Benzín na diaľniciach je predražený

Tankovanie na diaľničných čerpacích staniciach je čoraz drahšie. Kým ešte nedávno sa predával najpopulárnejší benzín Natural 95 s "diaľničnou" prirážkou jeden až dva centy, v súčasnosti sú rozdiely v cenách ešte vyššie. Denník Pravda na to upozornilo viacero motoristov.

07.01.2013 20:00 , aktualizované: 08.01.2013 07:10
Čerpacia stanica
Ilustračné foto
debata (29)

Na čerpačkách neďaleko obce Červeník pri Hlohovci dlhodobo patrí palivo medzi najdrahšie na Slovensku. Napríklad pumpa Shell Červeník predávala včera liter klasického benzínu Natural 95 Fuel Save za 1,55 eura. Zhruba šesť kilometrov vzdialená čerpacia stanica v Hlohovci s rovnakou značkou chcela za rovnaké palivo o štyri centy menej. Zástupca slovenskej časti Shellu Petr Šindler sa k tomu nechcel vyjadriť. „V žiadnom štáte nekomentujeme svoju cenovú politiku (okrem iného pre prísne burzové pravidlá),“ uviedol Šindler.

Rozdiely sú aj medzi cenami diaľničnej čerpačky OMV Zeleneč, ktorá včera predávala liter benzínu Natural 95 za 1,539 eura. Kto však prešiel pár kilometrov na pumpu rovnakej značky na Hlbokej ulici v Trnave a natankoval plnú 40-litrovú nádrž, ušetril presne jedno euro. Mestská pumpa totiž mala rovnaké palivo lacnejšie o 2,5 centa. Podľa prokuristu OMV Slovensko Mariána Sochu je v mnohých krajinách bežné, že sa cena paliva mierne odlišuje v závislosti od umiestnenia čerpacej stanice. „Jedným z hlavných dôvodov mierne vyššej ceny benzínu je aj výška investícií – máme vyššie kapitálové výdavky na čerpacie stanice, ktoré sa nachádzajú na diaľniciach, keďže je na nich väčšia plocha obchodu, gastra, ako aj väčší počet výdajných stojanov,“ podotkol Socha.

Na rozdiely možno natrafiť aj pri hraničnom priechode z Česka na Slovensko na Záhorí. Diaľničná čerpačka Slovnaft neďaleko hraníc predávala liter benzínu za 1,54 eura. Pumpa vzdialená niekoľko stoviek metrov pri obci Kúty v okrese Senica bola lacnejšia o 2,5 centa. Hovorca Slovnaftu Anton Molnár to zdôvodňuje aj tým, že areál diaľničných čerpacích staníc je zvyčajne podstatne rozľahlejší ako v prípade čerpacích staníc v mestách a ich súčasťou sú aj parkoviská a nezriedka aj oddychové zóny. „V cenách palív na diaľničných čerpacích staniciach sa odrážajú napríklad vyššie náklady spojené s ich údržbou, ako je odpratávanie snehu, likvidácia komunálneho odpadu, prevádzka toaliet alebo vyššie ceny za prenájom pozemkov,“ argumentuje.

Koľko peňazí však majitelia diaľničných čerpacích staníc platia za prenájom a či je prenájom naozaj oveľa drahší ako v prípade mestských púmp, nie je jasné. Hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík totiž v telefonickom rozhovore iba prezradil, že cena je výsledkom verejnej súťaže. Ani napriek prísľubu a viacerým urgenciám však denníku Pravda neposkytol informáciu, koľko peňazí žiada štátna firma za prenájom pozemkov pri diaľniciach.

Podľa posledných informácií Štatistického úradu sa na Slovensku predával liter benzínu Natural 95 v priemere za 1,5 eura. Viacerí analytici očakávajú, že čoskoro by mala jeho cena klesnúť až pod 1,5 eurovú hranicu. Podľa posledných dostupných štatistík Európskej komisie však bol pred koncom roka slovenský benzín suverénne najdrahší v regióne. Za severnými hranicami ho predávali o 17 centov lacnejšie, v Česku to bolo o dvanásť centov menej. Kto vycestoval natankovať do Rakúska i Maďarska, ušetril na každom litri desať centov.

© Autorské práva vyhradené

29 debata chyba