Hlavnou stanicou sa ešte roky pýšiť nebudeme

Ošarpaná budova, padajúca omietka, zima, žiadny výťah či pohyblivé schody, minimum služieb a naokolo postávajúci bezdomovci. Takýto pohľad čakal aj v piatok ľudí, ktorí cestovali vlakom z hlavného mesta domov z Hlavnej stanice. Dokedy budú musieť domáci, ale aj zahraniční cestujúci trpieť nelichotivý stav na stanici, nie je ani dnes jasné. Skloňuje sa rok 2016, keď by mala byť súčasná stanica nahradená novou modernou halou aj s tunelom pre električky.

21.12.2012 20:00 , aktualizované: 22.12.2012 12:00
Bratislavská vlaková Hlavná stanica Foto:
Bratislavská vlaková Hlavná stanica
debata (72)

Celý projekt však stojí a padá na nevysporiadaných pozemkoch pod stanicou. „Spoločnosť, ktorá má prenajatú výraznú časť pozemkov v okolí Hlavnej stanice, je v reštruktura­lizačnom konaní a mesto zároveň eviduje voči spomínanej spoločnosti pohľadávku vo výške viac ako 830-tisíc eur. Bez ukončenia zmluvného vzťahu s touto spoločnosťou a uznania jej záväzku vo vzťahu k samospráve hlavného mesta nie je v silách a kompetencii magistrátu daný problém vyriešiť,“ tvrdí hovorca bratislavského primátora Ľubomír Andrassy. Súčasný primátor Bratislavy Milan Ftáčnik preferuje riešenie, ktoré vychádza z nájomných vzťahov, nie z automatického predaja pozemkov či vecného bremena.

Celá prestavba železničnej stanice sa plánuje už desať rokov. K jej urýchleniu nepomohli ani majstrovstvá sveta v hokeji, ktoré sa v Bratislave a Košiciach konali v roku 2011. Práve vtedy sa totiž častejšie ako inokedy skloňovalo, že krajina potrebuje dôstojnú železničnú stanicu plnú služieb. V súčasnosti však ľudia idúci na vlak musia aj svoje ťažké kufre nosiť hore a dolu po schodoch, pretože chýba eskalátor. Mamičky s kočíkmi to takisto nemajú o nič ľahšie. Tým by sa pre zmenu zišiel výťah, ktorý takisto chýba.

Kedy sa však stanica zmení a plány sa stanú skutočnosťou, nevedno. Projekt by mal byť síce realitou v roku 2016, no dodnes sa nezačalo ani so stavbou, chýbajú aj povolenia.

„Situácia je z nášho pohľadu nevyhovujúca a nezodpovedá potrebám a úrovni cestovania tretieho tisícročia. Cestujúci s hendikepom či matky s kočíkmi nemajú možnosť presunúť sa samostatne na iné nástupište ako číslo 1 a 6. V týchto prípadoch sú odkázaní na pomoc a asistenciu zamestnancov železničnej stanice,“ priznáva hovorkyňa Železníc SR Martina Pavliková.

Stanica má však aj služobné výťahy, ktorými sa v prípade potreby dá dostať na nástupištia 2 až 4. O tých vie máloktorý cestujúci. Výťahy navyše nie sú samoobslužné, ale musia ich obsluhovať zamestnanci železnice. Problém nastáva aj pre ľudí, ktorí potrebujú bezbariérový nástup.

„Vzhľadom na úzke schodištia z nástupíšť nie je v súčasnosti možné vybudovanie stavebnej úpravy na týchto schodištiach. Priestor, ktorý je už v súčasnosti dosť úzky, by sa týmto ešte viac zúžil, asi o jeden meter, čo by so sebou prinášalo väčší problém, ako je vynesenie batožiny v ruke,“ pokračuje Pavliková.

Kedy sa však stanica zmení a plány sa stanú skutočnosťou, nevedno. Projekt by mal byť síce realitou v roku 2016, no dodnes sa nezačalo ani so stavbou, chýbajú aj povolenia. Projekt Predstaničné námestie, ktorého súčasťou bude obchodné centrum so 150 obchodmi a tenisovým kurtom na streche, administratívne centrum, nová staničná hala, tunel pre električky s vjazdom do staničnej haly či mimoúrovňové križovatky, predstavil developer – firma Transprojekt – v roku 2000.

Ľudia sa teda takpovediac za Hlavnú stanicu hanbia. Hovorí to aj Miloš z Bratislavy, ktorý prišiel čakať na stanicu svojho kamaráta z Prahy: „Je to tu otrasné. Vôbec nevidno, že by sa štát aspoň trocha snažil spríjemniť a zatraktívniť toto prostredie. Myslím si, že sa všetci spoliehajú len na to, že ľudia rýchlo nastúpia do vlaku a nepozerajú sa okolo seba. Precestoval som už kus Európy a môžem povedať, že naša stanica je v katastrofálnom stave.“

Okrem Hlavnej stanice čakajú zmeny aj blízku električkovú trať. Pre jej havarijný stav totiž električky prestali na železničnú stanicu premávať. „O tejto téme budú poslanci rokovať na prvom zasadnutí v roku 2013, teda začiatkom februára. Ak by sa ukázalo, že realizácia projektu je ohrozená, tak by samospráva hľadala riešenia spojené s rekonštrukciou trate vo vlastnej réžii,“ dodal Andrassy.

© Autorské práva vyhradené

72 debata chyba