Ľudia šetria čoraz viac na potravinách

Jesť sa musí denne, ale ľudia nakupujú potraviny opatrnejšie ako pred rokom či dvoma. Majú na to hneď dva dôvody. Potraviny neustále dražejú a zneistievajú ich aj posledné potravinové škandály.

19.02.2013 20:00 , aktualizované: 20.02.2013 08:00
mlieko, potraviny, nákup Foto:
Ilustračné foto
debata (91)

Znervózneli aj obchodníci s potravinami. Vlani im klesli tržby za potraviny o šesť percent a nespasili ich ani Vianoce.

Trend v znižovaní výdavkov za potraviny pokračuje aj od začiatku tohto roka. Nie je to nič netypické. V januári sa obyvateľstvo vždy spamätáva z väčších vianočných výdavkov a ľudia dojedajú takpovediac zvyšky z bohatej štedrovečernej hostiny.

Lenže prvý tohtoročný mesiac priniesol medzimesačné zvýšenie cien potravín o 5,9 percenta, čo bolo podľa analytičky Poštovej banky Evy Sadovskej najvyššie zdraženie od októra 2011. Ide síce o cyklický jav – o doznievanie jesenného zdražovania obilnín na svetových poľnohospodárskych burzách, ale čísla nepustia. Situáciu vyostrili aj dva potravinové škandály – najprv poľské trubičky a vzápätí konské mäso v hovädzích výrobkoch.

Reakcia spotrebiteľov prišla obratom. „Ľudia nakupujú jedlo oveľa opatrnejšie, do košíkov kladú menej potravín. Po supermarketoch jazdia s poloprázdnymi vozíkmi,“ charakterizoval správanie spotrebiteľov analytik trhu s potravinami Ľubomír Drahovský. Z týždňových nákupov sa prešlo na dvoj- až trojdňové.

Fakt, že spotrebitelia šetria, priznal aj jeden z najväčších obchodných reťazcov Tesco Stores SR. Pripisuje to okrem iného aj zníženiu reálnych príjmov časti obyvateľstva po tom, čo od januára vstúpili do platnosti niektoré zákony týkajúce sa odvodov. Uviedla to hovorkyňa Tesco Zuzana Lošáková.

To, že spotrebitelia pribrzdili, ako jedni z prvých pocítili pekári. „Hovorí sa, že chlieb sa na Slovensku je denne. Je to pravda, ale v porovnaní s rokom 2009 malým a stredným pekárňam klesli tržby na prelome rokov 2012/2013 oproti roku 2009 o 30 percent. Ľudia šetria už aj na nákupe chleba a rožkov,“ hovorí predseda Cechu pekárov a cukrárov zo západného Slovenska Vojtech Gottschal. Mnohí si podľa Gottschala kúpia iba pol bochníka namiesto celého a obvyklé množstvo rožkov sa zredukovalo na polovicu.

Snaha šetriť je evidentná, ale spotrebitelia niekedy konajú podľa pekárov skratkovito. „Počkajú si napríklad, kým pekárne napečú rožky za akciovú cenu do reťazcov a potom si ich niektorí zákazníci nakúpia aj 50. Strčia ich do mrazničky a neskôr si ich prihrievajú. Čo ušetrili na pečive, doplatia zasa na energii,“ vraví považskobystrický pekár Milan Brojo.

Slabšie ako obvykle sa predáva aj mäso. Jeden z najväčších mäsiarskych podnikov na Slovensku Púchovský mäsový priemysel hlási pokles predaja výsekového mäsa takmer o 30 percent.

„Minulý rok to bola pohodička, teraz predaj zachraňujú mäsové výrobky,“ konštatoval majiteľ Púchovského mäsového priemyslu Anton Fabuš.

Prvý štvrťrok je v predaji mäsa vždy problematický. To, že padol tohto roku, spotrebitelia aj obchodníci vnímajú citlivejšie preto, lebo je kríza. Mäsiar Arpád Bognár z Eliašoviec na Žitnom ostrove je však optimista. „Na trhu je prebytok ošípaných. Zvieratá sa predávajú lacnejšie, mohol som si preto dovoliť akciové ceny výsekového mäsa aj výrobkov o 20 percent nižšie, ako sú obvyklé ceny.“

Akcie sa stali hlavným prostriedkom, ako dostať ľudí naspäť do obchodov. Podľa prieskumu, ktorý urobila agentúra Sales House, na zľavové a letákové akcie reaguje až 46 percent spotrebiteľov. To, že si ľudia čoraz viac vyberajú podľa akciovej ponuky, potvrdila aj hovorkyňa Tesco Zuzana Lošáková. Upozornila však, že nový zákon o neprimeraných podmienkach neumožňuje dodávateľom pripraviť také výhodné akcie ako v minulosti. Novým trendom je dopyt po slovenských výrobkoch. Tesco už štvrtý mesiac neponúka iné kurence ako slovenské.

„Ľudia čoraz viac hľadajú prijateľnú kvalitu za prijateľnú cenu,“ hovorí znalec trhu s potravinami Ľubomír Drahovský. V praxi to podľa Drahovského povedie k tomu, že sa rozšíri ponuka privátnych značiek obchodných reťazcov na úkor dlhé roky budovaných firemných značiek jednotlivých mliekarní, mäsokombinátov.

PIANO

Prečítajte si aj glosu Mariána Repu Neružové vyhliadky. Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

© Autorské práva vyhradené

91 debata chyba