S vývozom automobilov na Východ je problém

V Európskej únii každý mesiac kupuje nové vozidlá čoraz menej ľudí. Slovenské automobilky sa tak spoliehajú najmä na rast dopytu z krajín mimo únie.

03.04.2013 09:10
PSA Peugeot Citroën, automobilka, Trnava Foto: ,
Ilustračné foto
debata (2)

Rastúce ekonomiky síce stále ponúkajú viac bohatých ľudí schopných kupovať si automobily z Európy, ale zároveň zvyšujú tlak na presun výroby priamo k sebe. Najnovším príkladom je Ukrajina, ktorá k štandardnému 10-percentnému clu zaviedla dovozné prirážky od 6,5 do 13 percent.

„Toto opatrenie znamená novú obchodnú bariéru vo veľmi citlivom sektore a výrazne zasiahne export automobilov v Európskej únii,“ povedal John Clancy, hovorca komisára pre obchod De Guchta. Na lepšiu ilustráciu, Ukrajina len v minulom roku doviezla na svoje územie automobily v celkovej hodnote 3,2 miliardy dolárov. Spomínané vyššie dovozné prirážky vstúpili do platnosti 14. marca bez akéhokoľvek konzultovania s obchodnými partnermi.

„Vyzývame preto Ukrajinu, aby prehodnotila a stiahla toto opatrenie, keďže nemá žiadne riadne právne zdôvodnenie a má negatívny ekonomický dosah na záujmy Európskej únie,“ dodal Clancy.

Táto situácia znepokojuje aj tri slovenské automobilky. „Za minulý rok sme na Ukrajinu exportovali necelých 1,6 percenta našej produkcie. Aktuálny vývoj na ukrajinskom trhu budeme priebežne monitorovať,“ povedal Jozef Bačé, hovorca Kia Motors Slovakia. Automobilka zároveň verí, že zavedenie dovozných prirážok nebude mať zásadný vplyv na splnenie tohtoročného výrobného plánu, ktorým je produkcia 292-tisíc automobilov za rok. „Ťažiskovými odbytiskami pre náš výrobný závod aj naďalej zostávajú predovšetkým krajiny západnej Európy a Rusko,“ dodal Bačé.

„V minulom roku na ukrajinský trh smerovalo viac ako 2¤000 vozidiel,“ povedal hovorca Volkswagenu Slovakia, Vladimír Machalík. Bratislavská automobilka s vyše 400-tisícovou produkciou tak neočakáva výrazný účinok situácie na svoju tohtoročnú produkciu. Z troch slovenských automobiliek má momentálne najväčšie problémy s dostatkom zákaziek PSA Peugeot Citroën. Práve trnavská automobilka ako jediná denníku Pravda neprezradila, aký dosah bude mať na jej výrobu zavedenie dovozných prirážok na Ukrajine.

„Vysoké dovozné prirážky majú za cieľ motivovať automobilové koncerny začať vyrábať priamo na Ukrajine,“ vysvetlil Jaroslav Holeček, prezident Združenia automobilového priemyslu Slovenska. Ukrajina zdražovaním dovozu v podstate len kopíruje obchodnú politiku Ruska. „V Rusku už dnes platia 30-percentné dovozné prirážky na automobily,“ dodal Holeček. Slovenské závody sa príliš drahému dovozu môžu vyhnúť tak, že do Ruska posielajú automobily rozobrané na viacero častí a následne ich kompletizujú v miestnych závodoch.

„Ruský tlak na výrobu automobilov priamo v krajine je však veľmi silný a takto sa bude dať vyvážať možno už len pár rokov,“ odhadol Holeček. Navyše automobilky, ktoré na výrobu závodov dostanú podporu od ruskej vlády, musia so sebou priniesť aj subdodávateľov. Európska únia môže tieto nepriaznivé tendencie zastaviť jedine podpisom vzájomných obchodných dohôd. „Ukrajina je dôležitým partnerom Európskej únie,“ uviedol predseda Európskej komisie José Manuel Barroso. Únia tak neplánuje žiadne odvetné opatrenia za zvýšenie dovozných prirážok na automobily. „Plán na ďalší rozvoj našich vzťahov, cez asociačnú dohodu vrátane rozsiahlej a komplexnej zóny voľného obchodu, je už pred nami a kroky a kritéria na jej podpísanie sú jasne definované,“ uzatvoril Barroso.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba