Štát chce naliať do diaľnic a železníc za tri roky 8 miliárd eur

Do rozvoja cestnej a železničnej infraštruktúry na Slovensku bude do apríla 2016 investovaných 8 miliárd eur. Informoval o tom v stredu premiér Robert Fico po dva a pol hodinovom rokovaní s ministrom dopravy Jánom Počiatkom v rámci kontrolného dňa.

13.02.2013 14:09 , aktualizované: 17:32
Diaľnica, Košice, stavba Foto:
Ilustračné foto
debata (8)

Podľa predsedu vlády uvedená suma do dopravnej infraštruktúry je maximálne dôležitá pre podporu hospodárskeho ras­tu.

„Všetky úseky na najvýznamnejšej diaľnici D1 buď budú dokončené alebo budú v pokročilom štádiu výstavby,“ povedal. Počas funkčného obdobia terajšej vlády by malo byť podľa Fica ukončených 140 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, rozostavaných 310 kilometrov a pripravených na výstavbu ďalších okolo dvesto kilometrov.

Fico bude podporovať ministra dopravy pri čerpaní prostriedkov Európskej únie v nasledujúcom programovom období 2014 až 2020, v ktorom bude môcť Slovensko celkovo využiť viac peňazí ako v súčasnom období eurofondov.

„Pokiaľ bude ministerstvo pripravené, budem podporovať financovanie projektov možno aj na úkor iných oblastí. Cesty, to je aj zamestnanosť pre slovenské firmy, ale najmä je to veľký impulz pre slovenské hospodárstvo,“ dodal Fico.

V súčasnom volebnom období má tiež začať modernizácia a opravy 1 040 kilometrov ciest I. triedy, z čoho ukončených by malo byť 834 kilometrov. Minister Počiatek povedal, že plánujú začať modernizáciu 77 kilometrov a ukončiť modernizáciu 79 kilometrov železničných tratí spolu s už rozostavanými stavbami.

„V prípade naplnenia tohto scenára preinvestujeme do konca roku 2015 šesť miliárd eur a celý dobeh na rok 2016 bude ďalších 2,2 mld. eur,“ uviedol Počiatek. Stavebné firmy, ktoré zápasia s nedostatkom zákaziek, by sa podľa neho mali zamyslieť nad tým, ako budú vôbec kapacitne zvládať práce po investovaní okolo 8 mld. eur na rozvoj dopravnej infraštruktúry. Dĺžka odovzdaných diaľnic a rýchlostných ciest by sa podľa Počiatka mala zvýšiť zo súčasných 685 kilometrov na 743 kilometrov a v roku 2016 by bolo rozostavaných ďalších 240 kilometrov.

Rozvoj dopravnej infraštruktúry má byť financovaný, tak ako doteraz, najmä z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu. Premiér hovoril s ministrom dopravy aj o možnostiach využitia projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP). Tento spôsob financovania bol zatiaľ využitý len pri výstavbe úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice.

„Táto cesta je podstatne intenzívnejšie využívaná, ako sa predpokladalo pri jej realizácii. Minister ma informoval, že pokiaľ ide o ďalšie PPP projekty, ktoré by sme mohli zrealizovať a použiť na financovanie ciest v rokoch 2013 až 2016, sú limitované možnosťami štátneho rozpočtu v sume okolo 260 mil. eur ročne,“ povedal Fico s tým, že túto sumu by mohol štát platiť počas 30 rokov koncesie.

Figeľ: Nemajú sa čím pochváliť

Minister dopravy Ján Počiatek za necelý rok v tomto rezorte podľa predsedu KDH Jána Figeľa neurobil nič podstatné. Počiatkov predchodca tvrdí, že prezentované výsledky ministerstva dopravy skôr hovoria kriticky o stave vecí a „o maľovaní analýz a plánov do budúcnosti“. „Za rok činností sú dôležité už výsledky, nielen zámery a už vôbec nie predchádzajúce sľuby. Ak by boli výsledky, tak sa nimi určite Robert Fico a Ján Počiatek pochvália,“ povedal v stredu na brífingu Figeľ.

Exminister dopravy kritizoval Počiatka za zrušenie projektov na modernizáciu ciest I. triedy v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom samosprávnom kraji. Podľa Figeľa to bol najväčší projekt v dejinách Slovenska na obnovu a modernizáciu 570 kilometrov „jednotiek“ po celej krajine. Líder kresťanských demokratov pripomenul, že stále nie je rozhodnuté o viacerých dôležitých diaľničných tendroch, napríklad na výstavbu úsekov D1 pri Žiline s tunelom Višňové a pri Ružomberku, ako aj D3 na Kysuciach. Upozornil, že zákazku na výstavbu D1 Hubová – Ivachnová má napokon získať štvrtý uchádzač v poradí (ide o združenie s Váhostavom – SK, a.s. a OHL ŽS, a.s.).

„Zrušil už po vyhodnotení výsledkov súťaž na výstavbu bratislavskej Filiálky,“ vyčíta Počiatkovi Figeľ. Plánovaná podzemná stanica podľa neho mala byť súčasťou medzinárodného koridoru Paríž – Stuttgat – Viedeň – Bratislava. „Ak Slovensko v tomto nezaberie, trať pôjde, ale mimo nás, skôr na Budapešť než na Bratislavu,“ dodal Figeľ.

Uzavretiu tendrov a začatiu výstavby úsekov D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala a Hubová – Ivachnová bráni podávanie námietok uchádzačov a zdĺhavé rozhodovanie o nich na Úrade pre verejné obstarávanie. Zastavenie projektu Filiálka vlani na jeseň Počiatek zdôvodnil tým, že štúdia realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava, ktorú vypracovali nezávislí experti na požiadanie Európskej komisie a technických expertov Európskej únie, neodporučila projekt v navrhnutej podobe z ekonomických a technických dôvodov. A z tých istých príčin sa nebude realizovať ani druhá časť projektu, v rámci ktorej mala byť postavená trať od Filiálky do Petržalky cez hlboký tunel pod Dunajom.

Zrýchlená novela verejného obstarávania podľa predsedu KDH bude slúžiť tomu, aby sa v tendroch dalo vyberať tak, ako to vyhovuje vyberajúcim. „Na takúto politiku doplácajú nielen vodiči, doprava, ekonomika, stavbári, ale aj obyvatelia. A už či nezamestnanosť, pokles ekonomiky a nárast štátneho dlhu sú výsledkom aj takejto nekompetentnej alebo nezodpovednej politiky, resp. nečinnosti v jednom z najväčších hospodárskych rezortov,“ dodal Figeľ.

Za dobrú správu šéf KDH označil to, že nielen Počiatek, ale aj Fico už vytriezveli z PPP projektov. „Za celý rok ich nepresadzujú, pretože nie sú na to ani kapacity a zrejme ani dôvera, aby takéto projekty na Slovensku sa znovu rozbiehali,“ myslí si Figeľ.

8 debata chyba