Slovenská Kia plánuje vyrábať pre Afriku

Kórejská automobilka zo Žiliny odpovedá na problémy európskeho automobilového trhu prípravami na vývoz vozidiel priamo do Afriky.

03.01.2013 20:00 , aktualizované: 04.01.2013 08:00
Kia, autá Foto:
Ilustračné foto
debata (50)

V prípade modelu Sportage by slovenská fabrika mohla nahradiť časť súčasnej výroby kórejskej továrne. Vedenie tiež uvažuje nad tým, že model cee'd, pôvodne určený len pre európskych zákazníkov, ponúkne aj ľudom na čiernom kontinente.

„Vývoz do Afriky je aktuálne vo forme rokovaní s distribútormi a definitívne rozhodnutie ešte nepadlo,“ povedal Dušan Dvořák, hovorca Kia Motors Slovakia. Po Európskej únii, Rusku by tak Afrika mohla byť tretím strategickým trhom žilinskej automobilky. „Kia Sportage je celosvetovo predávaný model, vyrábaný v Kórei a na Slovensku. V tomto prípade by sa prerozdelili výrobné kapacity koncernu. Samotný cee'd je pôvodne určený len pre európskeho zákazníka a je otázkou, či by sa dal vyvážať aj na iné trhy,“ dodal Dvořák.

Prezident žilinskej automobilky Eek-Hee Lee o zámeroch vyvážať na africký kontinent informoval už aj 3 900 zamestnancov podniku. „Kia plánuje v tomto roku využiť naplno svoje výrobné kapacity a v roku 2013 by sme mali vyrobiť tristotisíc vozidiel. Pomôcť dosiahnuť tento cieľ má podľa vedenia aj vývoz automobilov do Afriky,“ potvrdil šéf odborov v Kii, Miroslav Chládek.

Rokujú o vyšších platoch

Zamestnanci sa budú pri dobrých vyhliadkach závodu snažiť v tohtoročnom dodatku ku kolektívnej zmluve presadiť zvýšenie platov. „V minulom roku prišlo pre zavedenie tretej zmeny k poklesu nadčasov, čo spôsobilo zníženie platov zamestnancov. V tomto roku by sme sa preto chceli s vedením dohodnúť na 8-percentnom zvýšení tarifných platov pre všetkých zamestnancov,“ priblížil Chládek.

Odbory sa budú usilovať presadiť aj zvýšenie príplatkov za poobednú, nočnú a nadčasovú prácu. Pred dvoma rokmi bola priemerná mesačná mzda v Kii na úrovni 1 100 eur v hrubom. Odbory  budú  až v polovici januára disponovať údajmi o aktuálnej výške priemerných platov v závode.

Napriek optimistickým plánom sa Kia pripravila aj na možnosť slabšieho predaja vozidiel. So zavedením tretej zmeny začala žilinská automobilka využívať agentúrnych zamestnancov. Kým pri dvoch zmenách mala len stálych zamestnancov, tak dnes v nej pracujú približne dve stovky agentúrnych pracovníkov.

„Týka sa to hlavne ľahko zvládnuteľných pracovných pozícií ako prevoz vozidla medzi pracoviskami linky, odstraňovanie lepiacich pások či jednoduchšia montáž,“ vymenúval umiestnenia agentúrnych zamestnancov Chládek.

Tento rok bude v prípade nezlepšovania dlhovej krízy v eurozóne náročný pre všetky tri slovenské automobilky. Výsledkom zvyšovania daní je nižší záujem o autá. „V roku 2012 klesal predaj nových áut v Európe o viac ako sedem percent, našej značke sa aj napriek tomu darilo rásť. Konkurenčné prostredie bude v roku 2013 ešte tvrdšie ako v tom minulom,“ zhodnotil Dvořák.

PSA prekonal výrobný rekord

Z troch slovenských automobiliek sa v roku 2012 najmenej darilo trnavskej automobilke PSA Peugeot Citroën, ktorá síce spustila tretiu zmenu, ale pre menej objednávok musela pred koncom roka na devätnásť dní prerušiť výrobu. Samotný závod hodnotí minulý rok ako obdobie najväčších zmien od spustenia výroby v roku 2006.

„Štart výroby nového modelu Peugeot 208, zavedenie tretej pracovnej zmeny, facelifting existujúceho modelu Citroen C3 Picasso, doteraz rekordný objem výroby viac ako 214-tisíc vozidiel za rok 2012 a zníženie objemu odpadov vyvážaných na skládku na nulu,“ vymenoval úspechy trnavského závodu PSA Peugeot Citroën hovorca Peter Švec.

Naplno využívať 300-tisícovú výrobnú kapacitu bude trnavská automobilka najskôr v roku 2014. Pre PSA Peugeot Citroën tak znamená tento rok obdobie stabilizácie a mierneho rastu výroby automobilov. „Najväčšie riziká momentálne vidíme na západoeurópskych trhoch – Nemecka, Talianska, Francúzska,“ dodal Švec.

Tušiť niektoré výrobné zmeny museli pred koncom roka aj v bratislavskom závode Volkswagenu. „Minulý rok bol pre automobilku z hľadiska produkcie rekordný a konkrétne čísla budú zverejnené až v marci,“ povedal hovorca závodu Volkswagen Slovakia Vladimír Machalík. Podľa odhadu denníka Pravda vyrobil Volkswagen v minulom roku okolo 350-tisíc vozidiel. Ďalšie dve slovenské automobilky už potvrdili svoju minuloročnú produkciu. Žilinská Kia vyrobila približne 292-tisíc vozidiel a trnavský PSA Peugeot asi 214-tisíc automobilov.

© Autorské práva vyhradené

50 debata chyba