Palivá lacnejú, akcie padajú. Praská bublina?

Prekvapujúci jarný pokles cien ropy a palív vo svete by mohol znamenať, že prichádza ďalšie kolo krízy.

19.04.2013 10:30
Benzín, nafta, tankovanie, pumpa Foto:
Ilustračné foto
debata (27)

Zníženie cien palív vidno už aj na Slovensku. Benzín a nafta idú od piatku dole o ďalšie 2 centy. Informoval o tom vo štvrtok portál www.pravda.sk/tankujem. Minulý týždeň ceny poklesli o 1,5 až 2 centy. Kým vodičov to môže tešiť, opäť sa zároveň začína hovoriť o praskaní finančnej bubliny. Ak by sa tak stalo, pre ľudí by to znamenalo v konečnom dôsledku, že budú mať menej práce a až na dočasný pokles cien dôjde k ďalšiemu uťahovaniu opaskov.

Analytici sa väčšinou stotožňujú s tým, že ceny akcií firiem aj bánk sú nafúknuté a dlhodobo nezodpovedajú realite. Nie je však jasné, kedy trhy prestanú veriť nalievaniu peňazí do ekonomiky zo strany centrálnych bánk a realita sa prejaví na burzách a potom aj v bežnom živote. Za posledný mesiac európske trhy klesli asi o tri percentá. Len predvčerom akcie išli dole o takmer dve percentá. „V podstate od roku 2009 varujeme pred megabublinou na akciových trhoch. Dnes sa zdá, že to už chápe väčšina,“ myslí si Vladimír Pikora zo spoločnosti Next Finance. Ekonomiky vo svete slabnú, nových áut sa predáva o desatinu menej ako vlani a politikom postupne dochádzajú stimuly, ktorými by dotovali výrobu.

Nemci bez stimulov, slabnúca Čína

Napríklad Nemecko po poslednej veľkej kríze, ktorá prišla po spľasnutí realitnej bubliny v USA, ešte v roku 2009 podporilo ekonomiku rozsiahlymi výdavkami predovšetkým na podporu zamestnanosti. „Nemáme silu na druhý balíček hospodárskych opatrení bez toho, aby sme stratili medzinárodnú dôveru,“ povedala však tento týždeň nemecká kancelárka Angela Merkelová.

Na druhej strane predpovede najsilnejších inštitúcií náhlu krízu neočakávajú. Medzinárodný menový fond nedávno znížil prognózu tohtoročného globálneho rastu z 3,5 na 3,3 percenta. Na rok 2014 však fond očakáva oživenie rastu na štyri percentá. Na druhej strane ekonomiky eurozóny zasiahnuté dlhovou krízou sa mali podľa predpovedí spamätať z vlaňajšej recesie už tento rok, ale nestane sa tak. Naopak, dlhová kríza sa šíri ďalej a pôjde zrejme aj do Slovinska. Skutočné dosahy tohto problému zmierňuje zatiaľ euroval, centrálne banky, ale aj fakt, že firmy hľadajú náhradné trhy pre svoje výrobky najmä v Číne, ktorej rast ale tiež postupne slabne. Čína vlani rástla o 7,8 percenta, čo bolo najmenej od roku 1999.

Palivá na Slovensku lacnejú

Palivá na jar väčšinou dražejú z dôvodu, že sa očakáva príchod motoristickej sezóny, a teda väčší dopyt po palivách, čo ceny spravidla ženie nahor. Pumpári na celom Slovensku však ceny znižujú. To, že liter nafty i benzínu by mal zlacnieť o dva centy, naznačovali už údaje z Českej republiky. Po aktuálnom zlacnení by tak mohol byť liter najpredávanejšieho benzínu Natural 95 lacnejší asi o dva centy a podobne by mohla zlacnieť aj motorová nafta. Liter benzínu Natural 95 by sa mal predávať v priemere približne za 1,47 eura, nafta by mala byť o desať centov lacnejšia.

Dôvodom na zlacnenie palív je razantné zlacnenie ropy na medzinárodných trhoch. Kým ešte pred dvomi týždňami stál barel (159 litrov) zmesi Brent zhruba 106 amerických dolárov, v stredu podvečer už bola cena pod 98 dolármi. Počas štvrtka sa cena mierne zvýšila, napriek tomu sa však veľké zdražovanie nad 99 dolárov nekonalo. Dôvodom je hlavne nepriaznivé očakávanie Medzinárodného menového fondu, ktorý predpovedal nižší rast globálnej ekonomiky, a teda aj menší nárast spotreby energií.

Pokles cien sa nezastaví

V Česku už pumpári podľa údajov spoločnosti CCS za posledné dva týždne zlacnili obe základné palivá približne o tridsať halierov, čo je v prepočte jeden cent. Kurz českej koruny voči euru však za rovnaké obdobie poklesol o ďalších trinásť halierov, čo dáva ďalšieho približne pol centa. Zmeny cien obidvomi smermi na slovenských čerpačkách sa v porovnaní s Českom dejú približne s desaťdňovým oneskorením. Pumpári na Slovensku totiž vyčkávajú na potvrdenie vývoja. Podľa Tomáša Plavca, analytika spoločnosti Trim Broker, by však palivá mohli zlacnieť ešte viac.

„V súčasnosti ide o to, či bude prepad taký, že ceny sa udržia aspoň pár týždňov. Je totiž pravdou, že čím viac hodnota ropy klesá, tým viac ju špekulanti na burze predávajú a stláčajú tak cenu,“ vysvetľuje Plavec. Jedným dychom však dodáva, že môže nastať aj pre motoristov nepríjemná situácia.

„Môže sa totiž opakovať situácia z vlaňajšieho leta, keď po prudkom prepade nastal strmý vzostup cien, lebo OPEC priškrtí kohútiky, aby dostala cenu nad 100 dolárov a mala dostatok peňazí na sociálny zmier v jednotlivých štátoch,“ uzatvára analytik.

© Autorské práva vyhradené

27 debata chyba