Rožková vojna priniesla pečivo po päť centov

Šesť rokov neboli rožky a chlieb také lacné, ako ich teraz v akciách ponúkajú obchodné reťazce. Hoci ich pekári pečú z drahého obilia, ktoré sa na sklonku minulého roka predávalo za vysoké ceny, rožky stoja len päť namiesto šesť centov a kilogramový bochník pšeničného chleba sa dá kúpiť už aj za 75 centov.

10.01.2013 20:00 , aktualizované: 11.01.2013 08:00
pečivo, chlieb, jedlo Foto:
Ilustračné foto.
debata (64)

Veľkú rožkovú vojnu rozpútal pred Vianocami reťazec Kaufland a hodenú rukavicu zdvihli všetci konkurenti. V každom z veľkých reťazcov ponúkajú kupujúcim päť centové rožky a jeden mimoriadne lacný chlieb. Obyčajne štartuje na cene 75 centov, alebo 79 až 85 centov. Všetky ostatné druhy pečiva aj chleba sú drahšie, často o desiatky percent.

„Chlieb a rožky patria už roky k tovarom, prostredníctvom ktorých sa obchodníci usilujú dostať spotrebiteľov práve do svojho obchodu,“ komentuje najnovšie kolo zápasu o kupujúcich Ľubomír Drahovský zo spoločnosti Terno, ktorá analyzuje trh s potravinami. Akcie s rožkami a chlebom sú podľa Drahovského dobre prerátanou marketingovou záležitosťou. Drahšie pečivo a chlieb totiž vyrovnávajú straty z predaja akciových rožkov štandard a základného konzumného chlebíka.

Situácia, ktorá vznikla na prelome rokov je odrazom meniacich sa ekonomických pomerov. Obchodníci očakávajú za lanský rok nižšie tržby ako v roku 2011 a preto sa usilujú, aby ľudia prišli do obchodov. Na druhej strane zákazníci šetria, tiež kde sa dá. Ak takúto možnosť ponúkne chlieb, ktorý v akcii teraz stojí menej ako v októbri 2007 (vtedy 27 Sk, dnes 75 centov, resp. 22,60 Sk) ľudia to len vítajú.

Cechmajster cechu pekárov a cukrárov regiónu západného Slovenska Vojtech Szemes však poukazuje aj na druhú stranu mince. Rožok štandard by mal vážiť 38 až 40 gramov a obsah tuku limituje norma hranicou aspoň troch gramov. „V podstate sú tieto rožky takmer bez tuku,“ poukazuje na kvalitu.

Pekárka Janka Smatanová zásobuje svojimi výrobkami reťazce v okrese Topoľčany. „Môj chlieb stojí v jednom z nich 1,30 eura, v ďalšom 1,40 eura, zároveň však reťazce ponúkajú od konkurenčnej pekárne zo susedného okresu aj akciový chlieb po 75, respektíve 85 centov.“

Ľudia, ktorí majú hlboko do vrecka, a nejde len o dôchodcov, ale aj mladé rodiny, odkladajú nákup chleba do večerných hodín. V reťazci potom predávajú drahší Smatanovej chlieb v akcii a niektorí zákazníci si kúpia aj päť bochníkov. Štyri rovno putujú do mrazničky. Aj takto sa dnes šetrí.

Minuloročnú pekársku sezónu označila Smatanová za zlú. Jej výkony klesli o 30 percent a na platoch to pocítili aj pekári – zarábali o sto až stopäťdesiat eur mesačne menej ako v roku 2011. To, že ľudia prechádzajú na akciové nákupy, potvrdzujú aj ostatní pekári. Milan Rusina má pekáreň v Dolnom Kubíne a hovorí, že akcie na chlieb a rožky, ktoré vyhlasujú obchodníci, sú odpoveďou na zárobky väčšiny obyvateľstva.

„Rodinám, kde manželia majú mesačné zárobky medzi 400 až 500 eurami, neostáva nič iné, len sústrediť nákupy na dni, keď obchodníci vyhlasujú akcie. Chlieb a pečivo si ľudia kúpia skôr ako televízor, pretože jesť musia denne,“ podotýka Milan Rusina.

Na svetových trhoch medzitým začali klesať ceny obilia. „Dôvodom zlacňovania je očakávanie, že farmári na jar zasejú viac obilnín, na ktorých doteraz výborne zarábali,“ hovorí analytik spoločnosti Colosseum Boris Tomčiak. To by podľa neho mohlo stimulovať obchodníkov k tomu, aby pokračovali v akciových predajoch pečiva.

Tento názor korešponduje so stratégiou jedného z reťazcov, ktorý sľubuje spotrebiteľom, že za súčasné ceny bude predávať chlieb a rožky do Veľkej noci.

© Autorské práva vyhradené

64 debata chyba