Ten platí od 9. decembra 2012 do 14. decembra 2013 a podľa Kubáčka zaviedol „pravidelné spojenia a ľahko zapamätateľný čas odchodov vlakov.“
Ministerstvo dopravy po nedávnych zmenách v osobnej vlakovej doprave tvrdí, že neobmedzuje ani nelikviduje železničnú dopravu. „Za rok prejdú vlaky rovnaký počet kilometrov ako pred rokom. Čo sa týka počtu vlakov, tak ich v novom grafikone jazdí denne v priemere o sto viac, ako v pôvodnom grafikone. To, čo sme urobili, je práve krok k jej záchrane,“ uviedol rezortný štátny tajomník Andrej Holák. Pripomenul, že taktová doprava, kedy vlaky jazdia v pravidelných intervaloch nielen v špičke, ale celý deň, je bežná všade vo vyspelom svete.
V Českej republike, Maďarsku a Rakúsku vzrástol počet ľudí jazdiacich vlakom po zavedení podobných zmien o desať až tridsať percent. „Okrem toho veľmi pozorne zvažujeme dopady našich krokov. Osobne som bol v Banskej Štiavnici, kde sme aj vzhľadom na turistický potenciál tohto mesta zachovali železničnú trať Banská Štiavnica – Hronská Dúbrava,“ dodal Holák.
Vlaky prestali premávať na piatich regionálnych traťových úsekoch Turňa nad Bodvou – Plešivec – Jesenské (premávajú len rýchliky), Prievidza – Nitrianske Pravno, Stará Ľubovňa – Plaveč, Spišské Vlachy – Spišské Podhradie a Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany. Na ďalších šiestich tratiach jazdia výrazne menej, a to medzi Leopoldovom a Novým Mestom nad Váhom, Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou, ako aj na úsekoch Liptovský Hrádok – Poprad-Tatry, Kežmarok – Stará Ľubovňa, Turňa nad Bodvou – Košice a Lipany – Plaveč. Dôvodom zastavenia a obmedzenia osobnej železničnej prepravy na týchto tratiach bola podľa rezortu dopravy nízka efektivita prímestskej dopravy.
„Tento štát si nemôže dovoliť prevádzkovať trate, ktorými jazdí v priemere deväť alebo 25 ľudí na vlak. Jedna zo zmien, ktoré sme spravili v grafikone je, že sme presunuli vlakokilometre na trate, kde ich ľudia naozaj využijú. Zároveň by som chcel znova zdôrazniť, že naozaj nešlo o redukovanie, ale o presun, teda ak sme niekde ubrali, tak sme inde zasa pridali,“ povedal Kubáček. Pripomenul, že všetky zmeny vo vlakovej doprave ministerstvo prerokovalo so samosprávnymi krajmi.
Na Slovensku v súčasnosti funguje jediný súkromný železničný osobný dopravca. Vlaky spoločnosti RegioJet premávajú od marca minulého roka na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. „Ďalšiu liberalizáciu osobnej vlakovej dopravy je možné očakávať v rokoch 2014 až 2015,“ dodal Kubáček. Ministerstvo dopravy už pred rokom informovalo, že v záujme zvýšenia konkurenčného prostredia v osobnej železničnej doprave plánuje umožniť prevádzkovať prepravu na niektorých regionálnych tratiach novému dopravcovi. Pôjde o prepravu na štyroch tratiach Prievidza – Nové Zámky, Prievidza – Horná Štubňa, Leopoldov – Nitra a Trenčín – Chynorany.