1)

Od platnosti nového grafikonu, teda od polnoci 9. decembra 2012, bude premávať osem IC vlakov namiesto pôvodných siedmich. Celkovo však vlakov v rámci nového grafikonu ubudne.

„Od septembra sme zaznamenali zvýšenie počtu cestujúcich o jedenásť percent v porovnaní s predchádzajúcimi mesiacmi,“ potvrdil pre denník Pravda obchodný riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Jozef Schmidt. Napriek tomu, že lístky na IC vlaky sa predávajú lepšie, prevádzka rýchlovlakov zostane naďalej stratová.

„Myslím si, že tak ako bola naplánovaná strata, tak ju o čosi znížime. Bola plánovaná na 4,2 milióna eur, ale dostaneme sa asi pod štyri milióny eur,“ pokračuje Schmidt.

IC vlaky sa stali od začiatku tohto roka komerčným produktom štátneho prepravcu bez štátnych dotácií. Dopravní analytici stratu zdôvodňujú vlaňajším zdražením cestovného v priemere o desatinu. Bývalý šéf železníc Pavol Kravec tvrdí, že sa nakúpili nové vozne IC vlakov, ktoré majú vysoké odpisy.

Nová cenová politika mala do vozňov vrátiť šestinu odídencov. Ak si zákazník kúpi lístok 60 až 9 dní pred cestou, zaplatí zaň sumu v najnižšej kategórii. Mierne drahší je lístok pri kúpe osem dní až jeden deň pred cestou a najviac zaplatí v deň odchodu.

Železnice v prípade IC vlakov tiež zavádzajú štvorhodinový takt. IC vlaky vyrazia z Bratislavy o 5:33, 9:33, 13:33 a 17:33, z metropoly východu to bude o 5:28, 9:28, 13:28 a 17:28. „Technicky sa taktová doprava zvládnuť dá. Uvidíme, ako to bude vnímať cestujúci,“ uvažuje Schmidt. Taktová doprava sa však zavádza aj pri iných typoch vlakov na celom území krajiny.

Rozsah celej vlakovej dopravy pre budúci rok je 30,32 milióna vlakokilometrov, z toho 29,1 milióna vlakokilometrov tvoria výkony v rámci zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme. Tento rok si rezort dopravy objednal u prepravcu 30,48 milióna vlakokilometrov. Železničná doprava sa s platnosťou nového cestovného poriadku úplne zastaví na tratiach Turňa nad Bodvou – Plešivec – Jesenské, Prievidza – Nitrianske Pravno, Stará Ľubovňa – Plaveč, Spišské Vlachy – Spišské Podhradie a Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany.

Prímestské vlakové spoje zase prepravca výrazne zníži medzi Leopoldovom a Novým Mestom nad Váhom, Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou, Liptovským Hrádkom a stanicou Poprad-Tatry, Kežmarkom a Starou Ľubovňou, Turňou nad Bodvou a Košicami a Lipanmi a Plavčom. „Ceny lístkov v roku 2013 nebudeme meniť, navyšovať ich nebudeme ani v prípade IC vlakov,“ dodal Schmidt.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba